Hitler'in Bile Kıyamadığı Şehir: Prag

Bu muhteşem kenti tanımaya başlamadan önce bilmenizi isteriz, Prag sanki tılsımsı bir şehir, beğenmedim diyen kimseye rastlayamazsınız. Üstelik geldim, gördüm, bu kadar yeter diyene de pek rastlayamazsınız. Bizim gibi, yazını gördüm, birde kışını göreyim diyen çok insanla karşılaşabilirsiniz, şaşırmayın. Kısaca özetle derseniz ilk aklımıza gelenler, yukarıda da söz ettiğimiz gibi Hitler bile burayı yok etmeye kıyamamış, o nedenle orta çağdan beri korunarak gelmiş. Çek'ler bu dokuyu hiç bozmadan yeni yapıları da şehre yapıştırmışlar. Üstelik öyle bir metro ve tramvay ağı kurmuşlar ki hem tarihi yapıyı kirletmemişler hem de tarihi yerlere ulaşmak için toplu taşıma kolaylığını yerleştirmişler. Dünyanın pek çok şehrinin ortasından nehir akar ama Prag'daki Vltava nehrinin üzerindeki yaklaşık 30 köprüden biri olan Charles köprüsünün bir eşdeğerini kolay kolay göremezsiniz. Üzerinde gez doyumsuz, yandan seyret yine doyumsuz. Abartma diyenler, resimleri görünce özür dileyeceksiniz. Bir de hani eskiden evlerde "Bohemya Kristal" sözünü duyardınız ya, işte onun başkenti de burası.

Prag ülkemizden yaklaşık 2.30 saat uçuş uzaklığında, diğer pek çok avrupa ülkesine göre daha hesaplı. Para birimi Koruna (CZK). Yakın zamana kadar 10 TL=100 Koruna idi ama artık 10TL=85 Koruna (nisan 2016 itibariyle). Mümkünse buraya gelirken Koruna almış olarak gelin çünkü dolar, euro bozdururken kazıklanma ihtimaliniz çok yüksek. En kötü ihtimal paranızı vermeden önce ne kadar alacağınızı mutlaka sorun.

Ulaşım: Line A(yeşil), Line B(sarı) ve Line C(Kırmızı) olmak üzere 3 metro hattı vardır ama tarihi yerler için 4-5 istasyon yeterli olacaktır. Sisteme entegre tramvay sistemi de çok işe yarıyor. Biz ikisini de kullandık, otobüs ve Hop on hop off (24 saat için 500 CZK) kullanmadık. Özellikle 14 ve 17 nolu tramvay bu ihtiyacınızı fazlasıyla karşılayacaktır. Sarı makinalarda aktifleştirmeyi unutmayın. Prag Kart(Prague Card) ücretleri; 2 gün(48 €), 3 gün(58 €) ve 4 gün(67 €). Prag kart ile Prag kalesi, Yahudi müzesi, eski belediye sarayı, Petrin kulesi gibi yaklaşık 50 yeri ücretsiz, 30 kadar yeri de indirimli gezebilir ve tüm şehir içi ulaşım araçlarını ücretsiz kullanabilirsin.

Gezilecek yerler; Şimdi sizlere uzun bir yürüyüş güzergahı çıkaracağız ancak bu turu bir günlük tur olarak düşünmeyin zira bu mümkün değil.

Geziye Ulusal Müze (Narodni Muzeum-National Museum) ile başlıyoruz.Muhteşem müze binası meşhur Wenceslas meydanının(Vaclavske Namesti) başındadır."Muzeum"metro istasyonundan çıktığınızda devasa bina ile karşılaşacaksınız. İçeri girecekmisiniz bilemeyiz ama dışını karşısına geçip uzunca seyredin. Bitti ise şimdi binayı arkanıza alın ve aşağıyı seyredin. Mağazalar bayanların bayılacağı türden ve fiyatlarda uçuk değil. Aşağıya doğru yürürken caddeyi tramvayların diklemesine kestiğini göreceksiniz. Burayı unutmayın, Dancing House'a (danseden bina) gitmek için kolay yolu söyleyeceğiz ama şimdi önceliğimiz bu değil. Biz aşağıya kadar yürümeye devam edip geri dönüp manzarayı bir de aşağıdan yukarı seyrediyoruz. Buraya kadar olanları bir görelim.

Aşağıda caddenin sonunda bir binanın alt katında market var, ihtiyaçlarınızı oradan karşılayabilirsiniz. Müze halen arkanızda olacak şekilde iken, sol tarafta çok güzel hediyeliklerin satıldığı, yanyana büfelerden oluşan açık pazarı mutlaka turlayın. Sese duyarlı olarak bağıran cadı maketleri eminiz çok hoşunuza gidecek. Pazarı turladıktan sonra kısmen dar bir sokaktan geçeceksiniz ve işte karşınızda Astronomik Saat (Astronomical Clock) ve yanında Prag'ın kalbi eski kent meydanı (Staromestske Namesti-Old Town). Astronomik saat her saat başı çalar, 12 havari sırası ile gösteri yapar. Yaklaşık bir dakika süren figür gösterisi, horoz figürünün dışarı çıkıp kanat çırpması ile sona erer. Kısacası bir kaç dakika öncesinden başlayarak kalabalık bir turist kafilesinin tebessümü ve çektikleri fotoğraflar ile olay gün boyu tekrarlanır. Gösteriden sonra isterseniz Kulenin üstüne çıkıp (110 CZK) manzara izleyebilirsiniz. Unutmadan söyleyelim, siz gezinize buradan başlamak isterseniz, en yakın metro istasyonu "Mustek". Meydana 3-4 dakika yürümeniz yetecektir.

Yukarıda resimde arkada bir kısmı görülen yerin eski kent meydanı (Staromestske Namesti) olduğunu anladığınızdan eminiz. Meydan inanın saatlerinizi geçirebileceğiniz bir yer. Yazın gittiğimizde meydan sokak göstericileri ve onları izleyen turistler ile doluydu.

Meydanda en güzel yapı ise gecesi ve gündüzü ile muhteşem görülen Church of Our Lady Before Tyn. Kısaca Tyn kilisesi. Meydanda 1915 yılında yapılmış bir heykelde dikkatinizi çekecektir, heykel etrafında oturup, meydanı, aktiviteleri, kiliseyi ve mimari açıdan harika binaları izleyerek yorgunluk atabilirsiniz. Aralık ayında 2. gezimizde ise Noel Pazarı kurulmuştu ve yine meydan çok keyifliydi. Gecesi ve gündüzü ile fotografladıklarımızdan örnekler...

Şimdilik meydanda işimiz bitti, gideceğimiz üç yön var. Birincisi Tyn kilisesinin arkasınki çok güzel mimarisi olan Belediye Binası (Municipal House). Aşağıda Binanın resmini, ilgimizi çeken uyuyan amcaları ve turistler için güzel bir aktiviteyi paylaşıyoruz. Tahtaları kendin boyayıp yerleştiriyorsun.

Tekrar meydana dönüyoruz, bu kez gideceğimiz ikinci yön Yahudi Mahallesi(Josefov). Biz oraya da yürüyoruz ancak içeri giremiyoruz. Neden kapalı idi bilmiyoruz ama dışardan bir fotograf çekiyoruz. Girebilseydik içeride sinagoglar, evler, ibranice saat kuleleri, yahudi mezarlığı ve bir yahudi mezarlığı görecekmişiz, giriş ücreti ise 480 CZK (bilgiler internetten) . Orada işiniz bittiğinde isterseniz bir süre daha yürüyüp sonra nehre doğru sola dönün, güzel bir köprü göreceksiniz ve nehir kenarını takip ederek asıl köprü olan Charles Köprüsüne doğru yürüyünüz.

İsterseniz meydandan üçüncü yön olarak tekrar meydana dönüp, astronomik saat önünden yürüyerek, kalabalıkla beraber ağır ağır Charles köprüsüne  yürüyebilirsiniz. Bu yolda da ilginizi çeken çok sayıda aktivite ve mağaza göreceksiniz. Bu yolu Prag maceranız bitene kadar bir kaç kez yürüyeceğinizden emin olun. İnsan seline kapılın onlar sizi köprüye götürecekler ama köprüye ulaşınca heyecanlanıp hemen köprüye gitmeyin. Önce köprünün önündeki meydanı, sonra köprünün başındaki Eski kent köprü kulesini ve sonrada köprünün kenarına geçip köprüyü yandan seyredin.

Evet artık dünyanın en ilgi çekici köprülerinden birini yakından görmek üzeresiniz. Charles Köprüsü (Karluv Most) Roma-Cermen kralı IV. Karl adına yaptırılmış. Uzunluğu yaklaşık 500 m. genişliği 10 m. ve üzerindeki 30 civarında heykel bulunur. Ressamlar, müzisyenler, hediyelik eşya satıcıları ve yüzünü göstermeden dilenen dilenciler de mutlaka ilginizi çekecektir.

Köprünün sonlarına geldik, şimdi de köprü çıkışındaki Lesser Town köprü kulesini inceleyip sağ taraftaki binaya dikkatlice bakın çünkü burası Nazım Hikmet'in "üç leylek" şiirini yazdığı otel-restoran. Buradan sağa doğru yönelin Kafka müzesi yakınlarınızda. Sonra nehir kenarına geldiğinizde kuğular ve Vltava nehri ile büyüleneceksiniz.

Sırada Kafka müzesine yakın konumdaki harika park Ogrody Wallenstaina (Valdstejnska Zahrada). Çok nadiren bilinen bu yere mutlaka gitmelisiniz (Daha sonra gitmek isteyenler için, metro "Malostranska"). Burada insan eliyle cennet ve cehennem tasvir edilmiş. Biz resimleri paylaşalım, başarılı olup olmadıklarına siz karar verin.

Artık istikametimiz Prag Kalesi (Prazsky Hrad). Dünyanın en eski antik kalelerin başında gelen yer Kraliyet Sarayı (Royal Palace), St. Vitus Cathedral, Golden Lane ve daha bir çok önemli yapıyı içinde barındırıyor. Bugün de Cumhurbaşkanı buradaki sarayda ikamet etmekte. Denk gelirseniz askerlerin nöbet değişim törenini izleyebilirsiniz. ( Kaleye daha sonra gitmek isteyenler için, metro "Malostranska" ya da 22 nolu otobüs)

Yazımızın başlarında Dancing House (dans eden bina) dan söz etmiştik, şimdi oraya ulaşımı da söyleyelim. Ulusal Müzeden aşağı yürürken diklemesine yolu kesen tramvayın sol taraftaki "vaclavske namesti" tramvay durağından 14 nolu tramvayla, 4 durak sonra "jiroskovo namesti" inerek ulaşabilirsiniz. Bu arada 17 nolu tramvay ile Vltava nehrinin kıyısında gezmeyi unutmayın.

Evet geldik yazımızı sonuna, her yer tamammı? diye soranlar için cevabımız, hayır eksiklerimiz var. Petrin kulesi ve Belvedere en önemlilerinden ancak eksiklerimiz için 3. kez gideceğimiz ve eksikleri tamamalayacağımızın sözünü vererek hoşçakalın diyoruz.

diğer yazılarımız için "haydigeziyoruz.blogspot.com.tr"

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.