BODRUM’UN ANTİK KENTLERİ VE HİÇ BİLİNMEYEN KÖŞELERİ– 3

130926 Oca 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar26 Oca 201713090 Yorum

Bodrum'un Antik Kentleri ve Hiç Bilinmeyen Köşeleri yazı serisinin üçüncü kısmına geldik.

Milas (Mylasos) ve Çevresi

Bodrum’a karayolu ile gidiyorsanız illa ki içinden geçip gittiğimiz Milas... Karia’nın ilk başkenti olduğunu biliyor musunuz? 19. yüzyıldan kalma tarihi Milas evleri, tarihi eserleri, ilçe ve çevresi ören yerlerindeki kazılarda ele geçen buluntuların sergilendiği Arkeoloji Müzesi, çevresindeki antik kentler ve kalıntıları ile antik dönemin önemli bir beldesi olmasının yanı sıra halıları ile de dünyaca ünlü. O halde bir mola vermeye ve kentini gezmeye ne dersiniz?

Bodrum

Milas, Batı Anadolu’daki Antik Çağ'ın üç bölgesinden biri. Karia döneminden şehirde özellikle eski surlardan bugüne ulaşan tek kalıntı, üzerinde Karia baltası olan “Baltalı Kapı” kemeri çok ünlü (M.Ö.1.yy)

Bodrum şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Regnum Escana Hotel, Ruya Hotel, Merih Pension. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Yazlık Ev, Villa Nur gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Bodrum Onelli Yachting - Palmyra, Yaselam Yacht-Oncu Yachting, Mars Villas Apart Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bodrum aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Zeus Karios Tapınağı ve Korint başlıklı tek sütunu halen ayakta. Mausoleion’un daha küçük bir örneği Gümüşkesen Anıtı. Milas’ın doğusundaki ovada uzana iki katlı su kemerleri erken Bizans dönemine ait. Kent merkezindeki Firuz Ağa Cami, Menteşe oğulları döneminden kalan en önemli eserdir.

Osmanlı dönemine ait yapılar: Çöllü oğlu Hanı, Ulu Camii, Belen Camii, Ağa Camii, Kurşunlu (Firuzbey) Camii ve Osmanlı döneminden kalma tarihi köprüler.

Tarihi Milas Evleri - 19. ve 20. yüzyıllara ait, kimi restore edilmiş, kimi boynu bükük kalmış hüzünlü birbirinden güzel ikişer katlı ahşap evler.

Beçin Kalesi – Şehre tepeden bakan, Milas Ovası'na hakim, bir plato üzerindeki Bizans yapısı kale surlarla çevrili. Kısmen restore edilmiş kalede hamam ve sarnıç kalıntıları izlenebilir. Asıl yerleşimin daha yukarıda olduğu iç kale bölümünde bir Bizans şapeli, medrese, türbe, camii, hamam gibi yapılar günümüze ulaşan eserler.

Milas’tan İzmir yoluna doğru giderken biraz ileride sağda göreceğiniz “Labranda” tabelasından saptıktan 14 kilometre sonra Türkiye’nin en iyi korunmuş antik kentlerinden birine ulaşacaksınız.

Bodrum-1

Labranda Antik Kenti - Kentin yolu oldukça bozuk, ama yemyeşil bir yoldan güzel manzaralarla ilerleyerek güzel ve kutsal bir antik kente geliyorsunuz. Karia Bölgesi'nin en önemli kutsal alanı olan Labranda, Tanrı Zeus'a ithaf edilmiş, Karia’lılar için oldukça önemli bir kültür merkezi.

Bodrum-2

M.Ö. 4. yüzyılda Mausolus ve kardeşi Idrieus tarafından inşa edilmiş Zeus Tapınağı, güneyindeki büyük teras duvarı, terasında Labranda’nın kutsal suyunun kaynağı, biraz yukarısında da ise bir mezar, Roma Çağı kalıntılarının görüldüğü kentte ayrıca kiliseler, stadyum, stoa, kült yemeklerinin yendiği pencereleri olan Andronlar, Saray olduğu sanılan büyük yapılar, teras evleri, kalıntıları görebilirsiniz.

Bodrum-3

Antik kent oldukça büyük ve önemli, gezmek için epey zaman ayırmanızı öneririm. Anlatacak çok detay, tarih var... Ben sizi fotoğraflarla baş başa bırakıyorum. Ören yerinde bir bekçi, kulübesi ve tertemiz bir tuvaleti olması hoşuma gitti.

Çomakdağ

Bodrum-4

Milas’tan çıkıp İzmir’e doğru giderken çok yakınında (5-6 kilometre) sağdaki tabelayı göreceksiniz. Yol oldukça virajlı ve dik. Zira Beşparmak Dağları'na tırmanıyorsunuz, sırtını bu dağlara dayamış köy tepede görüntümüze giriyor ama hayli uzak gibi... Sakın vazgeçmeyin devam edin, dağın arka yamacına sapıyor yol ve kolayca ulaşıyoruz. Gittiğinize değecek.

Bodrum-5

Çomakdağ evlerinin ilginç bir mimarisi var. En ilginç yanı taş evlerin estetik ve ilginç bacaları hemen dikkat çekiyor. Bacaların tepelerinde, başka hiçbir yerde rastlayamayacağınız, çevredeki antik yapılardan esinlenilmiş yarım ay ya da kartal başı şeklindeki figürler yer almakta.

Bodrum-6

Köy meydanına geldiğimizde hemen her evden hanımlar el emeği ürünleriyle birlikte etrafımızı sarıyorlar, ancak bizim için esas ilginç olan kıyafetleri ve özellikle de başlıkları. Fotoğraflardan daha iyi anlayacaksınız. Köy halkı dış dünyaya adeta kapalı ve kendi köy geleneklerine göre yaşıyorlar. Biz gittiğimizde meydandaki camide cenaze vardı, bize “viski döküyorlar.. gidin” dediklerinde hayli şaşırdık, meğer lokma dökmenin köydeki adı buymuş… El emeği ürünlerinden almayı ihmal etmiyoruz tabii, zeytinyağı ve köy ürünleri de alabilirsiniz..

Euromos – Lepsynos Tapınağı

Bodrum-7

Çomakdağ’a oldukça yakın, (Milas’a 12 kilometre) yine yolun sağında göreceğiniz Euromos tabelasından giriyoruz. Caddeye o kadar yakın ki hatta bazı bölümleri ören yerine geldiğimizde gördüğüm heybetli Zeus Tapınağı beni hayli şaşırtıyor. M.S. 2. yüzyıla ait, Anadolu’nun en iyi korunmuş Roma Tapınakları'ndan biri, çok sayıdaki sütunların 16'sı halen ayakta. Antik kentte yapılan kazı ve araştırmalarda bulunan mimari parçalar antik yerleşimin 6. yüzyılda var olduğunu göstermekte.

Bodrum-8

Tapınağın hemen karşısındaki tahta merdivenlerden, biraz zorlu olsa da, tepedeki ahşap terasa mutlaka çıkın, zira tapınağın en güzel fotoğraflarını buradan çekeceksiniz. Tapınağın karşısındaki yamaçlarından aşağıda sur kalıntılarını, Tiyatroyu, agora, hamam ve şapeli görebilirsiniz. Milas-İzmir yolundan ilerlerken (tabii araba kullanmıyorsanız ve dikkatli bakacak olursanız) yola çok yakın bulunan Kral Mezarları-Nekropol’ü görebilirsiniz.

Yarın Yatağan’a doğru gidecek ve çok önemli iki antik kent gezeceğiz. Stratonikeia ve Lagina.

Bodrum şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Rodos adası Seyir (41 €), Bodrum Pazar ziyaret ve Cooking Class (85 €), Bodrum 5 Günlük Paket Tur (268 €), Meryemana Evi, Artemis Tapınağı Efes Tam Gün Turu (43.15 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.