Bir doğa harikası: Aydın - Arapapıştı Kanyonu

Doğa ile tarihin iç içe olduğu, binlerce yıllık bir öykü gün ışığına çıkarak bir mücevher gibi parlamaya başladı. Yüksek tepelerini hırçın rüzgârların dövdüğü, sarp dağların arasında hayat bulan su, bir cennete dönüşmüş. Yüzyıllar öncesinde insan emeğinin de katkıları ile belki de dünya çapında bir değer, hatta dünyanın yeni doğa harikalarından biri olma yolunda.

Aydın

Büyük bölümü Aydın ili sınırları içinde bulunan ve Kemer Barajı’nı besleyen Akçay’ın derinliklerinde, yılların koynunda gizlenen bu kanyon Aydın, Denizli ve Muğla sınırlarının kesiştiği noktada, Körteke, Bozdoğan, Karacasu bölgesi içinde bulunuyor. 6 kilometre uzunluğundaki kanyonun genişliği, yer yer oldukça genişken yer yer de 12 metreye kadar daralmakta.

Geçtiğimiz yıl adını duyduğum bu saklı cennet, “Arapapıştı Kanyonu”nu çok merak ettik ve kurak geçen yaz aylarından sonra sonbahar mevsimi gitmek için çok da uygun değildi ama biz yine de merakımızı yenemeyip gittik. Tahmin ettiğimiz gibi su seviyesi oldukça düşüktü, sadece baraj gölünde gezebildik ama kanyona giremedik, mayıs ayında mutlaka tekrar gelmeliyiz diyerek biraz üzgün ayrıldık. Mayıs ayında Bodrum’a gelir gelmez, biz gezginler için keşfetme heyecanıyla hemen bu geziyi tekrar organize ettik.

Aydın bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Aydın-1

Aydın şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Hedef Dağ Termal Otel, Aymira Hotel Spa, gibi otelleri tercih edebilirsiniz Bir de Tatilsepeti.com'un Aydın aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Baraj gölü görüntümüze girdiğinde, henüz göl kenarına ulaşmadan yoldan görünen suyun yeşilimsi mavi rengi beni heyecanlandırmaya yetti. Mesire yerine ulaştığımızda ise birkaç gezi otobüsü ve kalabalık görmek ve teknelerin, çevredeki kafelerin dolu oluşu da hoşuma gitti, geçen yıl kimse adını bile duymamışken demek artık biliniyor.

Aydın-2

Gelmeden bir gün önce rezerve ettiğimiz özel teknemiz bizi bekliyordu. 10-12 kişilik özel tekneler olduğu gibi 20-25 kişi alan gezi tekneleriyle kanyon içinde 2 -2,5 saat kadar süren turlar da düzenlenmekte.

Aydın-3

Geçen sene ağzına kadar gelip giremediğimiz kanyona girer girmez kameramı çalıştırmaya başladım ve birçok video ile yüzlerce kare fotoğraf çektim.

Aydın-4

Aydın-5

Aydın-6

Burası fotoğraf meraklıları için de ayrı bir cennet. Teknenize bindiniz, arkanıza yaslanın, 380 metre boyunca doğa ile tarihin el ele vererek oluşturduğu doğa ve ekoloji cenneti, tarih zengini yerde gezmeye doyamayacaksınız. Motorun sesini bastıran kuş sesleri arasında, bin bir çeşit bahar çiçeklerini izlerken birden karşınıza bir kaya oyuğu içinde Roma Bizans döneminin tarihi kalıntıları, gizli manastırlar çıkacak.

Aydın-7

Aydın-8

Hatta “2.500 yıllık Kaya Mezarları göreceksiniz.

Aydın-9

Aydın-10

Sonrasında Üç Kuleli Kör Teke Kalesi” ve su seviyesi alçalmışsa mağaralar ve çeşitli güzellikler göreceksiniz.

Aydın-11

Aydın-12

Aydın-13

Aydın-14

Suyun derinliği 50 metre civarında, mayısta yavaştan çekilmeye başlamış ve şimdi 30 metre civarında olduğunu söylüyor kaptanımız.

Aydın-15

Kanyonun ismini duyunca şaşırmış ya da beğenmemiş olabilirsiniz, Kanyonun ismi nereden geliyor diye merak ettiyseniz anlatayım. MS 7. yüzyılda Bizans hükümdarı Heraklius, döneminde bu bölgeye gelerek Afrodisias’ı doğu yönünden istila etmeye çalışan İslam-Arap ordularının karşısına muhteşem bir kale hendeği gibi dikilerek onları şaşkına çevirir. Yerel halk, Arapların şaşırıp kaldığı yer anlamına gelen Arap apıştı adını yakıştırmış. “Arap İstilası” olarak anılan bu dönemde İslam ordularının hedefi Efesus olmuş, ancak Torosların güney uçlarına kadar ulaşabilmişler. Herakleios döneminde Anadolu içine yönelen akınlar Batı Anadolu’ya, yani bu bölgeye kadar ulaşmamış, bu nedenle Arap askerlerinin bu bölgeye gelebilmiş olması oldukça zayıf bir ihtimal olsa da rivayet böyle.

Doğa ve tarihin bütünleştiği Arapapıştı Kanyonu, Aydın Belediyesi tarafından, 2017 Nisan ayında turizme açıldı. Daha şimdiden yoğun ilgi gören ve hem yerli hem yabancı turistlerin akınına uğrayan kanyon, çok yakında bir turizm cenneti, fotoğraf, doğa, kamp, trekking gibi sporları ve tarihseverlerin uğrak yeri olmaya hazır.

Aydın-16

Ben bu doğa harikası yerimizin “Dünya Doğal ve Kültürel Mirasları Listesi”nde yer almasını çok isterim, böylece adını dünyaya duyurarak daha çok turist çekecek ve bölge halkına da ekonomik katkı sağlayacaktır. Kim bilir belki de dünyanın 8. Harikası bile olabilir. Tabii umuyorum bu doğal mirasımızı koruyabiliriz.

Bodrum’dan Milas Yatağan üzerinden 2,5 saatte, İzmir’den ise Aydın otoyolundan Bozdoğan köyü oklarını takip ederek ulaşabileceğiniz bu güzel kanyonu gidip görmenizi tavsiye ederim.

Dönüş yolunda uğrayacağımız bir güzellik daha var, Yerküpe Yaylası ve Mağarası. Onu da yarın anlatacağım...

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...