Chu Chi Tünelleri: Ho Chi Minh

Adı savaşla anılan bir ülke Vietnam… Ve Vietnam’daki en etkileyici yer Chu Chi Tünelleri bana göre, tam bir ibret abidesi. Vietnamlılar vatanlarını nasıl korumuşlar saygı duyulmayacak gibi değil. Chu Chi tünelleri, Vietnam savaşının nasıl kazanıldığını anlamak için ilginç bir deneyim.

Savaş sırasında 250 kilometrelik tüneller kazmışlar. Tüneller daracık ve yüksekliği çok az. Kendileri de çok zayıf ve küçük insanlar oldukları için bu tünellerde yaşam Vietnamlılar için bir Amerikalı'ya göre daha kolaymış. Amerikalı'nın bu tünele sığması neredeyse imkansız.

Tünellerin giriş ağızları çok dar, iç kısımlarında ise ara ara genişleyen yerler var. Bu tüneller içerisine karargah, mutfak, tedavi merkezleri bile kurmuşlar. Hatta öyle ki, tüneller Amerikan üssünün altına kadar yayılmış, genişletilmiş.

Mutfaktan çıkan bacaları dolaştırarak başka yerlerden çıkışını vermişler, yerleri belli olmasın diye. Köpeklerin çıkan is ve dumanı algılamaması için, dumanın çıktığı yere karabiber veya Amerikalılar'ın kullandığı sabunları koymuşlar.

Ormanın içinde pek çok bubi tuzağı var. Bu kurdukları tuzakların çeşitlerini ise yine bir rehber tek tek bizlere açıkladı.

Ayrıca burada araba lastiklerinden kesilen sandaletleri gördük. Çünkü lastik sandaletler ormanda yürürken çok ses çıkartmıyorlar. Bu nedenle Vietnamlılar bu sandaletleri giyiyorlarmış.

Buradaki tünelleri o kadar akıllıca yapmışlar ki, nehre açılan kapı bile mevcut. Yokluk had safhadaymış ama bu yokluğa rağmen Amerika’nın karşısında sonuna kadar dik durmuşlar. Çok etkilendik.

Bu bölgede tünellerin darlığını anlatabilmek için yaklaşık 40 metre uzunluğunda bir tüneli turistlere açmışlar. Bu tünellere girdiğimizde net olarak anlıyoruz. Tünelde geri dönmek isteseniz bile dönecek yer yok. Eğilerek ve omuzlarınız tünelin duvarlarına değerek yürüyebiliyorsunuz.

Ayrıca bu alanda savaş döneminde atılmış bombaların açtığı çukurları görüyoruz. Bunun yanında kullanılan bomba ve mayın çeşitlerini de sergiledikleri bir alan var.

Etrafta tanklar, elinde silahları ile oturmuş nöbet tutan asker maketleri, o dönemi sizin gözlerinizde canlandırabilmeniz için tasarlanmış. Hele de tüm gezi boyunca arka fonda patlayan silah sesleri, bomba sesleri çok etkileyici.

Başka bir alanda ise savaş döneminde kullanılmış olan silahlar ile atış yapabildiğiniz bir alan bulunuyor.

Bu stratejik noktada kurulan gizli yeraltı kenti, zamanında Amerikan askerlerinin kabusu olmuş. Günümüzde ise Vietnamlılar için hem yaşadıklarını tüm dünyaya anlatabilmek için bir fırsat hem de turizm geliri elde edebilecekleri bir bölge haline dönüştürülmüş.

Turistler için Ho Chi Minh'de konaklama sağlayan  The Reverie Saigon  ve Phuc An Serviced Apartment  otelleri tercih ediliyor.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.