BODRUM’UN ANTİK KENTLERİ VE HİÇ BİLİNMEYEN KÖŞELERİ-4

Bu yazı Gezimanya üyesi nevinsalman tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Bugün Bodrum’dan Milas - Yatağan yolu üzerinde bulunan iki antik kenti gezmeye gidiyoruz. Her ikisi de oldukça önemli ve özellikle Stratonikeia oldukça büyük bir kent.

Stratonikeia Antik Kenti – Aşkın şehri

Bodrum

Ölümsüz aşkların ve gladyatörlerin kenti olarak bilinen Stratonikeia, Yatağan’a gelmeden 7 kilometre önce sağda, Eskihisar Köyü sınırları içinde. Tabelasını okusak da geçip gittiğimiz Stratonikeia, Arkaik, Klasik, Helenistik, Roma İmparatorluk, Bizans, Beylikler, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerine ait yapılarının birlikte görülebildiği muhteşem bir antik kent, dünyanın mermerden inşa edilmiş en büyük kentlerinden biri. Mutlaka ziyaret edilmeli, ancak çok zaman ayırmalısınız zira 7 kilometrelik bir alan gez gez bitmiyor, inanın ve sakın kaybolmayın.

Bodrum-1

Bodrum şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en çok tavsiye edilenleri Spektr Otel Bodrum, Elista Hotel Spa Hotel, Yalıkavak Marina Beach Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Cennet Apart Hotel, Artı Butik Otel, Ağan Pansiyon. gibi otelleri tercih edebilir ya da en yüksek indirime sahip olanları merak ediyorsanız Weekend Bodrum Hotel, Seray Class Apart Hotel, Moonshine Hotel Suites tesislerini incelebilirsiniz.

Bodrum otellerini Tatilsepeti.com üzerinden incelemek için tıklayın.
Bodrum otellerini Jolly Tur üzerinden incelemek için tıklayın.

Geç Tunç Çağı’ndan günümüze kadar kesintisiz yerleşime sahne olan kent, Seleukos kralı I. Antiokhos tarafından karısı Stratonike adına yaptırılmış. Anadolu’nun fethinden sonra Türklerin hakimiyetine giren kentte Beylikler, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi’nde de yerleşim devam etmiş.

Bodrum-2

Antik kentteki gymnasium, bouleuterion, tiyatro, hamam, kent kapısı ve çeşme gibi anıtsal yapılar, köy meydanı, hamamı, Şaban Ağa Camii, Osmanlı Çeşmesi, ağa evleri, Türk mimarisi açısından önemli örnekler, tümüyle ihtişamlı.

Lagina - Karialıların bir diğer önemli önemli kült merkezi.

Bodrum-3

Stratonikea’dan ayrıldıktan sonra Yatağan’a gelmeden yolun sol tarafında, kömür tesislerinin yanından saptıktan 8 kilometre kadar içerde, tarihi ve turistik öneme sahip bir antik kent, kasaba yöre halkı tarafından Leyne olarak anılmakta.

Bodrum-4

Lagina Stratonikeia kentinin kutsal alanı olarak, Karia’nin ünlü tanrıçası Hekate için inşa edilmiş. Yerin, göğün ve yeraltı dünyasının tanrıçası olan üç başlı ve gövdeli Hekate, yeraltı dünyasının kapısını açan bir anahtara sahipmiş.

Bodrum-5

Lagina da Stratonikeia kadar büyük olmasa da güzel ve önemli ve birbirlerine kutsal bir yol ile bağlı iki kent. Lagina kutsal alanının tam ortasında merdivenlerle çevrili, bir platform üzerine oturmuş bir tapınak, etrafında ise anıtsal giriş kapısı, kutsal yol, altar (kurban ve sunak yeri), peribolos (kutsal alanı çevreleyen duvar), Dorik Stoalar ve Hekate Tapınağı'nı görülmekte. Antik kentten çıkartılan önemli eserler İstanbul Arkeoloji Müzesi'nde görülebilir.

Bodrum-6

Olur da Marmaris’e, Bodrum’a giderseniz ve yolunuz Yatağan’dan geçecek olursa gelip görmenize kesinlikle değer bir başka hazinemiz.

Lagina'daki arkeolojik araştırmalar ilk olarak Osmanlı devrinde Türkiye'nin ilk müzecisi, arkeolog ve Türk ressamı Osman Hamdi Bey ve Halit Ethem Bey yönetimindeki bir Türk bilim ekibi tarafından yapılmaya başlanmış.

Bodrum-7

Ünlü “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosunun ünlü ressamı Osman Hamdi Bey'in Lagina antik kent yakınındaki Turgut Beldesi'nde bir süre kaldığı evi restore edilmiş ve şimdilerde müze olarak hizmet vermekte. Biz de elbette ziyaretine gittik, ancak ne yazık ki kapalıydı ve ilgili kimseyi de bulamadık. Ev güzel restore edilmiş, güzel bir bahçe içinde ve dış bir duvara boydan boya Kaplumbağa Terbiyecisi tablosunun posteri kaplanmış, gerçi güneşten solmakta olması üzücü ama büyük ustanın unutulmamış olması da sevindirici.
Müzeye giremediğimiz için üzülerek ayrılıyoruz oradan.

Bodrum-8

Buralara gelmişken Bodrum’a dönmeden, bu yöredeki başka güzellikler henüz bitmedi dostlarımı götürmek istediğim, gitmemiş olsanız da adını mutlaka duymuşsunuzdur. Ünlü Tarihi “Belen Kahvesi”ne gidiyoruz, kahvelerimizi yudumlarken tarihi bir kez daha hatırlayacağız.
Ama öncesinde 8 asırlık bir çınar ağacının gölgesinde yemek yemeye gideceğiz...

nevinsalman kullanıcısının resmi

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7-8 ay Bodrum’da yaşadıktan sonra artık tamamen Bodrum’lu oldum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim seyahat...