Uganda Ekvator Çizgisi

Ekvator, kuzey ve güney yarımküreleri birbirinden ayıran, her 2 kutup noktalarına eşit uzaklıkta olan noktaların birleştirilmesiyle elde edilen hayali, dairesel bir çizgi. Ekvator'un enlemi tanım gereği 0°. Yerküre'nin ekvator uzunluğu 40.076,4 km.

Uganda’da ekvator çizgisi Kampala şehri yakınlarından geçiyor. Ekvator çizgisinin geçtiği noktaya gelmeyi heyecanla beklemiştik, işte o an. Yerli bir görevli bizlere bir deney gösterisi sunuyor. Bu gösteriyi yıllar önce rahmetli Barış Manço’nun dünyayı gezdiği bir programında izlemiştim, bir gün oralara gideceğimi o yıllarda hayal bile edemezdim. Bu nedenle, bu olayı şimdi canlı olarak izleyeceğim ve tanık olacağım için oldukça heyecanlıyım.

Ekvator çizgisinin güneyine geçiyoruz, görevli altı delik bir tasa su doldurup içine bir çiçek koyuyor, su delikten aşağı boşalırken, çiçek saatin ters yönünde yani sağdan sola dönerek (saatin ters yönünde) akarken çiçek de suyun akışına doğru hareketle sağdan sola dönüyor.

Tası ekvator çizgisinin kuzeyine götürdüğümüzde ise su soldan sağa (saat yönünde) dönerek boşalırken çiçek de soldan sağa doğru dönüyor.

Tası tam ekvator çizgisine getiriyoruz ve suyu dolduruyoruz, su hareket etmeden, bir anafor oluşturmadan delikten direkt boşalıyor ve çiçek hiç kımıldamıyor, yani su dümdüz aşağı doğru akıyor.

Ekvator çizgisi üzerinde bulunmak, bu inanılmaz olaya tanıklık etmek, üstelik de (N) North (Kuzey) ve (S) South (Güney) harflerinin yer aldığı (adımın ve soyadımın baş harfleri) yuvarlak ekvator çizgi ambleminin önünde fotoğraf çektirmek benim için çok özel ve güzel bir anı oluyor ve bu fotoğraf kareleri albümümde yerini alıyor.

Bu karelere her gezimizde otobüsümüzün önüne koymayı ihmal etmediğimiz Türk Bayrağı da yerini alıyor elbette.