Arnavut Kültür Merkezi: Ankara

Ben aslında Ankaralıyım ama uzun yıllardır iş gereği farklı şehirlerde yaşadım, geçen hafta Ankara’ya birkaç günlüğüne gezmeye gitmiştim, Ankara’mızın gezilecek standart birçok yeri olmasına rağmen sizlere farklı ve yeni bir nokta anlatayım.

Ankara aslında küçük ve güzel bir şehirdir. İstanbul gibi zamanınızın büyük bir bölümü trafikte geçmiyor, birçok şey için zamanınız olabiliyor. Bu seyahatimde çok çok özel ve güzel zamanlarımızdan birisi de dost ve kardeş ülke Arnavutluk'un Ankara Büyükelçisi Sayın Genci Mucaj ile geçti, kendisi sağolsun bize zaman ayırdı ve beraberce 28 Kasım Arnavutluk’un Bağımsızlık Günü Yıldönümü’nde açılan Hacettepe Hamamönü bölgesinde bulunan Şemsettin Sami Frasheri Arnavut Kültür Merkezi’ni gezdik.

Sn. Büyükelçi Genci Mucaj’ın bu merkezin oluşmasında kişisel girişim ve gayretleriyle Ankara’ya önemli bir kültürel katkı ve renk sağlamış. Burada Arnavut kültürü ve yaşam şekillerini öğrenebileceğimiz gibi, Arnavutluk’un muhteşem turizm destinasyonları ile ilgili de bilgi ve dokümanlar da bulunabilir. Ayrıca Arnavut tarihi ve kültürü üzerine araştırma yapacaklar için de merhum Edebiyatçı Yazar Necip Alphan ailesinin bağışladığı eşsiz bir hazine değerinde kitaplık meraklılarını beklemektedir.

Bu kültür merkezine adını veren Şemsettin Sami Frasheri bizlere yabancı olmayan bir isimdir. Osmanlı ve Türk Edebiyatına önemli katkılar sağlamıştır. Vikipedia’yı kaynak göstererek bilgi verecek olursam; Şemseddin Sami (Frashëri) (1 Haziran 1850, Frashër - 1 Temmuz 1904, İstanbul), Arnavut asıllı Osmanlı yazarı, ansiklopedist ve sözlükçü. İlk Türkçe roman olan Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat'ın (1872), ilk Türkçe ansiklopedi olan Kamus-ül Alam'ın (1889-1898) ve modern anlamdaki ilk geniş kapsamlı Türkçe sözlük olan Kamus-ı Türkî'nin (1901) yazarıdır. Ayrıca Kamus-ı Fransevî adlı Fransızca ve Kamus-ı Arabî adlı Arapça sözlükleri kaleme almıştır.

Şemseddin Sami, modern Türk milliyetçiliğinin ilk ve bazı yönleriyle en ilginç biçimi olan Osmanlıcılığın en önemli temsilcilerinden biridir. Aslen Arnavut olduğu ve Arnavut sorunlarıyla yakından ilgilendiği halde, Osmanlı devletinin modernleşerek güçlenmesini savunmuş ve bunun için imparatorluğun ortak dili olan Türkçe’nin önemini vurgulamıştır. Türkçeyi incelemek, modernize etmek, geliştirmek ve öğretmek alanlarında, yalnız kendi çağında değil, tüm dönemlerde, Şemseddin Sami kadar emek vermiş kimse azdır.

Ağabeyi Fraşereli Abdül Bey ile birlikte, Latin ve Yunan harflerini kullanan ilk Arnavut alfabesini geliştirmiş (1879) ve Arnavutça bir gramer kitabı yazmıştır (1886). Kardeşi Naim Fraşeri, Arnavut milli şiirinin kurucusu olarak kabul edilir. Galatasaray Spor Kulübü'nün kurucusu Ali Sami Yen’in babasıdır.

Bu merkezin bulunduğu bölgede yine Arnavut kökenli Milli Şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un Ankara da ikamet ettiği ve İstiklal Marşımızı burada yazdığı Müze Evi mutlaka görmek gerekir. Yani bu Tacettin Dergahı Bölgesi Ankara’ ya gezmeye gelenler için; rotalarına alacakları gezilecek, görülecek eşsiz bir yer olmuş. Emin olunuz ki çoğu Orta Avrupa şehirlerinde bulunan old city havasını ve tadını bulabileceksiniz. Gezi esnasında bu külliyeler, kültür merkezleri ve kafelerle iç içe olan bölgede yemeğinizi yiyebilir ve kahvenizi içerek çok güzel zaman geçirebilirsiniz.