Malmö ve Oresund Köprüsü

İsveç’in üçüncü büyük kenti olan Malmö’nün nüfusu yaklaşık 650 bin kişidir. Malmö'nün 1275 yılında kurulduğu düşünülmektedir. Malmö, uzun yıllar boyunca Danimarka'nın en büyük ikinci kenti olarak kalmıştır. O dönemlerdeki adı kum yığını anlamına gelen Malmhaug imiş.15. yüzyılda şehir, Danimarka'nın en büyük kentlerinden biri haline gelmiş. O dönemde Malmö, Hansa Birliği ve İskandinavya arasında önemli bir role sahipmiş. Bu yıllarda kent önemli bir savunma duvarı görevi yapmış. O dönemdeki kalelerden ise günümüze sadece Malmöhus kalesikalmış.

16. yüzyılda gerçekleşen reform hareketlerini İskandinavya’da ilk benimseyen kent olan Malmö, 1658’de imzalanan Roskilde anlaşması ile İsveç’e katılmış. 1677’de Danimarka Malmö’yü geri almak için İsveç’e savaş açmış ama kent geri alınamamış.

Kentin asıl önem kazanması ise 1850-1870 arasında yapılan demiryolu ve Kockums limanının popülerleşmesi sayesinde olmuş. Kent büyük bir ticaret merkezi haline gelmiş. Ancak bu da kente yoğun bir göç başlatmış. Nüfus hızla artmaya ve çevre illerde işsizlik oranının yükselmesi nedeniyle 1980’larda Kockums limanı kapatılmış, farklı sanayi dallarına ağırlık verilmiş. Tüm ülke genelinde ise tarım ve hayvancılık az gelişmiş. Ancak otomotiv kimya ve yedek parça sanayi çok gelişmiş.

Ancak halen çok sayıda göç almaktadır. Kent nüfusunun %27'sine yakını İsveç dışında doğmuştur. Özellikle de kente Kopenhag’dan da çok sayıda kişi günübirlik çalışmaya gelmektedir. Çünkü iki kentin birbirine olan mesafesi sadece 16 kilometredir.

Ülkenin güneyinde yer alan Malmö kenti, Kopenhag’a 16 kilometre uzunluğundaki Oresund köprüsü ile bağlanmaktadır. 1996-2000 yılları arasında yapılmış olan bu köprünün 2,7 kilometrelik bölümü asmadır. Asma köprü kategorisinde dünyada ikinci sırada geliyor. 16 kilometrelik bu köprünün 8 kilometresi tünel içinden geçiyor. Köprü 2 katlı olup, üst katı motorlu araçlara, alt katı trenlere geçiş imkânı sağlıyor.

Malmö, İsveç’e ait bir şehir ama Malmö’de oturanlar havaalanı olarak Kopenhag’ı kullanıyorlar. Çünkü Malmö’ye en yakın havaalanı burası.

Biz Malmö’ye Kopenhagen’den bu köprü üzerinden tren ile geçiş yaptık. Bir kişilik, Kopenhag’dan Malmö’ye gidiş dönüş bileti 18 Euro. Burada eğer tren bileti alacaksanız, Danimarka tarafından almak daha mantıklı. Çünkü biletler İsveç’ten alınınca %20 daha pahalı.

Malmö küçük bir şehir olduğundan genel hatlarıyla gezmek için bir tam gün ayırmanız yeterli. Malmö’de 3 ana meydan var; Gustav Adolf’s Meydanı, Stortorget denilen büyük meydan ve Lilla torg denilen küçük meydan.

Ana meydan Stortorget, yuvarlak şekilde geniş bir meydan. Kış aylarında, bu meydan buz pateni sahasına çevriliyor.

Bu meydanın ortasında Kral 5. Karl Gustav’ın bir heykeli yer alıyor. Çevrede ise 1812 yapımlı Belediye Meclis binası ve çeşitli devlet binaları yer alıyor.

Biraz ilerlediğimizde yolun orta kısmında bronzdan yapılmış ard arda tek sıra halinde sıralanmış caz sanatçılarının heykelleri var.

Kentin en eski yerleşimi olan bölgeye verilen isim ise Gamla Stan. Burada çok sayıda antika ve 2. el satan mağazaya rastlıyoruz. Bir de pek çok tasarım mağazası var. Gamla Stan (eski şehir)’den yürüyerek Storgaten alışveriş caddesine geliyoruz, burası Malmö’nün modern bölgesi. Bu cadde üzerinde de pek çok mağaza ve hediyelik eşya satan dükkânlar bulunuyor.

Kentin en önemli tarihi bölgesi ise, eski şehrin batısında yer alan 1437 senesinde yapılmış olan Malmöhus kalesi. Bu kale 1500’lü yıllarda, yani Malmö’nün Danimarka’ya ait olduğu dönemde Danimarkalı krallara ev sahipliği yapmış. Daha sonra 1914 senesine kadar hapishane olarak kullanılmış.

Malmö’nün en önemli kiliseleri ise St. Petri kyrka ve St. Johannes kyrka. St. Petri 14.yy’a tarihlenen kentin en eski kilisesi, St. Johannes ise en büyüğü.

Vakit bulursanız,Malmö’deki denizcilik ve teknoloji müzesini de gezebilirsiniz. Bizim fırsatımız olmadı.

Tekrar Kopenhag’a dönüş için tren istasyonuna yürürken buradaki bisikletlerin yoğunluğu da dikkatimizi çekiyor.

Malmö’de de diğer Kuzey Avrupa kentlerinde olduğu gibi bisiklet kullanımı çok yaygın.

Şehrin müzelerine, tarihi yapılarına ve deniz kenarına yakın Art Holm Family Villa Homeaway ve Hotel Mäster Johan otelleri konaklamak için çok tercih edilen otellerden.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.