BİZDEN BİR YER: ÜSKÜP

388423 Oca 2015Gezi Notu
Cüneyt DurhanCüneyt DurhanSilver Yazar23 Oca 201538840 Yorum

Sabah Atatürk Havalimanı’ndan 07.40 uçağıyla Makedonya’nın başkenti Üsküp’e (Skopje) hareket ettim. Yolculuk bir saat 20 dakika sürüyor. Ülkenin tek havalimanı; Skopje Great Alexander Airport (Üsküp Büyük İskender Havalimanı).

Bu ülkeye bu sene 4. gelişim, her gelişim günübirlik gezi olmuştu, fakat bugün komple Üsküp’ü gezeceğim, yarın da gece uçağıyla dönene kadar Matka Kanyonu’na gideceğim. Havaalanında işlemlerden sonra çıkışta polis her defasındaki gibi durduruyor. Ne sebepten dolayı geldiniz, ne kadar kalacaksınız, üzerinizde ne kadar para var gibi ahiret sorularıyla sanki adama Meksika kaçakçısı gibi davranmaları garip : ) Dilimi iyi anlayan biri olsaydı “Birine bakıp çıkacağım” deyip lafını yapıştırırdım ya neyse : ) gerilmeye gerek yok.

Üsküp

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

Makedonya; Yahya Kemal Bayatlı, Mehmet Akif Ersoy, Mustafa Kemal Atatürk, Atatürk’ün dedesi Hakkı Efendi, Rahibe Terasa ve Büyük İskender’in ülkesi... Havaalanından şehir merkezine yolculuk taksiler ile 20 dakika sürüyor. Taksiciler 20 Euro’dan aşağı gitmek istemiyorlar fiks tarife diye. Daha önceden gelişimde taksiciden telefonunu almıştım şehirden çağırdım taksiyi 5 Euro kar ettim : )  Otobüsler de varmış fakat ben bunca gelişte daha hiç rastlamadım. Ülkenin para birimi Makedon Dinarı (MKD), 100 TL ortalama 2130 MKD yapmaktadır. Şehirde bazı yerlerde Euro da kullanılmakta. Ama ben gittiğim ülkelerde yerel para birimine döndürme taraftarıyım, çünkü paraları yuvarladıklarında bazen bir öğün yemek karınız olabiliyor.

Makdonya’da; Makedonca, Sırpça, Boşnakça yaygın olarak konuşulmakta. Eski Üsküp’te çokça Türkçe konuşan ve anlayan kesim vardır. Şehri, Vardar Nehri ikiye ayırıyor; Eski Üsküp ve Yeni Üsküp diye... Nehrin üzerinde Fatih Sultan Mehmet Han’ın yaptırdığı taş köprü hala ihtişamını korumaktadır.

Üsküp şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Downtown Monument Apartment, Calla Bella Residence, Del Toro Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Quiet Central Apartment, Apartment Aminta DeLux gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Ivan Apartment Skopje, New Lux Quiet Apartment Ivana, Debar Maalo Studio tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Üsküp aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Üsküp-1

Eski Üsküp, Osmanlı mimarisinin olduğu Boşnak, Arnavut ve Türk kesimin yaşadığı bir yerleşim. Yeni Üsküp ise onlarca heykellerin ve yeni yapılaşmanın hala devam etmekte olduğu kesimdir. Mimari olarak iki ayrı güzellikte görünen bir şehirdir. Eski Üsküp’te börek ve gevrek (simit) yiyebileceğiniz 1-2 pastane mevcut. Tatmadan olmaz tabi : ) Karşı tarafta anca kruvasan ve bir fincan kahve ile kahvaltı edebilirsiniz. Şehri ilk olarak Eski Üsküp’ten dolaşmaya başlıyorum. Eski Davut Paşa Hamamı ve cami çok güzel Osmanlı mimarisinin izlerini bugüne kadar taşımakta. Bahçesinde Osmanlı mezarlarını da görebilirisiniz. Bitpazarının hemen girişindeki taş cadde mimari açıdan çok güzel. Bu arada Pazar günleri kurulan bitpazarı gerçekten çok ucuz ürünler bulabilirsiniz. Eski caddede sağlı sollu dükkanlarda genellikle mücevherat ve yemek dükkânları mevcut. Kurşunlu Han hala bugünümüzde bile kullanılmakta. Handa dolaşıp bir kahve içmenizi öneririm. Mustafa Paşa Cami görülmesi gereken diğer güzel yapılarındandır. Üsküp Kalesi’ne çıktığımda şehri kuşbakışı görmek keyifli ve tepede yapılan bu kale şuan tadilatta olduğu için içindeki bazı bölümleri şuan gezemedim. Kaleden indikten sonra sırasıyla saat kulesi, kapan han, hünkar, Üsküp Türk Çarşısı ve Makedonya Müzesi'ni gezerek şehri daha iyi tanımaya çalışıyorum.

Üsküp-2

Taş köprüden geçtikten sonra heykeller şehrini anımsatacak Yeni Üsküp modern yüzünü göstermekte bize. Büyük İskender Meydanı (diğer adı Makedonya Meydanı) ve meydandaki Büyük İskender’in aslanlı heykeli ihtişamlı... Meydanda yerel satıcılar ve çocuk dilenciler etrafınızı sarabilir önemli eşyalarınızı korumanızı öneririm. Köprünün hemen diğer ayağında Büyük İskender’in babası Kral Philip’in heybetli heykelini şehrin her yerinden görmek mümkün. Meydanın etrafında sayısız güzel kafeler mevcut. Benim tercihim; Vardar Nehri'ne manzarası olan, mimarisi ve bahçesi ile köprünün ayağındaki Cafe Dion. Kahveleri ise çok güzel. Kısa bir moladan sonra şehrin bu tarafını görmek gerek : )

Meydanın etrafında heykeller çokça mevcut. Üsküp’ün gençlerin yoğun olarak bulunduğu yer meydan civarı. Çağdaş sanat müzesi, Nerezj Manastırı, Zafer Kapısı, eski tren istasyonu (şehir müzesi), Makedonya Mücadele Müzesi, Rahibe Terasa Evi, Aziz Saviour Kilisesi, Ristik Sarayı, Aziz Dimitrija Solunski Kilisesi ve şehir parkını dolaşıp bu güzel yerleri ziyaret ediyorum. Öğle yemeği için tekrar Eski Üsküp’e; güveçte kuru fasulye, ayran, Yugoslav salatası ve Makedon köftesi yemeye gidiyorum. Güveçte kuru fasulye inanılmaz bir lezzet! Salatalarının üstüne tuzsuz peynir rendelemeleri ise salatanın tadını değiştiriyor, buna rağmen denemenizi öneririm. Gerçekten Balkan ülkelerinin et ve süt ürünleri müthiş lezzetli. Burada da ayrana yoğurt, yoğurda ayran diyorlar. Bize göre tam tersi.

Üsküp-3

Şimdi şehri daha iyi görmek için Vodno’ya çıkmaya geldi. Şehirden burayı görebilirsiniz çünkü bu dağın tepesinde 66 metre uzunluğunda haç işareti mevcut. Haç işareti 2008 yılında bitmiş ve Müslümanlara karşı yapıldığı söylenmekte. Vodna’ya taksilerle belirli bir noktaya kadar çıkabilirsiniz ya da şehrin güzelliği olan kırmızı iki katlı otobüslerle gidebilirsiniz. Belli bir noktadan sonra ise teleferik ile çıkmanız gerekiyor Vodno’ya. Şehri tepeden seyredebileceğiniz harika bir yer. Arkada ise meşhur Şar Dağları... Yalnız Vodno yaz-kış esermiş. Ben Temmuz ayında gitmeme ve sıkı giyinmeme rağmen eve dönünce ciğerleri üşüttüğümden 2 gün yattım, Allahtan iğneyi seviyorum : ) Üstünüze kalın bir şeyler almanızı öneririm. Çok esiyor.

Tekrar şehre döndükten sonra şehri keşfetmeye devam. Bir de şehrin çıkışına doğru Üsküp hayvanat bahçesi var. Büyük bir park ve farklı hayvanlar mevcut, görmenizi isterim. Bu arada şehirde Ramstore ve City Mall adında iki alışveriş merkezi mevcut. Ramstore en eski alışveriş merkezi, City Mall ise yeni modern daha büyük ve lüks markaların olduğu bir alışveriş merkezi. Bu arada Ramstore’da büyük boy karikatürünüzü 5 Euro karşılığında Saygun’a yaptırabilirsiniz. Avm’ye girişte hemen sol tarafta.

Tekrar şehrin kalbinin attığı yer Büyük İskender Maydanı'na gitme zamanı... Şehrin en güzel yeri bana göre : ) Kahve zamanı, lakin çok sevdiğim çayımı burada da bulmak mümkün değil : ( Kalacak yer tercihimde ise eski Üsküp tarafında hosteller ve mini oteller gayet uygun. 10 Euro'ya 1 gece konaklama mümkün. Şehir fiyat bakımından uygun. Ortalama bir öğün yemek ücretiniz sabah, öğle ve akşam makul bir mönü 10 Euro'yu geçmez. Hafta sonu 2 günlük bir gezide burada harcayacağınız masraf kişisel harcamaları yüksek tutmadığınız takdirde, uçak hariç 100 Euro. 100 Euro'ya konaklamanızı, yemek ihtiyaçlarını ve ulaşımı karşılayabilmeniz mümkündür.

Üsküp gelişmekte olan kültürü ile bizden bir şeyler taşıyan bir şehir ve görülebilecek yerler listesinde olmalı. Bu güzel ülkeyi görmelisiniz derim : )

Diğer gezi yazılarım için www.gezgininayakizleri.com'u ziyaret edebilirsiniz.

Gezi dolu günleriniz olsun…

Üsküp şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Eski ve Yeni Üsküp Walking Tour Yarım Gün (11 €), Üsküp: Matka Kanyonu Manzara Turu (50 €), Üsküp, Ohri Tam Gün Turu (40 €), Üsküp Gönderen: Tam Gün Kosova Tur Priştine ve Prizren için (85 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.