Filipinler'in Güzeli Cebu

Cebu, Filipinler’in güneyinde yer alan Visayas adasının başkentidir. “Güneyin Kraliçesi” olarak adlandırılan Cebu, Manila’dan uçakla sadece 1 saatlik mesafede yer alıyor. Filipinler’in ve dünyanın en gözde balayı mekanlarından biri olan Cebu adası’nın yaklaşık nüfusu 3 milyon kişidir. Cebu’nun en büyük özelliği Asya’da Hristiyanlığın doğduğu yer olmasıdır.

Cebu’da yaşayanlar kendi şehirlerini “Manila'nın yaşanabilir versiyonu" olarak tanımlıyorlar. Cebu’nun kent merkezinde alışveriş merkezleri ve iş merkezleri yer alıyor.

Filipinler’in en önemli limanı da Cebu’da yer alıyor. Bu liman tarih boyunca Meksika ve Çin ile yapılan ticarette büyük rol oynamıştır.

1521 senesinde İspanya adına denizcilik yapan Portekizli Ferdinand Macellan’ın ilk geldiği nokta olan Mactan adası, Cebu’da yer almaktadır. Bu nedenle kentte İspanyollar’ın hakimiyeti döneminden kalma çok sayıda yapı vardır.

1565 senesinde yapılmış olan Santo Nino Bazilikası, Filipinler'deki en eski bazilikalardandır. Bu bazilikada yer alan cam içerisinde bulunan altın ve değerli taşlarla süslü heykel kutsal kabul edilmektedir.

Kentteki en tarihi cadde olan Colon caddesi mutlaka gezilmelidir. Burada koloniyal dönemden kalma çok sayıda bina bulunmaktadır. Akşam saatlerinde ise aynı caddede gece pazarını görebilirsiniz.

San Pedro kalesi de koloniyal dönemden kalmadır. Burada bulunan müzede İspanyollar’ın Meksika’dan buraya getirdiği ganimetler sergilenmektedir.

Cebu bölgesinin en önemli noktası ise Mactan Adası’ndaki Lapu-Lapu Anıtı’dır. Lapu-Lapu, Macellan buraya ayak basıp, yerli savaşçılarla politik çatışmaya girdiğinde Macellan’ı öldüren yerlilerin en büyük lideridir.

Diğer önemli nokta ise Macellan’ın Hacıdır. Oktagonal bir yapı içerisinde bulunan ahşap hac, bu bölgede Hristiyanlığın yayılmasına öncülük eden Macellan anısına yapılmıştır. Hacın bulunduğu binanın kubbesinin iç yüzeyinde Hristiyanlık dinini betimleyen çeşitli resimler yer almaktadır.

Burada geleneksel müzik aletlerinin sergilendiği Jose R. Gullas Halad Müzesi de gezilebilir. Kentte Çin kültürünün etkisini yansıtan bir de Tao Tapınağı vardır.

Kent genelinde caddelerin oldukça bakımsız olduğu gözünüze çarpacaktır. Kent aynı Manila gibi çok kalabalık. Liman bölgesine gittiğinizde ise etraf daha da kalabalıklaşıyor ve insan çeşitliliği artıyor. Burada yoksulluk daha fazla göze çarpıyor. Dilenciler, yerde yatan sarhoşlar, onların üzerine basmadan yürümeye çalışan insanlar...Bu bölge gece tehlikeli olabilir dikkatli olmak da yarar var.

Kentin manzarasını izlemek için Busay dağına çıkabilirsiniz. Bu yol üzerinde ise çok sayıda sokak satıcısı ile karşılaşacaksınız.

Cebu’da toplu ulaşımda yine jeepney’ler dikkat çekiyor. Taksi de oldukça fazla ama taksiye binerseniz sinirlerinizin sağlam olması lazım. Çünkü pek çok taksici taksimetreyi açmamakta diretiyor.

Akşam saatlerinde yemek yemek için bir restorana gidiyoruz. Burada mutlaka deniz ve deniz ürünleri yemelisiniz. Balıklar kilo ile kabuklu deniz ürünleri ise gram ile fiyatlandırılıyor, buna dikkat etmek gerek. Ancak çok lezzetli. Bir de üzerine taze tropikal meyvelerden oluşan bir tabak istiyoruz.

Filipinlerde en çok üretilen ve tüketilen meyve muz. Çok sayıda muz çeşidi var. Mesela kızartmalık muzun hiç tadı yok. Bunu önce kızartıyorlar sonra da şerbete batırıp yiyorlar. Muz çok bol olduğu için bu konuda bir de espri yapıyorlar kendi aralarında “Muzu fakirler ve maymunlar tüketir” diyorlar. Burada en pahalı ve değerli meyveler ise mandalina ve elma.

Bizim tropikal meyve tabağımızda muz, mango, ananas ve değişik bir kaç meyve vardı. Tabii isimlerini okunuşu gibi yazıyorum. Mesela hafif şeffaf ve güzel lezzetli olan longa, hafif baharatlı San Paolo, kokusu soğanı andıran ama çok lezzetli olan ufak kavun büyüklüğündeki Maran sadece bunlardan birkaçı.

Buradan sonra otele dönüş yolunda gece hayatının renkliliğine tanık oluyoruz. Sokaklarda çok sayıda striptiz club var. Etrafta ise genelde orta yaş üzeri erkekler ve yanlarında genç Filipinli kadınlar. Ekonomik koşullar kötü olduğundan yerel halk bu durumu teşvik ediyormuş. Çünkü yabancı erkekler paralı olarak görüldüğünden, bu erkekle birliktelik yaşayan ve evlenen kadının hayatının kurtulacağını düşünüyorlar. Genç Filipinli kadınlar ise daha çok yaşlı batılı erkekleri tercih ediyorlarmış. Bunun sebebi ise erkek öldüğü zaman mirasının kadına kalacak olması. Filipinli kadınlar evlenirken kendi üzerine ev alınmasını istiyor, zaten ülkede yabancıların mülk edinmesi yasak. Bu sayede de kendilerini daha güvende hissediyorlarmış.

Cebu sadece bunlardan ibaret değil elbette... Popüler bir tatil noktası. En bilindik ve tercih edilen yeri ise Mactan Adası. Masmavi deniz boyunca uzanan bembeyaz kumsallar ve yaprakları masmavi denize uzanan palmiyeleri ile cenneti andırıyor.

Bu nedenle de uluslararası birçok otel zinciri bölgede varlık gösteriyor. Kumsalı biraz dar olsa da çok güzel bir ada.Cebu'da popüler konumda bulunan ve gezginler tarafındn beğenilen Azia Suites and Residences ve GT Seaside Inn konaklamak için tercih edilebilir.

NURHAN YILMAZ

1951 İstanbul doğumluyum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım.Küçük yaşlarda babamın mesleği gereği, Türkiye’nin pek çok farklı şehirlerinde yaşadım.