BAŞKA HAYATLARA DOĞRU: NEPAL GEZİSİ

Sabiha Gökçen Havaalanı'nda 4 kafadar buluşmamız ile başladı her şey... Bakalım başka hayatlarla tanışma ve başka hayatlar görme isteği bizi nerelere savuracak?

00.30’da Sabiha Gökçen Havaalanı’ndan, Air Arabia Havayolları’na ait uçakla Birleşik Arap Emirlikleri Sharjah Havaalanı’na hareket ettik ve oraya vardığımızda Türkiye saati 03.30’u, yerel saat ise 05.30’u gösteriyordu. Türkiye ile arasında 2 saatlik bir zaman farkı vardı ve bu da bizim 2 saat daha az uyumamız anlamına geliyor. Uçak kalkarken Arapça bir dua ekranlara hem sesli hem de görüntülü biçimde yansıdı ve ben de bunu Air Arabia Havayolları’na ait bir seyahat sigortası olarak algıladım.

Katmandu

Katmandu-1

Sharjah Havaalanı’nda daha çok Dubai’ye Bangladeş’ten gelen fakir insanların oluşturduğu kuyruklar, filmlerde gördüğümüz Arap polisler ve az da olsa beyaz tenli turist vardı. Bu havaalanından aktarmalı gittiğimiz için bulunduğumuz süre içerisinde gerek görevlilerin gerekse bekleyen yerel halkın bakışları gerçekten de insanı oldukça rahatsız edici. Oturduğumuz kafeye dinlenmek amaçlı gelen kişileri, bir şeyler içmediklerinden olsa gerek kasiyer kız ara ara “excuse me (afedersiniz)” diyerek kibarca dışarıya kovalıyordu. Çalışma amaçlı gelen kişilerin çoğu yerlerde ince kıyafetleri ile oturuyor ve yatıyorlardı. Sharjah Havaalanı’nda dışarıya baktığınızda dağ tepe göremezsiniz. Uçak anonsları manuel olarak gezici ekip tarafından yapılsa da saati geldiğinde ezan sesi içeriye anons biçiminde veriliyor. Kasiyer kızların gözlerinden belli ki Uzakdoğulular.

Katmandu-2

Katmandu-3

Katmandu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Chef House Resort, Hotel Grand Prince, Mountain Peace Guest House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Kathmandu Resort, Choice Hotels gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hotel Yala Peak, Tasi Dhargey Inn, Hotel Maharaja Palace tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Katmandu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Katmandu-4

Burada dolar ile ödeme yapabiliyorsunuz ancak bu sizin biraz zararlı çıktığınız anlamına geliyor. Çünkü gerisini “dirhem” olarak çeviriyor. Bu havaalanında yapılan anonslar görevlilerin salonları gezerek kalkacak uçakları bağırmaları şeklinde oluyor. Ayrıca prizlerin üçlü olması telefonlarımızı şarj etmemize engel ve bu bize büyük bir ders oldu ki dönüştürücü priz ile bu ülkeye gelmek lazım.

Katmandu-5

Katmandu-6

Aynı havayolu ile yine dualar eşliğinde Nepal (Katmandu)’e doğru yeniden hareket ediyoruz. Buraya olan yolculukta uçak yine tamamen dolu ancak neredeyse tamamı erkek yolcular. Ama garip olan bir şey var ki sanki herkes birbirini tanıyor ve inanılmaz yüksek sesli bir sohbet ortamı var. Gören Anadolu’nun bir köyünde kıraathanede zannedebilir. Yanımda oturan Nepal’li ile az çok İngilizce anlaşmaya çalışıyoruz. Bu yolculuk 15.00’te başlayıp 18.00’de bitse de yerel saat farkı 1 saat 45 dakika daha ileri atıyor.

Katmandu-7

Katmandu-8

Nüfus olarak Türkiye’nin üçte birinden biraz fazla (28 milyon) olan Nepal, Türkiye’nin altıda biri kadar. Eğitim düzeyi oldukça düşük ve % 80’i Hindu. En büyük gelir kaynağı tarım ve 123 farklı dilin konuşulduğu söyleniyor. Para birimi, Nepal Rupisi olduğu için havaalanına iner inmez bir miktar doları yerel para birimine çevirdik.

Katmandu-9

Katmandu-10

Nepal’e giriş vizesi, havaalanında 25 dolar karşılığında hemen alınabiliyor. Kapıdaki çalışan memurlar ve diğer görevliler oldukça güler yüzlü. Tuvaletlerine girdiğimizde nasıl bir ülkeye geldiğimi hemen anladım çünkü geri kalmışlığın getirmiş olduğu hijyen sorunu had safhada.

Katmandu-11

Katmandu-12

Nepal ile ilgili duyduğum şeylerden birisi, bu fakir ülkede suç oranının oldukça düşük olması ve insanların bu hayat şartlarına rağmen oldukça mutlu olmasıydı. Gözümle gördüğümde daha fazla inandım. Havaalanı çıkışında taksi ile pazarlık yaparak 800 Rupi karşılığında daha önceden ayırtılmış olan otelimize bizi götürmesini istedik. Küçük bir Suzuki arabada taksici harici yolu tarih edecek bir başka kişi daha bu küçük arabaya bizimle beraber bindi. Ufacık arabanın arkasında dört büyük kişi toprak yolda ve hiç trafik ışığının bulunmadığı Nepal sokaklarında geçerek Family Hotel’e geldik.

Nepal’de trafik soldan işliyor ve araçların direksiyonları sağ tarafta. Asfalt yol çok nadir. En işlek caddelerin bile toprak olması ve trafik ışıklarının olmaması sebebiyle şahsi araba kiralanması çok tavsiye edilmiyor. Otele vardığımızda bizi tane tane İngilizce konuşan Nepalli bir çocuk karşıladı, odalarımızı gösterdi ve hatta yarın için bize gezi planı yaptı. Nepal’in durumunu göz önünde bulundurduğumuzda otelimizin durumu standartların üzerinde gibi. Tavsiye edilen gibi kapalı su içmeye özen gösteriyoruz.

Katmandu-13

Otelimizden çıkıp bir gece turu attık ancak in cin top atıyor en canlı caddelerinde bile. Hiç bilmediğimiz bir ülkede ıssız ve çöplük dolu sokaklarda yürüdük. Bir sokak bakkalının önünde duran Nepalli bir grup ile tanışıp onlarla birer bira içtik, çat pat İngilizce anlaşmaya çalıştık, onlar Nepal şarkıları söyledi ve hep beraber oynadık. Yer yer tapınakların olduğu sokaklarda bir başımıza keşifler yaptık. Sokak köşelerinde seyyar satıcılar açıkta sosis tarzı şeyler satıyorlardı ancak bunların ne olduğunu öğrenmek için yarını beklemem gerekecek. Yarın Katmandu’yu gün yüzü ile görmenin, hepimize gezi başlangıcı olarak iyi geleceğinden eminim.

Katmandu-14

Ali Yeniay

"Çok gezen mi bilir, çok okuyan mı?" sorusuna "Gezerek, okuyan ve hatta gezi yazılarını paylaşan" diye cevap veren bir seyyahım ben...