Guatemala Gezisi: Guatemala Cıty

Flores’ten sis nedeni ile geç kalkan uçağa sonunda bindik. Havadan Tikal ve Flores bölgesi ise muhteşem görünüyordu. Sadece %15’i gün ışığına çıkartılmış olan Tikal antik kentinin devamı sanki bu ağaçlar ile kaplı bombe yapmış tepelerin altında gizli kalmıştı.

Guatemala City’e indiğimizde sevgili yerel rehberimiz Nadia bizi karşıladı. Nadia mesleğini çok seven, cıvıl cıvıl etrafına pozitif enerji saçan genç bir kadın.

Guatemala City'de Gezilecek Yerler

Önce Biltmore Otel’e gidip valizlerimizi bıraktık. Fazla zaman kaybetmeden hızlıca kenti keşfe başladık.

Mapa de Relief

İlk durağımız Guatemala halkının gurur kaynağı olan Mapa de Relief. Üç boyutlu bu dev Guatemala haritasının yapımına 1800’lerin sonunda başlanmış ve 1904-1906 yılları arasında yapımı bitirilmiş.

Eşek sırtında tüm ülke dolaşılarak tamamen insan gücü ile 1’e 1 ölçülerle tüm ülke haritası 3 boyutlu olarak yere yapılmış. Varanasi’deki Mother India’nın yaklaşık 10 katı büyüklüğünde. Ülke içindeki tüm yollar, nehirler, dağlar, volkanlar, derinlik ve yükseklikleri gerçek ölçülerine orantılı olarak yapılmış. Etkileyici bir harita.

Rehberimizin söylediğine göre Guatemala’da 37,5 volkan varmış. Buçuk olmasının nedeni bir yanardağın tam ortasından Meksika sınırının geçmesi. Guatemala City çevresinde dört volkan var, bunların ikisi aktif. En yüksek volkan 4.200 metre civarında. Harita çevresinde iki köşeye gözlem için 2 kule yapılmış. Harita detayları buradan çok daha iyi görünüyor. Mapa de Relief, Guatemala City’nin zone 2 alanında yer alıyor.

Guatemala City Yerel Pazarı

Buradan sonra arabamıza binip yerel pazarın kurulduğu yere doğru ilerliyoruz. Sokaklarda çok sayıda grafiti ve duvar resimleri olduğu dikkatimi çekiyor.

Guatemala sokaklarında yaptığımız 20 dakikalık keyifli gezi sonrasında yerel pazara ulaşıyoruz.

Üç kattan oluşan bu yerel pazarın en alt katı ahşap oyma, orta kat meyve ve üst kat tekstil ürünlerine ayrılmış.

Bu pazar çok renkli ve çok kalabalık. Pazar alanının içinde bir de küçük ibadet yeri var. Burada sabah erken saatlerde tezgahını açan esnaf gelip, günü bereketli geçsin diye dua ediyormuş.

Guatemala çok güvenilir olmadığından çanta ve kameralarımıza azami şekilde dikkat ediyoruz. Bu pazardan çeşitli meyveler alarak zone 1’deki şehir merkezine geldik. Şehir merkezinin dört tarafı koloniyal binalarla dolu.

Ve bir kapkaç olayı:(

Tam burada hükümet binası, katedral falan etrafımıza bakınırken ne olduğunu anlayamadık. Genç bir Guatemalalı çocuk hızla yanımıza yaklaşıp eşimin boynundaki altın kolyeye asıldı ve kolyeyi koparttığı gibi kaçtı. Hiçbirimiz bir şey yapamadık, tam bir şok. Ancak öncelikle eşimin boynuna bir şey olmadığı için çok şanslıydık.

Bu da bu gezinin zekatı oldu. Rehberimiz bizi uyarmıştı ancak bu kadarını tahmin edememiştik. Ayrıca kolyenin varlığını fark etmemiştik. Ülkede bu işi yapanlar kesinlikle uzmanlaşmışlar. Boynundaki kolye, kulağındaki küpe, parmağındaki yüzük, elindeki kamera, telefon, fotoğraf makinesi ve çantalar onlar için iştah açıcı. İşte bu nedenle yerel halkın sokakta telefonla konuştuğuna hiç şahit olmadık. Bunu bir işaret olarak kabul ettik ve gezi boyunca kamera ve fotoğraf makinelerimiz ve de pasaportlarımıza daha çok sahip çıktık.

Guatemala City Tarihi Bölge (Zone 1)

Guatemala City 21 farklı zone’dan oluşuyor. Zone 1 tarihi bölge. Burada hükümet binası, şehir katedrali, koloniyal dönemden kalma pek çok bina yer alıyor.

Moral bozukluğu ve kameralara saldırı olur korkusu ile açıkçası burada çok fazla fotoğraf çekemedik. Bir de az önce yaşadığımız şokun etkisi ile çevreden çok çantalarımıza ve kameralarımızın güvenliğine odaklandık.

Yerel rehberimiz Nadia da durumdan çok üzüldüğünden buradaki gezimizi çok uzatmadı. O kadar tatlı bir kız ki, defalarca ülkesi adına özür diledi.

Popol Vuh Müzesi

Sonra Popol Vuh müzesine gittik. Müzede Mayalar dönemindeki yaşantı anlatılıyor.

Aynı bina içinde bir de tekstil müzesi vardı ancak biz maalesef ona yetişemedik. Burada da çeşitli Maya kabilelerinin yerel kıyafetleri sergilenmekteymiş.

Che Guavera'nın müdavimi olduğu kafe

Otelimize dönerken zamanında Che Guavera’nın Guatemala’ya geldiğinde sürekli uğradığı kafeye gittik. Bir pasaj içinde yer alan bu kafe Guatemala City’nin en popüler kafelerinden biri olarak gösteriliyor. Hoş bir mekandı.

Ama yemek yediğimiz yer çok daha samimiydi. Guatemala’da eti nefis yapıyorlar. Meyve ve sebzeler ise her zaman çok taze.

Guatemala'da mutlaka denemeniz gereken meyveler

Yemek sonrasında tekrar markete uğradık. Atıştırmalık bir şeyler alıp otelimize geldik. Yerel pazardan aldığımız meyvelerle kendimize bir meyve ziyafeti verdik. Bu meyveler farklı olanlarını aşağıda paylaşıyorum.

Mamey: Biraz hurmaya benziyor ama daha az tatlı.

Caimito: Orta beyaz kısmı oldukça yumuşak. Mor kısımlara doğru biraz sertleşiyor. İri çekirdekli ve lezzetli.

Chico Zapote: Tatlımsı bir domates tadı var. Çok hoş olduğunu söyleyemem.

Maracuya: Biraz ekşi seviyorsanız tam size göre. Bol ve ufak çekirdekli.

Guayaba: Biraz yiyince oldukça lezzetli ama biraz fazla yerseniz aynı etkiyi yapmıyor. Biraz jöle kıvamında. İri çekirdekli ve tadı muz ile armut karışımı.

Meyvelerimizi de yediğimize göre uyku vakti geldi. Bir sonraki gün başka bir şehirde görüşmek üzere :)

NURHAN YILMAZ

1951 İstanbul doğumluyum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım.Küçük yaşlarda babamın mesleği gereği, Türkiye’nin pek çok farklı şehirlerinde yaşadım.