Batum – Erivan Arası Tiflis Gezisi

Gürcistan’ın Batum-Mtskheta, Poti, Kobuleti, Kutaisi, Khashuri, Gori ve Kaspi şehirleri üzeri ve köy yerleşim yerlerinden yola alarak bir Gürcü dağ lokantasında mola veriyoruz ve ne yiyeceğimi bilemiyorum. Ülkede domuz eti yedikleri için et ürünlerine güvenilemiyor. Gürcülerin meşhur Hacaphuri dedikleri bizim gözleme tarzı peynirli gözlemelerinden bolca yiyorum ve içecek olarakta şişelenmiş armut suyu olarak Kruşa ısmarlıyorum garson bayana. Uzun bir seyahatin ardından Başkent Tiflis'e hava kararmış olarak ulaşıyorum.

Yol yorgunu olduğum için şehrin en iyi oteli olan Metekchi Palast otelde yerimi alıyorum. Tiflis şehri gece çok güzel ışıklandırılmış. Gece adeta büyüleniyorsunuz şehre yüksek hakim tepeden girince. Şehre ilk girdiğinizde eski ve bakımsız yollar sizi zaten karşılıyor gümrükten ülke topraklarından girerken. Ruslar ayrılıp Gürcistan'dan elini eteğini çekerken şehri kendi kaderine bırakmışlar ve Gürcüler daha toparlayamamış gözlemlediğim kadarıyla.

Gece otelime gidiyorum. Sabaha kısa da olsa Başkent Tiflis'i göreceğimden erkenden yatıyorum yol yorgunluğuyla. Sabah sağlam bir kahvaltı faslından sonra başkenti geziyorum. Şehir eski yapıya burada da sahip ama iç taraflara girdikçe bakımlı güzel binalar göze çarpıyor. Karşı dağda Mat Gruzi (Gürcü Ana) dev heykeli sizi bir elinde kılıç diğer elinde içki-şarap kadehi ile karşılıyor. Zaten çok büyük, şehri hakim gören bir tepeye dikmişler. Öğrendiğim kadarı ile anlamı şöyle imiş o heykelin: Biz dostlarımızla kadehte şarap içer dost olur, düşmanlarımızla savaş meydanlarında er meydanlarında korkusuzca çarpışırız.

Tiflis’te yollar çok geniş bazı yerlerde eski tarihi kiliseler, bazilikalar göze çarpıyor. Şehri ortadan Kura nehri (Kura Reka) bölmektedir. Nehrin üzerinde eski yayalar ve otomobiller için düşünülmüş tarihi geniş 4 adet taş köprü bulunmaktadır farklı aralıklarla. Yine karşı tepelerde çok güzel mesire yerleri ve Radio stansiyasının orada mükemmel spor komplexleri bulunmaktadır. Ben gidip gezme imkanı buldum oraları.

Şehirde metro ağı çok gelişmiş. Maero Varkiteli, Zaburtalev, İhsani ve ismini unuttuğum semtler arasında, yerin 100 metre altında defalarca metroyla gezdim. Sonraki yıllarda fazlası ile gittim gezdim Gürcistan'ın farklı yerlerini. Tiflis’te neredeyse her yerde ayaklı döviz büroları ve Obmen-Valyuta dedikleri para bozdurma bürolarından para bozduruyorum. Üzerimde Gürcistan'a girerken aldığım Larileri verip magazinlerden 100 USD Doları bozdurarak Ermenistan Para birimi olan Dram alıyorum. Neredeyse her yer hem döviz bürosu ve ayaklı döviz büroları insanlar yapıyor bu işi.

Zamanımın kısaldığını anımsıyorum bir anda. Otelime giderek sırt çantamı ve diğer malzemelerimi alıp, acil olarak taksi tutarak Ermenistan'a gitmek için Ortakale Otobüs Terminaline (ABTOVAKZAL) ulaşıyorum. Rusların ve Gürcülerin maşrutka dedikleri eski bir minibüse biniyoruz, bekliyoruz Ermenistan'a gidecek yolcuların maşrutkayı doldurmasını.  Ama gelen pek yok, minibüs hala bekliyor.

Avtovakzal’da bir kaç Ermeni ve Gürcü vatandaşla, etrafıma bakıkyorum tek Türk benim sadece. Millet garip garip beni elimdeki sırt çantası ve malzemelerimle görerek tepeden aşağı şöyle bir süzüyorlar ama ben aldırış etmiyorum. Nasıl aldırış edebilirim ki; ilk defa görmek istediğim Ermenistanı'ı, Erivan'ı ve diğer şehirlerini göreceğim. Oldukça heyecanlıyım.

Nihayet uzun bir bekleyişten sonra maşrutkamız dolmaya başlıyor, hareket ediyoruz. Ermenistan'ın Bagradesh sınır kapısına doğru gidiyoruz. Yanımda orta yaşlı bir Ermeni tyokta (teyze) oturuyor biraz şişmanca. Eski arabanın teybinde ise Gürcüce bir müzik çalıyor ama anlamadan dinliyorum ben de. Bagradesh gümrük kapısına 2 saatlik bir yolculuktan sonra ulaşıyorum.

Yazının

1. Bölümü için: http://www.gezimanya.com/GeziNotlari/batum-uzerinden-ermenistana-yolculuk
  2. Bölümü için: http://www.gezimanya.com/GeziNotlari/batum-erivan-arasi-tiflis-gezisi
  3. Bölümü için: http://www.gezimanya.com/GeziNotlari/ermenistana-giris-ve-erivan

SONER GÜRKAN YÜCEL

02.05.1972 Kırıkkale Doğumluyum.1990 Yılından bu yana halen kamu kuruluşunda görev yapıyorum,Amatör olarak 1988 yılında Türkiye'nin farklı şehirlerini,farklı bölgelerini adım adım gezdim,Profe