Lübnan'ın başkenti Beyrut'a yılbaşı tatilini fırsat bilip üç günlüğüne gezmeye gittim. Beyrut uçakla İstanbul'dan bir buçuk saat uzaklıkta, vize gerekmiyor. Önceden İsrail'e gitmemiş olmanız gerekiyor İsrail'e gidenleri Lübnan'a almıyorlar bilginiz olsun. Aramızda saat farkı normalde yok, fakat diğer ülkeler gibi biz saatlerimiz geri almadığımız için bir saatlik fark söz konusu. Havaalanı Beyrut merkeze yakın, alandan çıkıp hemen şehir trafiğine karışıyorsunuz.

İlk dikkatimi çeken Beyrut modern, güzel, evlerin çoğu lüks, arada savaş yıllarından kalma kurşun izi taşıyan binalar var. Her yerde nargile içiliyor. Hemen hemen her sokakta ya da köşe başında polis veya asker göreceksiniz, şaşırmayın.

Beyrut'un Merkezine Gezi

Lübnan'ın Akdeniz'e kıyısı yaklaşık 225 kilometre, başkent Beyrut da kıyı şeridinde. Yazları çok sıcak olacağından gitmek için yazı seçmedim. İlkbahar ve sonbahar en güzel zamanları; ben yılbaşında gittiğimde sıcaklık 15 derece civarında idi gayet rahat bir gezi yaptım.

Beyrut'ta gezmeye Corniche' ten başladım. Corniche sahil demek. 15 kilometre boyunca uzanıyor. Yürüyüş yapabilir, kafelerde oturabilirsiniz. Beyrut'un tek halk plajı da burası, diğer plajlar hep özel. Meşhur Güvercin Kayalıkları da burada. Bayrock Cafe'de oturup güvercin kayalıkları ve Akdeniz'e karşı keyif yapabilirsiniz.

Sahilde oturup bir şey yiyip içmek için Zaitunay Bay ismini verdikleri marinayı da tercih edebilirsiniz.

Güvercin Kayalıkları'nda yazın atlama yarışmaları yapılıyormuş. Sahilden şehir merkezine girince Roma kalıntıları, Başbakanlık, Parlamento binalarını görerek gezmeye devam edebilirsiniz. Hamra Caddesi yine gidilebilecek yerlerden.

Downtown semti savaşta tamamen yıkılmış tekrar inşa edilmiş bir semt. Birçok ünlü markayı Chanel, Rolex gibi, burada bulmanız mümkün. Mavi kubbeli Mohamed El-Amin Camii, Yıldızlar Meydanı (Place Etoile) ve Saat Kulesi de yine görülecek yerlerden. Yıldızlar Meydanı'ndaki saat kulesi savaşta kırılmış tekrar birleştirmişler. Yılbaşı kutlamaları havai fişek gösterileri bu meydanda oldu.

Ünlü Jeita Mağaraları ve Meryem Ana Heykeli'ne Tırmanış

Beyrut'un içinden biraz ayrılıp yirmi dakika giderseniz Lübnan dağlarının eteklerinde Köpek nehri ve vadisi kenarında Jeita Mağaraları'na ulaşabilirsiniz. Belli bir yere kadar arabayla daha sonra  teleferikle çıkılıyor. Aşağı ve yukarı olmak üzere iki adet mağara var. Devasa sarkıtlar dikitler görmeniz mümkün. Aşağı mağaradaki gölde motorlu teknelerle kısa bir gezinti yapmanızı tavsiye ederim.

Fotoğraf çekmek yasak olduğu için mağaraların içini çekemedim. Buradan ayrılıp yirmi dakika daha giderseniz Jouni'ye ulaşabilirsiniz. Buradan Harassia'ya çıkıp 15 ton ağırlığındaki Meryem Ana Heykeli'ne merdivenlerden tırmanırsanız  eşsiz Beyrut manzarasını izleyebilirsiniz. Heykelin arkasında Büyük Katedral yer almakta. Çıkarken de inerken de teleferik kullanabilirsiniz. Ben Harissa'dan inerken iki farklı teleferiğe bindim manzara seyrederek yaklaşık on dakikada indim.

Byblos

Yolunuza az daha (on beş yirmi dakika ) devam ederseniz Finike Liman Şehri Byblos'a geleceksiniz. Ben önce sahilde Lübnan mezeleri ve balık yedikten sonra antik kenti gezdim. Alfabeyi ilk Finikeliler bulmuş, alfabeyle ilgili en eski eser de Byblos'ta bulunmuş.

Beyrut'ta Ne Yenir?

Gelelim Lübnan mutfağına. Lübnan mutfağı genelde mezeler ve kebaplardan oluşuyor. Nohut çok kullanılıyor. Humus, nohutla yapılan mezelerin başında geliyor. Türkiye'dekilerden çok daha lezzetli humusları var tatmanızı öneririm.

Falafel (nohut köftesi), Lebeniye (nohutlu yoğurt çorbası), Zahter salatası (taze kekik ), Kibbe (içli köfte), Fattuş (semizotu salatası), Tabule (maydanoz, ince bulgur ve domatesle yapılan salata), Fattet Eggplant (yoğurtlu nohutlu köfteli meze), Mutebbel (patlıcan ezme), Ashta (üzeri kaymaklı künefe) Beyrut'ta yiyebileceğiniz bir kaç Lübnan lezzeti .Bunları tadabileceğiniz en meşhur restoran Abd-el Wahap. Gitmeden rezervasyon yaptırın. Harika lezzetler tadabileceğiniz kaliteli bir mekan.

Beyrut'ta sofraya ilk önce kuruyemişler geliyor. Kabak çekirdeği hemen hemen her yerde mutlaka masada. Abd-el Wahap'ta yemeğime Almaza denen Lübnan birası eşlik etti hafif ve güzeldi.

Lübnan'da Arak adını verdikleri rakıları var onu da içtim. Bizdekinden farklı karafakide suyla karıştırıp minik rakı bardaklarıyla servis ediyorlar.

Arak içip güzel yemekler tattığım restoran Kababji idi. Amerikan Üniversitesinin karşı sokağında. Kahvemi marinada içtim. Kahve sunumları aşağıdaki gibi, bizdekinden biraz daha sert kahveleri var. Tabii yanında herkes nargile içiyor.

Gece hayatı için Gammayzeh semtini tercih edebilirsiniz. Skybar, Budha Bar gidebileceklerinizden birkaçı. Beyrut'tan hediyelik ne alabilirim derseniz kuruyemiş, Ortadoğu tarzı kıyafetler, ahşap tavla ya da takı kutuları, magnet alabilirsiniz. Hediyelikleri ben Byblos'ta hediyelik eşya satan dükkanlardan oluşan bir caddesi var oradan aldım, kuruyemişi de havaalanından.

Üç gün nasıl geçti anlamadan, güzel anılar ve dostluklarla Beyrut'tan döndüm. Gidip görmenizi üç ya da dört gün ayırıp gezmenizi öneririm.