Niagara, Su ve Işığın Dansı

Niagara Şelaleleri, Amerika ve Kanada arasında sınır oluşturuyor. Amerika şelaleleri (Bridal Veil Falls) gelin duvağı şelaleleri olarak biliniyor. 56 metre yüksekliğinde ve 328 metre genişliğinde. Kanada şelaleleri ise (Horseshoe Falls) At Nalı şelaleleri olarak biliniyor. 52 metre yüksekliğinde ve 675 metre genişliğinde. Her ikisinin döküldüğü nehir ise şelalelerin yüksekliğinden daha fazla bir derinliğe sahip, 56 metre derinliğinde. Kanada şelaleleri 675 metre genişliği ile Dünya’nın tek parça halinde olan en geniş şelalesi.

Kışın Amerikan Şelaleleri donuyor, ama Kanada şelalesinin debisi daha fazla olduğundan donmuyormuş.

Erie gölünü, Ontario gölü ile birleştiren Niagara nehri üzerindeki bu şelaleleri Keçi adası ikiye ayırıyor. Ontario gölü, 180 km uzunluğunda ve 70-80 km eninde olup Amerika ve Kanada arasında sınır teşkil ediyor. Göller, kanallar ile birbirine bağlanıyor. Rehberimiz bu bağlantılar ile Şikago’ya kadar gidilebileceğini söylüyor.

Dünya’nın Venezuella’daki Angel Falls’tan sonraki en yüksek 2. şelalesi olan Niagara şelalesi, Wisconsin buzulunun çökmesi ile oluşmuştur. Suların kaynağı buzul kökenli. Dünya’daki tüm tatlı suyun %20’si büyük göllerde bulunur. Bu suyun çoğu ise Niagara şelalelerinden dökülür. Şelalelerden akan suyun yönü erozyonu önlemek amacı ile kanallar ve barajlar ile değiştirilmiş.

Şelalelerden saniyede 280.000 metreküp su akmaktadır. Şelale çevresinde bir çok hidroelektrik santrali var. Amerika ve Kanada için elektrik üretiyorlar.

Yağmurluklarımızı alıp, mavi motorlara biniyoruz. Her iki şelalenin de yanına gidip, muhteşem manzarayı seyrediyoruz. Suyun dökülürken çıkardığı ses ve su buharı ve de bu sırada oluşan gökkuşağı çok etkileyici. Şelalelerin etrafında pek çok büyük otel, gazino ve eğlence merkezleri var.

Daha sonra motordan inip, otobüsle şelalenin tam döküldüğü noktaya geliyoruz. Burası daha da muhteşem. Çok coşkun akan su, sanki bu noktada bir anda yok oluveriyor. Ve tam döküldüğü çizgideki suyun masmavi rengi görülmeye değer.

Nehir üzerindeki Rainbow köprüsü, Amerika’dan Kanada’ya, Kanada’dan Amerika’ya geçişi sağlıyor. İsteyen 6 $ karşılığında karşıya geçebiliyor.

Niagara, Kızılderili dilinde Boğaz demekmiş. At nalı biçiminde olduğu için de uğur getirdiğine inanılıyor. Her yıl evlilik ve balayı için binlerce çift buraya geliyormuş.

Buradan yemek yemek üzere, Shereton oteline gidiyor ve Niagara manzarası eşliğinde güzel bir yemek yiyoruz. Niagara’da bir gece mutlaka kalınmalı çünkü gece Niagara’nın muhteşem bir ışıklandırması var. Su ve ışık birbiriyle dans ediyor.

Niagara şelalelerine yakın ve mükemmel yemekleri ile konuklarını bekleyen Two Rivers Bed and Breakfast ve Villa Gardenia Bed & Breakfast konaklamak için tercih edilebilir.Niagara dönüşünde “Ice wine” (buz şarabı) ‘nın meşhur olduğu, çiçeklerle bezeli kasabaya uğramayı ihmal etmeyin.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.