GÖKÇE YILMAZ

Baalbek (Baalbeck)

Ülke: Lübnan
Saat Farkı: 0
Para Birimi: Lübnan paundu (LBP)

BAALBEK VE ANTİK KENT

Güneş kenti Baalbek’teyiz. Ve Baalbek bu adı hak ettiğini kanıtlarcasına güneşli bugün. Baalbek antik kenti, M.Ö. 1.100 senesinde Fenikeliler tarafından inşa edilmiş. Burada ilk göze çarpan birbiri ardı sıra dizilmiş 3 tapınak olması. Venüs, Jüpiter ve Bacchus Tapınakları…

Çantalarımız sırtımızda, Ortadoğu’nun en önemli Roma kalıntısı olan antik kenti gezmeye başlıyoruz. Yunanca’da Heliopolis adı verilen bu antik kent, Romalılar döneminde, özellikle de Antonius döneminde altın çağlarını yaşamış. En büyük darbeyi ise MS 14.yy’da Haçlı seferleri sırasında almış.

Osmanlı toprakları sınırlarına dahil olduğu sırada, buradaki kazı çalışmalarını ilk olarak 1899’da Almanlar başlatmış, ardından Fransızlar devam ettirmiş. Bu sayede şehrin kalıntıları ortaya çıkartılmış. Kalıntılar ortaya çıkartıldıktan sonra burası Unesco tarafından koruma altına alınmış.

Mevcut olan 3 tapınaktan en büyüğü Jüpiter tapınağı. En çok tahrip olan da Jüpiter tapınağı. Kayıtlara göre burası ilk yapıldığında burada 84 tane sütun kullanılmış. Ancak günümüzde sadece 6 tanesi ayakta duruyor. Bunda yapılan kazı çalışmalarının da etkisi olsa gerek, sütunlardan bir tanesi ise Süleymaniye Camii’nde duruyormuş. Eee Almanlar ve Fransızlar da illa ki kendi müzelerinde sergilemek için birkaç sütun almışlardır diye düşünmüyor değil insan.

Bu bölge Baal Tanrısı’na tapanların şehri olduğundan adı Baalbek. “Bek” ise şehir anlamına geliyor. Bölgenin bir başka özelliği de granit zengini olması.

Jupiter tapınağı’ndan sonra gelen tapınaklar ise Bachus ve Venüs tapınakları. Bachus tapınağı ise Jupiter tapınağı’na göre nispeten daha iyi durumda, 46 sütunu bugüne kadar korunabilmiş. Her sütununun uzunluğu 18 metre, yaklaşık 6 katlık binaya denk geliyor ve tek parça. O dönemde bu yapıların inşaat aşamasını düşünmek, insanı hayrete düşürüyor.

Venüs tapınağı ise içlerinde en şanslı olanı, arada geçen zamanı düşünürseniz, aynen duruyor bile denebilir. Gerçekten çok güzel, yüzyıllar öncesine yolculuk gibi bir şey burada dolaşmak. Tapınakların çıkışına doğru bir de müze yapmışlar, içinde tapınaklardan çıkan heykeller sergileniyor. Kalıntıların bire bir çizimleri ile hangi motifin, hangi uygarlıktan kaldığına dair bilgiler içeren bolca resim ve tapınaklar yapılırken kullanılmış olan teknikler de şematize edilmiş.

Burayı dolaştıktan sonra, sadece uzaktan gördüğümüz ama çinileri nedeniyle bize çok cazip gelen şu cami’ye de bir bakalım diyerek oraya doğru ilerliyoruz. Yanına gelince caminin yan duvarında seramik üstüne yapılmış, boydan boya Humeyni’nin resmi görülüyor. Etraftaki halka sorarak bu camiinin İranlı’lar tarafından yapıldığını öğreniyoruz. Ben, onların yalancısıyım. İçerisi gerçekten görülmeye değer.

Her yer çinilerle bezeli ve iç mekanda ek olarak bol bol küçük parçalarla duvarlara aynalar yapıştırılmış. Işıklar da yanınca içerisi ışıl ışıl oluyor. Tabii kadınların ve erkeklerin bölümü farklı. İçeride babamın dikkatini çeken bir şey olmuş; insanlar namaz kılarlarken bir kutunun içinden taş alıyorlar ve secde ederken alınlarına gelecek şekilde yere koyuyorlar. Namaz bittikten sonra da taşları yerden alıp, öperek tekrar kutuya koyuyorlar. Sonradan öğrendik ki, bazı Aleviler o taşların Hz..Ali’nin öldürüldüğü yerden geldiğine inandıkları için kutsal kabul ediyorlar. Secde ederken bu kutsal taşları alınlarına koyuyorlarmış. Değişik geldi bize.

Baalbek şehir turunun ardından, sırada Beyrut’a nasıl gideceğimiz var. Buradan Beyrut’a otobüs yok, yarım saattte bir kalkan dolmuşlar var ama, bagajları yok. Babam da eşyaları sağa sola sıkıştıracaklar, tangur tungur gideceğiz, Suriye’den aldığım tavla da çizilir endişesi ile minibüs fikrine pek sıcak bakmadı. Kaldık taksiye…

Ben annemle birlikte otele dönüyorum, 10 dakika geçmeden babam ve ablam bir taksi ile birlikte otele geliyorlar. “Hadi atlayın Beyrut’a gidiyoruz…”

*** BU YAZI GÖKÇE YILMAZ’IN “GEZİMANYA SURİYE – LÜBNAN” ADLI KİTABINDAN ALINTIDIR. KİTABIN GELİRİ TÜRKİYE OMURİLİK FELÇLİLERİ DERNEĞİNE BAĞIŞLANMAKTADIR.

• Google Plus'da

Üye OlunGiriş Yap

Duyurular

Bunları Biliyor Musunuz?

Yerel adı "Druk Yul" olan Bhutan ne anlama gelmektedir?
Cevabı gör

ETKİNLİKLER

24 Ülkeden 80 Galeri İstanbul’da Buluşacak

26 Eylül 2014
Bu yıl ikincisi gerçekleşecek uluslararası çağdaş sanat fuarı ArtInternational’a katılacak galeriler belli oldu....