BOSNA-HERSEK BÖLÜM 3: BOSNA MUTFAĞI

157921 Haz 2016Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar21 Haz 201615790 Yorum

Neretva Nehri’nin bir kolu olan Buna Nehri kıyısındaki şirin restoranlardan birinde öğlen yemek molasındayız. Nehirden yakalanmış alabalık yanında burada çok popüler olan ve hemen her yemeğin yanında ikram ettikleri çok ince kıyılmış lahana salatası getiriyorlar. Tatlı olarak da kalburabastı-şekerpare arası bir hamur tatlısı geliyor; fazla yumuşak, pek rağbet görmedi.

Saraybosna

Osmanlı izlerinin görüldüğü Bosna mutfağı, Türk mutfağına çok benziyor. Burada kesinlikle aç kalmayacaksınız, hatta dikkat etmezseniz kilo alarak bile dönebilirsiniz. Aklınıza ilk olarak “Boşnak Böreği” geldi öyle değil mi? Haklısınız, “Burek” bu kadar mı lezzetli olabilir... En popüler olan kıymalı börek olsa da peynirli (Sirnica), patatesli (Krompirusa), ıspanaklı (Zelyanica) gibi her çeşidi taze yapılıp fırından çıkar çıkmaz sunuluyor. Yanında da “yoğurt” dedikleri ayran geliyor ya da doğrudan üzerine yoğurt koyup yiyorlar.

Saraybosna-1

Ana yemek denince akla ilk gelen “Kebap”lar ve bizim İnegöl köftesine benzer köfteleri “Cevabi”, “Cevabcici” oluyor. Dört yüz yıllık geçmişi olan cevabi, koyun veya sığır etinden yapılmakta; yassı veya yuvarlak olarak pide veya ekmek arasında yenmekte.

Saraybosna şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Holiday Home Green, Apartment Jana, Apartment Din. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Konak Apartment, Apartment Vity gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Apartment Ciglane A1, Hayat Apartment, Apartment Vedran tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Saraybosna aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Saraybosna-2

Et yemeği olarak kuzu şiş, şiş köfte, güveç gibi her çeşit et ve kağıt kebap gibi çeşitli kebap türleri de mutfaklarında yer almakta.
Sarma ve dolmaları da unutmayalım, menülerde ana yemek olarak sunulan yaprak ve lahana sarma ile biber, domates ve soğan dolmaları karışık olarak servis ediliyor. Balık ve deniz ürünleri ise denize olan 20 kilometrelik kıyısındaki Neum kentinde çokça tüketilmekte. Avusturya - Macaristan mutfağından da esintiler olan Pasta ve patates türleri de oldokça popüler.

Yemeklere mutlaka çorba ile başlıyorlar. Ben çorba ile hemen doyduğum için yemeklere yer kalmaz diye denemedim ama menülerinde çok çeşitli çorbaları var. Bey çorbası bunlardan biri.

Çok sevilen tatlıları ise bizim tatlılarımıza çok yakın: Baklava ve tulumba. Bir de özel tatlıları olan kremalı ve cevizli “Has Elma” tatlısını da tatmalısınız, içine ceviz, üzerine krema konularak ikram ediliyor. Çok çeşitli dondurma satan yerler göreceksiniz ancak hemen hepsi İtalyan dondurmaları satıyor.

Saraybosna-3

Ehh, bu yemeklerin üzerine de bir Türk kahvesi iyi gider değil mi? Kahvenin adının Bosna kahvesi olduğuna bakmayın çok az farklı olsa da Türk kahvesi lezzetinde.

Kahvaltıda beyaz peynir de dahil peynir çeşitleri, tereyağ, bal, reçel, yumurta ile evinizdeki kahvaltıları aramayacaksınız. Kısaca kendinizi Türkiye’de hissedeceksiniz.

Saraybosna-4

Geleneksel biraları “Sarajevsko” bolca tüketilir. Ayrıca üzüm veya erikten üretilen Rakiya adındaki rakıları da popüler. Şarap da tüketilen içecekler arasında, Mostar’a giden yol boyu çok sayıda üzüm bağları gördük. Kırmızı şarap Bosna’da “siyah şarap” yani “Crno vino” adını almış.

İki günlük seyahatimizde gittiğimiz ve memnun kaldığımız restoranları öğrenmek isterseniz:

Çarşı içinde çok sayıda kebapçı, köfteci bulabilirsiniz. Meydana açılan sokaklarda ya da bahçe içinde çok güzel restoran bulunuyor. Bizim gittiğimiz ve memnun kaldığımız “Petica”, her türlü et ve kebap çeşitlerini bulabileceğiniz bir kebapçı.

Börek için yerel rehberimiz Enis’in tavsiyesi ile hem tadına bakarak çok beğendiğimiz ve kilolarca alıp getirdiğimiz börekçi - Sac Börekçisi (Buregdzinica Sac – Meydana çok yakın bir sokak içinde, kime sorsanız gösteriyor.)

Saraybosna-5

Akşam otelimizin tavsiyesi ile gittiğimiz restoranı da tavsiye ediyorum. 4 yerel Mark ödeyerek taksi ile gideceğiniz “Park Princeva” Restoran tepede tüm şehre hakim. Balkonda ve bahçede oturabilir ve şehrin ışıl ışıl manzarası karşısında çok lezzetli yerel yemekler yiyebilirsiniz.

Otelimiz nehrin kenarında, şehir meydanı ve çarşıya çok yakın “President Hotel” de tertemiz güzel ve ödüllü bir otel, tavsiye ederim. Meydan civarında çok sayıda şirin butik oteller de gördük. “Hotel Europe” da güzel bir konumda ve hoş görünüyordu.

Yarın dünyaca ünlü köprüsü ile Mostar’da buluşmak üzere.

Saraybosna şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Saraybosna: Walking Tour Scars and Smiles Küçük Grup (24 €), Saraybosna'dan: Tam Gün Jajce & Travnik Turu (75 €), Konjic, Mostar ve Blagaj: Hersek Day Trip (75 €), Saraybosna: 3 saatte Balkanlar Dark Side & Savaş Turu (25 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.