Katmandu'nun Maymunlu Tapınağı: Swayambunath

Kathmandu şehir merkezinin 9 kilometre batısında yer alan Swayambunath tapınağı Kathmandu vadisine bakan yaklaşık 400 metre yükseklikte bir tepede kurulmuş. Bu tapınak Nepal’de ki en eski tapınaklardan. Bu tepede çok sayıda maymun yaşadığı için aynı zamanda burası Maymun Tapınağı olarak da biliniyor ve burada yaşayan maymunlar kutsal kabul ediliyor. Tibet dilinde “Swayambu” yüce ağaçlar anlamına geliyor.

Burada arabamız park ediyor ve tapınağa ulaşmak için basamakları çıkmaya başlıyoruz. Tepede yer alan tapınağa ulaşmak için yaklaşık 250 – 300 basamak çıkmak gerekiyor. Bu tırmanış süresince size maymunlar eşlik ediyor. Yol boyunca sağda ve solda pek çok dilenci görüyoruz.

Tepeye ulaştığımızda büyük bir Stupa karşılıyor bizi. Bu stupa Nepal’in en büyük Stupası olan Boudhanath’ın biraz daha küçük versiyonu gibi. Bu stupanın da üst tarafı yani çatı kısmı yarım küre şeklinde ve beyaz. Çatının üzerinde yine altın renkli ve kare biçiminde bir bölüm var. Karenin 4 tarafında yer alan ikişer göz ise yaratanın her yönü ve herşeyi gördüğünü simgeliyor. Bu stupanın tepesinden de aşağıya kadar uzayan renkli dua bayrakları var. Buradaki Stupa’nın 2 bin yıllık olduğu düşünülüyor. Stupanın çevresindeki manileri çeviren çok sayıda kişiyi görüyoruz.

Bu tepenin en önemli özelliği ise Budizm’e özgü Stupa ile Hinduizm’e özgü tapınağın arasında sadece 3-4 metre mesafe olması. Bu da, her iki dinin birbirine karşı ne kadar hoşgörülü olduğunun çok önemli bir kanıtı.

Tepenin diğer bir özelliği de, Katmandu vadisinin muhteşem fotoğraflarını çekmenize olanak sağlaması.

Bu tepede sadece stupa ve Hint tapınağı yok, yüzlerce sayıda bu stupa ve Hint Tapınağının ufak replikaları yer alıyor. Bir çoğunun tepesinde ise maymunlar dolaşıyor.

Stupa’nın çevresinde Budistler mantralarını okuyarak dolaşırken, Hint Tapınağı’nın önünde Pandit eşliğinde dualar okunarak, tapınağa yiyecekler, çiçekler ve hayvanlar sunuluyor.

Tepede yer alan diğer önemli şey ise tek parça taştan yapılmış olan ayakta duran büyük Buddha Heykeli. Ancak bu heykel çok göz önünde değil, görmek için Hint Tapınağına sırtınızı verip, mağazaların olduğu yöne yüzünüzü dönmeli ve direk solunuza bakmalısınız. Biz ilk Nepal seyahatimizde bu heykeli görmemiştik. O nedenle hazır buralara kadar gelmişken görmeden dönmeyin.

Burayı dolaştıktan sonra tekrar merdivenlerden aşağıya indik. İndiğimiz noktada orta boy bir havuz var. İçerisinde ayakta duran bir Buda heykeli yer alıyor. Burada 10 Rupi’yi bozuk paraya çevirip, Buda’nın önünde duran kaseye bozuk paraları atmaya çalışıyoruz. Eğer attığınız para kaseye girerse, tuttuğunuz dileğin gerçekleşeceği anlamına geliyor.

Burada dileklerimizi dileyip, Lalitpur’a gitmek üzere tekrar aracımıza biniyoruz.

NOT: Şehri yakından tanımak için merkezi konumda bulunan Dalai-La Boutique Hotel ve The Life Story Guest House otelleri iyi birer seçenek.