Napoli Notları

Nüfusu köyler ve kasabalarla birlikte 4 milyon… Limon, portakal, mandalina bölgenin önemli tarım ürünlerinden… Limoncello (limon likörü) üretimi burada yapılıyor. Napoli aynı zamanda bir liman kenti… Gelirinin büyük bir kısmını limandan sağlıyor. İtalya’nın en büyük ticari limanlarından biri…

Şehir İtalya’nın diğer şehirleri gibi iyi korunmamış. İstanbul-İzmir karışımı bir yer… Napoli halkı kısa yoldan para kazanmayı seviyor. İnanılmaz uyanık insanlar… Dans etmeyi ve şarkı söylemeyi seviyorlar…

İtalya’da kuzeyden güneye inildikçe insanların tipleri de değişiyor; kuzeyde Avrupalı insan tipleri, güneyde ise Akdenizli… Burada işsizlik oranı çok fazla… En çarpıcı özelliği ise araçların % 80’inin hasarlı olması… Yeni bir araç alsanız bile arkadaşlarınız kuyruğunu doğrultmak adına ufak bir hasar verebiliyor ve bunu şampanyalarla kutlayarak yapıyorlar. Bizim tertemiz görünümlü otobüsümüze bile daha gelir gelmez bir araç çarparak az da olsa hasar verdi. Zavallı şoför söylenmekten başka bir şey yapamadı tabii…

Mafya her ne kadar Sicilya’da doğsa da İtalya’ya yayıldığı yer ve kalesi Napoli… Bütün ihaleler ve büyük işler mafyanın elinde… Mafya izin vermeden bir adım atamazsınız. Daha iki ay önce haraç vermedi diye deniz kenarında bir kafeterya, mafya tarafından yakılmış. Dahası; burada çöpleri mafya topluyormuş. Bir keresinde devlet, istedikleri ücreti vermeyince mafya aylarca çöpleri toplamamış. Her yerde çöp dağları oluşmuş. Salgın hastalık tehlikesi baş göstermiş… Asker de polis de çöpleri toplayamamış. Sonunda Berlusconi istedikleri parayı verince çöpleri toplamışlar.

Burada çok hoşuma giden bir özellik var… İnsanlık adına güzel… Caffe Sospeso… Yani askıda kahve… Şöyle ki; paranız var, bir kafeye gidiyorsunuz; 1 kişisiniz ama paranıza göre 2, 3, 5, kişilik kahve istiyorsunuz ve size istediğiniz kahve geliyor. Parasını ödediğiniz diğer kahvelerin fişi ise duvarda ayrılan ve görülebilen bir köşeye asılıyor. Daha sonra parası olmayan bir kişi geldiğinde ve bir adet Caffe Sospeso istediğinde ona kahve veriliyor ve ücreti duvarda asılan fişlerden ödeniyor. Bence çok güzel…

SİBEL AKINCI

Ben Sibel Akıncı; bir zamanlar ev hanımı bir anne ile astsubay bir babanın  üç kız çocuğunun ortancası olarak Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde doğmuşum… Yıl 21 Aralık 1959… Bu arada ben dünyaya gelmek ü