Fethiye, Ölüdeniz ve Çevresi

Doğa güzelliklerinin yanı sıra tarihi zenginlikleri ile dikkat çeken Fethiye çok eski çağlardan beri önemli bir yerleşim merkezidir. Antik dönemde “Işık Yurdunun İnsanları” denilen Likyalılar, bu kentte hakimiyet kurmuş ve şehir Telmessos adı ile anılmış, daha sonra da Roma imparatorluğu hüküm sürmüş. Bu dönemde de adı Uzak diyar anlamına gelen Makri (Meğri) adı ile anılır olmuş. Ancak ilçenin ismi 1934’te, Şam’dan havalanarak Teberiye yakınlarında uçağı düşürülüp şehit edilen ilk pilotlarımızdan Fethi Bey anısına Fethiye olarak değiştirilmiştir.

Fethiye gezilecek görülecek yerler bakımından Akdeniz'in belkide en zengin coğrafyalarından biri. Fethiye merkezine yarım gün ayırarak, burayı keşfetmek mümkün. Fethiye’de gezecek, görecek, dinlenecek ama en çok da eğleneceksiniz.

Foto: turkbul.com

Fethiye gezilecek yerler listesi çok kabarık. Tarihi Paspatur çarşısının bulunduğu bölge, eski Fethiye olarak adlandırılır. Burada yöreye özgü giysi, takı, taze sebze, meyve ve her türlü hediyelik eşyayı bulabilirsiniz. Alışveriş yapmak için ideal bir nokta olan çarşıda kar şerbetini mutlaka denemelisiniz.

Fethiye'de görülmesi gereken yerler arasında bulunan ünlü barlar sokağı da bu bölgede yer alır. Çarşının devamında balık hali sizi karşılıyor olacak. Bu balık halinden balığınızı seçip çevresinde konumlanmış olan masalara oturup, balığınızı dilediğiniz şekilde pişirtip, afiyetle yiyebilirsiniz.

Bölgede Akdeniz ve Anadolu mutfağının zengin çeşitleri, balık ve her türlü deniz ürünü, zeytinyağı, kekik, defne, taze otlar, nar ekşisi, güveç ve sac böreği öne çıkan lezzetler arasında. Özellikle de Kordon’da balık ekmek, Paspatur’da tantuni, sac böreği ve kar şerbeti, Kayaköy’de mangal ve gözleme, Balık halinde balık ve deniz ürünleri mutlaka tadılmalı.

Foto: vartur.com

Fethiye gelen misafirlerine birbirinden güzel ve farklı aktiviteler sunar. Yamaç paraşütü, tandem paragliding, trekking, dağcılık, kaya tırmanışı, binicilik gibi aktivitelerin yanı sıra rafting, kano, tüplü dalış gibi pek çok su sporu, parasailing, su kayağı ve jet ski yapma imkanı bulabilirsiniz. Bölge yamaç paraşütü yapmak için dünyanın en ideal bölgelerinden biri.

“Tanrının dünyaya bağışladığı cennet” olarak nitelendirilen ÖLÜDENİZ, Dünyanın en ünlü ve en güzel köşelerinden biri.

Fethiye'de nereler gezilir? deseler eminim ilk önce Ölüdeniz derdi. Fethiye’den 12 km uzaklıkta bulunan Ölüdeniz, 2 bölümden oluşuyor. Birinci bölüm koydan lagüne ulaşan dünyaca ünlü Belceğiz (Belcekız), ikinci bölüm ise lagünün bulunduğu bölüm. Bu iki bölümü Kum burnu birbirinden ayırıyor. Ölüdeniz adını almasının sebebi, son derece sığ ve dalgasız olması. En fırtınalı günlerde bile burada dalga olmuyor. Lagün içindeki kaynak su çıkışları ve gel-git etkileri ile açık denizden su akımı sağlanmakta. Burada mavi ve yeşil tonların harmonisi göz kamaştırıcı…

Foto: fethiyedays.com

Ölüdeniz kıyıları 2006 yılında dünyanın en güzel kumsalı olarak seçilmiş ve defalarca dünya çapında ödül almıştır. Sahilde harika kumsala uzanıp, gökyüzünde uçan sayısız paraşütleri seyretmenin keyfi bambaşka.

Foto: fethiyehotels.com

Fethiye'de gezilecek yerlerden biri de Faralya Köyü. Fethiye’ye 22 km mesafede yer alan Faralya köyü İngiliz gazetesi The Times tarafından Türkiye’deki altı gizli tatil cennetinden biri olarak seçilmiştir. Faralya bölgesi sit alanı kapsamında. Antik Likya yolu üzerinde bulunan köyün arkasındaki dik yamaçlar Kızılçam ormanları ile kaplı. Köyün resmi adı ise Uzunyurt.

Fethiye’ye geldiğinizde mutlaka yapılması gerekenlerden biri On iki ada turu. Fethiye limanından her gün düzenlenen bu günübirlik turlara mutlaka katılmalısınız. Kızıl ada, Delikli ada, Yassıcılar, Domuz adası ve Göbün koyunda çok keyifli saatler geçirebilir, Hamam koyunda Bizans manastırı kalıntıları arasında denize girebilir ve su altının keyfini çıkartabilirsiniz. Turun son durağı olan Kızıl adada ise gün batımı kokteylleri eşliğinde güneşi batırabilirsiniz.

Fethiye’nin en etkileyici plajlarından biri 5 kilometre uzunluğundaki nefis kumsalı ile Caretta carettaların yumurtlama bölgesi olan Çalış Plajı. Caretta caretta olarak bilinen deniz kaplumbağalarının yumurtalarını bırakarak ürediği doğal alanlardan biri olma özelliğini taşır. Dev kaplumbağalar her yıl Nisan ayı ortasından Kasım ayına kadar geceleri bu kumsallara çıkar. Bu nedenle kumsalın belli bölgeleri kaplumbağalar için korunma altındadır.

Foto: fethiyerental.com

Meltem rüzgarları nedeniyle yaz boyunca serin olan sahilde pek çok otel, restoran ve bar bulunmakta. Gece hayatı anlamında da tatilcilere unutulmaz anlar yaşatır. Buradaki disco, bar, gece kulüpleri haricinde sokak eğlenceleri de her zevke hitap eder. Rüzgar sörfü için de en ideal noktalardan biri.

Gece hayatı ile adından söz ettiren bir diğer bölge ise Hisarönü. Bu bölgede dönem dönem çok renkli plaj partileri yapılmakta.

Fethiye’de kültürel yaşam da çok renkli ve hareketli. Festivaller, konser, tiyatro, sergi ve çeşitli organizasyonlar bölgede yıl boyunca devam etmekte.

Çam ağaçları ile çevrili Katrancı Koyu, dünyada nadir bulunan Günlük (Sıla) ağaçları ile çevrili Kargı (Günlüklü) Koyu da görülmeye değer. Sıla ağacı, Liquidamber Orientatis olarak bilinen ve dünyada çok nadir yetişen bir ağaç. Dünya üzerinde sadece Fethiye, Köyceğiz ve Kaliforniya’nın küçük bir bölgesinde yetişmekte. Bu ağaçtan elde edilen sıla yağı ilaç ve kozmetik sektöründe kullanılmakta. Burası kamp yapmayı sevenler için de çok ideal bir bölge.

Ölüdeniz'de gezilecek yerlerin bir kısmınıda liste olarak veriyorum. Ölüdeniz çevresinde de çok sayıda turistik bölge bulunuyor.

KELEBEKLER VADISI: Ölüdeniz’den 5-6 kilometre uzaklıktaki bu vadinin çevresi, yüksekliği 350 metreyi bulan dağlarla çevrili. Kanyon adını Temmuz – Eylül arasında bölgede bolca görülen Kelebeklerden almıştır. Yaz – kış akan küçük şelale ve çevredeki zakkum ağaçları ile cennetten bir köşe burası. Fethiye bölgesinde mutlaka ziyaret edilmesi gereken yerlerin başında yer alıyor.

Foto: fethiyedays.com

SAKLIKENT: Akdağlardan akan kar sularının açtığı derin ve uzun bir kanyon olan Saklıkent Fethiye’ye 50 km. mesafede yer alıyor. Burayı tam anlamı ile gezmek için bir tam gününüzü ayırmalısınız. Burada kanyon arasında akan suyun üzerine kurulmuş olan ahşap teraslarda alabalık yemenin keyfi bir başka.

DALYAN: (Gizli Cennet): Köyceğiz köyü ile Akdeniz’i birleştiren kanal üzerinde bulunan Dalyan tam anlamıyla bir doğa harikası. Pek çok yabancı uyruklu vatandaş bu bölgeye yerleşmiş durumda.

Geleneksel dokunun bozulmadığı ender yerlerden biri olan Ege ve Akdeniz’in buluşma noktası olan Fethiye’nin birbirinden güzel koyları, irili ufaklı adaları, harika kumsalları, yeşil ve mavi tonların harmanlandığı tertemiz berrak denizi, her türlü su sporları için olanak sağlamaktadır. Akvaryum koyunda dalış, Babadağ’dan paraşütle atlamak, Kayaköy’de binicilik, Eren dağında kayak, yarıca rafting, arazi araçları ile safari gibi adrenalin dolu pek çok etkinlik sizleri bekliyor.

FETHİYE ÇEVRESİNDEKİ ANTİK KENTLER:Gemiler Adası (St. Nicholas): MS 5-11. Yüzyıllar arası Bizans dönemine ait kilise şapel ve tarihi yapı kalıntıları bulunmakta. Bizans döneminde burası Ortodoks rahiplerinin eğitim merkezi olması nedeni ile önem taşımaktadır. Kristal berraklığındaki mavi suları ile de ünlü. Denize girmek ve çeşitli su sporları için de ideal bir bölge.

Tlos: Fethiye’ye 45 kilometre mesafedeki Antik kentin tarihi MÖ 2000’lere dayanmaktadır. Likya bölgesinin en eski kenti olarak bilinmektedir. Likya federe birliğini spor merkezi. Uçan kanatlı atı Pegasus ile bilinen mitolojik kahraman Bellafronte’nin yaşadığı yer olarak bilinmekte.

Letoon: Likya federe birliğinin dinsel merkezi. Letoon tanrıça Leto, tanrıça Artemis ve tanrıçaApollon’a adanmış olan 3 tapınağı ile ünlüdür. Fethiye’ye 45 kilometre uzaklıkta yer alır.

Pınara: Fethiye’ye 55 kilometre uzaklıkta olup ilk güzellik yarışmalarının yapıldığı kent olarak bilinir. Afrodit’e adanan ilginç tapınağı ile önem kazanmaktadır.

Caniada: Fethiye’ye 55 kilometre uzaklıktaki bu antik kent son yıllardaki kazılarla ortaya çıkarılan tiyatro, agora, stadyum, hamam kompleksi ve anıt mezarları ile öne çıkmaktadır.

Kayaköy (Hayalet köy): Tarihi MÖ 3000’li yıllara dayanmaktadır. Antik Likya kenti Karmilasos’un kalıntıları üzerine 14.yy’dan itibaren kurulmuş bir Rum yerleşimidir. Döneminde eczaneleri, hastanesi, kiliseleri, basım evleri ile en büyük ticaret merkeziymiş. Buradaki basım evlerinde yörenin ilk gazetesi çıkartılıyormuş.

1923 nüfus mübadelesinde tamamen boşalmış. 50’şer metrekarelik binlerce taş ev harabe halini almış. Bu nedenle buraya Hayalet köy de denilmekte. Günümüzde bazı evler restore edilerek, butik otellere ve sanat evlerine dönüştürülmüş. Köyde 2 küçük kilise ve pek çok şapel bulunmakta.

Telmessos antik Tiyatrosu: Yat limanına bakan bu antik tiyatro Bizans döneminde arena olarak kullanılmış. Günümüzde kültürel etkinliklerin yapıldığı tiyatro 2.500 kişilik kapasiteye sahip.

Şehrin içindeki MÖ 4. Yy’a tarihlenen Likya kaya mezarları Fethiye’nin simgesi durumundadır. Doğal kayaya oyulmuş olan mezarların en görkemlisi Amintas’tır.

Fethiye Kalesi: Aziz John’un şövalyelerine ait olduğu tahmin edilen kalede, duvarlara oyulmuş yazılar ve bir de sarnıç bulunmakta. Kalenin doğu yüzünde ise küçük bir kaya mezarı bulunuyor.