Slovakya'nın Başkenti Bratislava

Şehirden İlk İzlenimler

Budapeşte’den yaklaşık 3 saatlik bir tren yolculuğuyla nihayet Bratislava Hlavná Stanica‎ İstasyonu’na vardık. Saatin hemen hemen 14.00’ü geçmesi ve zaten Bratislava’da hepi topu 1 gün kalacağımızdan ötürü zamandan tasarruf etmek amacıyla otele ulaşım için taksi kullanmaya karar verdik. Fakat Bratislava taksicilerinin sabit birkaç güzergâh haricindeki tüm adreslere 15 Euro talep ettiğini belirteyim. Dönerken otobüsle döndük ve aynı yolu kişi başı 70 Cent’e kat ettik. Karar sizin elbette.

Otele eşyalarımızı yerleştikten sonra kendimizi Bratislava sokaklarına bıraktık. Aslında şehre dair ilk izlenimlerim pek de müspet değildi. Kale tarafında olan otelimizden Başkanlık Sarayı’na doğru giden yol boyunca yürüdük ve gerçekten “Ben buraya niye geldim ki” sorusunu kendime çoktan sormaya başlamıştım (neyse ki Old City’e geçtikten sonra üzerimdeki kasvet dağıldı).

Bratislava Kalesi

Başkanlık Sarayı’nı ziyaret edip fotoğrafladıktan sonra tekrar geldiğimiz istikamete, kale yoluna doğru yürümeye başladık. Yol boyunca izlediğimiz şehir, barok tarzda yapılar ile alelade inşa edilmiş yeni binaların uyumsuzluğu içinde kıvranıyordu. Nihayet birçok  kapısı olan kaleye, Viyana Kapısı’ndan giriş yaptık. Bratislava Kalesi kişi üzerinde kuvvetli tesirler bırakmayan ama bir yandan da Ortaçağ şövalyelik kurumunu yâd etmemize vesile olan bir yapı. Kaledeki galeriyi ziyaret edebilir, Tuna ve Bratislava manzarasını izleyebilirsiniz.

Huzurlu ve Dingin Eski Şehir Sokakları

Kaleyi terk edip aşağıya doğru yürüdüğümüzde sağımızda kalan alçak sokağa inen merdivenleri gördük. Hemen yanı başında hâlihazırda “Old City” tabelası dikkatinizi çekecektir, Michael Kapısı’ndan eski şehre merhaba dedik.  Artık Bratislava’nın eski şehrindeydik. Bratislava’da kendimi en huzurlu ve dingin hissettiğim yer, kesinlikle eski şehirdi. Dar sokaklar, çoğu kafe ve restoran olarak kullanılan şık barok mimari, her an bir yerlerden bitiveren sempatik heykeller… Heykel demişken; Paparazzi Heykeli kaldırılmış, bilginize… Ahalinin söylediğine göre Paparazzi Heykeli bir restorana aitmiş ve bu restoran kapanınca heykeli de yerinden kaldırmış.

Yerel İçecekleri

Budapeşte’den süregelen yorgunluğu eski şehirdeki bir barda dinlenerek atmaya çalıştık. Barın ismini hatırlamıyorum ama bira fiyatları oldukça makuldü. Slovakların yerel biralarının oldukça lezzetli olduğunu söyleyebilirim. Bir de “Kofola” diye bir Slovak kolası var ki onu kesinlikle deneyin. Sovyet döneminde Amerikan kolasına mukabil üretimine başlanılmış olan bir içecek ve tadı da gayet iyi.

Ziyaret Edilesi Kiliseleri

Yeterince dinlendikten sonra eski şehirden yaklaşık 10 dakika yürüme mesafesinde olan Mavi Kilise’yi ziyaret ettik. Kilise, şekerden yapılmışçasına masalsı bir görünüşe sahip… Mutlaka uğramalısınız. Vardığımızda maalesef saat 18.00’i geçtiğinden dolayı içerisini göremedik. Bratislava’da tek vahvahlandığım an budur herhalde. Şehirde gezilip görülmesi gereken diğer kiliseler ise St. Martin’s Katedrali ile Trinity Kilisesi’dir.

Aklımda Kalanlar

Bratislava ile edindiğim izlenimlere gelirsek; çabuk tüketilebilen bir şehir. Fazladan bir sebebiniz yoksa 1 günden fazla konaklamayı tavsiye etmem. Slovak halkı oldukça yardımsever. Herhangi bir adres sorduğunuzda cevaplamanın da ötesinde, işlerini güçlerini bırakıp size gideceğiniz yere kadar eşlik ediyorlar. Bratislava’nın bende her zaman saklı kalacak bir hatırası da 7-1 gibi tarihi bir skorla biten Brezilya-Almanya maçını Bratislava’da bir “pub”ta izlemiş olmamdır. Bu bilgi oldukça öznel olmasına rağmen ister istemez bilinç akışımda Bratislava ile bir özdeşlik kurmasından dolayı burada zikretmeden geçemeyeceğim.

Menfi gözlemlere gelirsek; Türkiye’de pek sık rastladığımız boyasız, tuğlaları gözüken çirkin apartmanlardan burada da var. Şehir büyüme emareleri gösterdikçe Bratislava’yı çarpık kentleşme sorunu bekliyor sanki. Asıl önemli handikabı ise etrafında Budapeşte ve Viyana gibi iki muazzam şehir olması dolayısıyla hep günübirlik bir yer olmaya mahkûm kalacak gibi gözüküyor. Fakat aynı vaziyete farklı bir açıdan bakarsak bu durum belki de Bratislava’nın şansı da aynı zamanda…

Oben Hüseyin Sazaner

1984 Bursa doğumlu.Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunu.Yıllık izinlerinde seyahat eder.