AVRUPA'NIN DOĞUSU DEĞİL, ORTASI: PRAG

Doğu Avrupa'nın, Orta Avrupa'ya kayan yıldızı ve Çek Cumhuriyeti'nin başkenti Prag... Aslında ülke siyasi açıdan Doğu Bloğu'nun içinde yer alsa da "Orta Avrupa'da" diyorum, Çekleri fazla kızdırmamak için. Öyle ki Çekler başta olmak üzere hiçbir Doğu Avrupa ülkesi insanı, ülkesinin Doğu Avrupa'da olduğunu kabul etmiyor. Herhalde "Doğulu" denildiğinde Sovyet Rusya dönemindeki zorlukları hatırlıyorlar. Uzun lafın kısası; nasıl Türkiye'deki birçok kişi Avrupa'ya gittiğinde veya yabancı bir turist ile karşılaştığında, kendisinin "Avrupa'nın bir parçası, Avrupalı" olduğunu anlatmaya kalkıyorsa, Çekler de aynısını yapıyor.

Prag

Prag-1

Astrolojik Saat çağırıyor beni

Tabi ki Prag sadece bir başkent ve Doğu Avrupa'nın en güzel kenti değil, Avrupa'nın en güzel ve tarihi şehirlerinden biri. Avrupa içindeki zenginlikler ve özgünlüğü açısından Paris ve Venedik yarışır herhalde Prag ile... Bozulmamış ve sade güzelliğiyle Avrupa mimari tarihinin tüm eserleri içinde barındıran kent; Romen, Gotik, Rönesans, Barok, Kübist ve modern mimaride açık hava müzesi. Avrupa'nın birçok kenti gibi Prag'ı da nehir ikiye ayırıyor. Vltava Nehri, Çek Cumhuriyeti'nin en uzun nehri. İçinden nehir geçen kentleri ayrı bir seviyorum. İstanbul'dan olmamın etkisi... Kentin kalbinden yani Stare Mesto'dan gezi başlıyor. Bu meydan turistlerin olduğu kadar Çeklerin de buluşma noktası. Birçok etkinlik burada yapılıyor, Noel Marketi başta olmak üzere. Ayrıca bu meydanda yer alan Astronomik Saat için de yüzlerce kişi her saat başı seramonisini izlemek için bekliyor. Saati yapan ustanın bu güzellikte başka bir tane daha yapmaması için gözlerinin dağlandığı söyleniyor. Saate uzun süre bakınca boynum ağrıyor. Saatin etkisinden kurtulup, Çek birası denemek için de burası harika bir yer. Çok hoş kafeler ve barlar yer alıyor çevrede.

Prag şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Jungmanka, Smíchov Apartment, Apartment Na Krocince. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Holec Apartments, Family Apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Apartment Pod Sychrovem, Elen´s Apartments, Modern Cozy Apartment by Ruterra tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Prag aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Prag-2

Prag-3

Barışsever halk; Çekler

Prag özellikle dünya savaşlarında bozulmayan ve yerle bir edilmeyen şanslı bir şehir. Belki de dönemin Çek hükümadarının cesur kararının bir sonucu bu. Lakin şehri işgal etmeye gelen kuvvetlere, kenti yıkmamaları şartıyla Prag'ın anahtarını teslim ediyor. Bu kararlarıyla da Çekler, barışsever, hoşgörülü ve nazik insanlar olduklarını bir kez daha gösteriyorlar. Çekler ile hem oda arkadaşlığı hem de sınıf arkadaşlı yaptığımdan dolayı, bu insanların naziklik ve barıseverlik konusundaki tutumlarına hayran kalıyorum. Öyle ki geçmişte birçok Musevi'ye ev sahipliği yapan ülkenin başkentinde yer alan sinagog, şu anda Avrupa'da faal olan en eski sinagog. Adını bir yere not etmek gerek; The Old New Synagogue yani Eski Yeni Sinagog.

Kenti birbirine bağlayan köprü; Charles

1300 yıllarında yapılmış. Evet yanlışlık yok tam 700 yıl önce yapılmış bir köprü bu. Daha öncede yazdığım gibi bu kentte tarih yaşıyor... Charles Köprüsü, iki kenti birbirine bağlayan birçok köprüden en eskisi ve en popüleri. Zaten köprünün adı da çok ünlü olmasına müsait. Kral IV. Charles tarafından yaptırılan köprü yüzyıllar boyunca Doğu Avrupa ile Batı Avrupa arasında ticareti sağlayan bir yol olarak öne çıkıyor. Köprüyü geçerken, dilek tutmayı ihmal etmiyorum. Anlatılana göre parmağımı köprü üstündeki alanda çevirdiğimde dileğim kabul olacak. Bu dilek de Prag'a tekrar gelmek oluyor haliyle. Köprünün karşı yakasına geçerken Prag Kalesi'nin tüm ihtişamı ile beni çağırdığını hissediyorum. Avrupa'nın en eski kalesinin sesi de baya bir gür çıkıyor. İstanbul için Galata Kulesi ne ise Prag için de Prag Kalesi aynıdır bence. Yani olmasalar, şehirler bir eksik olur.

Prag-4
Baharatlı Çek peyniri ve tabağı; Akladany Hermelín

Tarih, kültür ve mimari açıdan zengin olan Prag, gastronomi açısından da bir okyanus. Özellikle bira ve peynirden oluşan çeşitli mezeler ile... Hatırlatmakta fayda var. Çekler, dünyanın kişi başına en fazla bira tüketen insanları. ABD'li sinema oyuncusu Arnold Schwarzenegger'in "Süt çocuklar içindir, büyüdüğünde bira içeceksin" sözünü ciddiye alıp, bu konuda rekora koşuyorlar. Paskalya Bayramı'nın olduğu Nisan ayında orada olduğumdan dolayı, bu döneme özel olarak sunulan "yeşil birayı" tadıyorum. Geniş ağızlı bardakta sunulan biranın tadı biraz tatlı. Tabi ki harika! Onun yanında getirilen peynir tabağı da mükemmel. Meşhur Çek ekmeği, sivri biber turşusu ve baharatlı zeytinyağlı peynir... Prag'da iken sadece kiliseler ve müzelerde vakit geçirmek istemediğimden, harika barlar keşfettim. Özellikle yüksek tavanlı ve kiremit duvarlar ile çevrili barlar insanı uzaklara götürüyor..

Prag'da neler yapılır:

- Charles Köprüsü'nde dilek dile
- Kentin ve insanının nazikliğini ve barışseverliğini hisset
- Prag Kalesi'nden şehre bir göz at
- Astronomik Saat'in karşında saat başını bekle
- Eski Devlet Başkanı Vaclav Havel'in evi Apartment Block'ta bir selfie çek

Kadir Cansi

2008 yılından beri basında çalışıyor. Ekonomi, finans,  teknoloji, kültür, seyahat alanlarında yazmayı seviyor. Dış basını İngilizce takip etmeyi de ihmal etmiyor. Marmara İletişim Haber Ajansı şu anki adıyla Marmara Medya’da röportajlar yazarak gazeteciliğin mutfağına adım attı. Bu dönemde tanıklık, öyküleme ve betimlemeyle harmanlayarak...