BOSNA-HERSEK BÖLÜM 6: KÜLTÜRLERİN VE MEDENİYETLERİN BULUŞMA NOKTASI SARAYBOSNA (II)

Her sokağı buram buram tarih kokan ve Osmanlı eserlerinin en güzel örneklerini sergileyen Tarihi Çarşı’yı gezdikten sonra, şehri ikiye bölen Neretva Nehri’ni süsleyen çok sayıdaki köprülerden, dünya tarihini değiştirecek kadar önemli bir köprüye gidiyoruz. Bu arada bu güzel kenti kolaylıkla ve rahatça yürüyerek gezebilirsiniz, eski şehre zaten araba girmiyor.

Saraybosna

Tarihi LATİN KÖPRÜSÜ
“Latinska Cuprija” - “Yavaş yavaş akan nehir”

Aniden bastıran yağmur yerini güneşli bir havaya bıraktı. Nehir kenarına geldiğimizde sabah otel odamdan gördüğüm nehir manzaraları ile şu anda gördüğüm nehrin manzarası çok farklı, masmavi olmasa da mavi mavi akan nehir yağan yağmurdan sonra çamur rengi. Sanki bizim oraya geleceğimizi biliyor ve güzel günlerin bir kurşunla çamura bulandığını anlatmak istiyor gibi… Neretva Nehri’nin köprülerinden, Osmanlı mimarisinin izlerini taşıyan tarihi köprü, şehrin sembolü ve en önemli yapılarından biri gibi görünse de tarihin seyrini değiştiren Birinci Dünya Savaşının patlamasına neden olan bir eser. Bir ziyaret için şehre gelen Avusturya Dükü Ferdinand’ın eşiyle birlikte suikasta uğramasına tanıklık etmiş. Köprünün köşesinde Dük ve eşi anısına dikilen anıt daha sonraki yıllarda kaldırılarak yerine bir tabela konmuş, köprünün diğer köşesinde ise köprünün orijinal bir parçası bulunuyor.

1541 yılında inşa edilen ahşap köprü, 18. yüzyılın sonunda meydana gelen sel felaketinden sonra yenilenerek sadece yayalara ayrılmış.

HÜNKAR CAMİİ
Şehrin önemli yapılarından olan cami, Fatih Sultan Mehmet’e hediye olarak inşa edildiği için bir adı da “Fatih Sultan Mehmet Camii”. Savaşlardan çok zarar görse de çeşitli restorasyonlar sayesinde günümüze kadar ulaşmış. Osmanlı’dan kalan bir başka şaheser,  nehrin kenarında yeşillikler içinde, 600 yılın yorgunluğuna rağmen yeni yapılmış gibi ihtişamlı.

Saraybosna-1

Saraybosna şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Modern City Apartments, Sarajevo Hills Apartment, Apartman Tomic. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Luxury apartment in the center of Sarajevo, Yellow Brick Apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Lotus Apartments, Sarajevo Apartment Visnjik, Apartment D Misfits tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Saraybosna aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

TARİHİ KÜTÜPHANE
Biraz ileride, nehrin kenarında, Belediye Binası iken kütüphaneye dönüştürülen gerçek bir sanat eseri binaya geliyoruz. Söylenti o ki Ferdinand suikasttan önce 19. yüzyılın sonlarında inşa edilen bu binada bir kokteyle katılmış. 1992 yılındaki savaş sırasında özellikle Osmanlı eserlerini hedef alan Sırpların acımasız ve yoğun bombardımanlarına hedef olmuş yapılardan. Boşnak, Sırp, Hırvat ve Yahudiler’e ait milyonlarca kıymetli eser barındıran tarihi bina, oldukça yara almış. Savaş sonrası yıllar süren çalışmalarla Türk mimarisini yansıtan, aslına uygun olarak restore edildikten sonra küllerinden yeniden doğan kütüphane, yüzyıllar önceki görkemine kavuşmuş.

Saraybosna-2

Saraybosna-3

Kütüphanenin karşısında, nehrin öteki yakasında güzel bir evin üzerindeki yazı dikkatimizi çekiyor “İnat Kuca”. Hikâyesini anlatıyor rehberimiz: “Belediye Sarayı’nın, seçilen bu arsa üzerine yapılması kararlaştırıldığında burada evi olan bir Boşnağın Boşnak inadı tutuyor, evimi vermem diye tutturuyor. Sonunda ikna edilen Boşnak kese kese altınların yanı sıra bir de şart koşuyor: Karşı kıyıya, binanın tam karşısına eski evine benzer bir ev yapılacak. Ev yapılıyor, adı da “İnat Kuca”, yani “İnat Evi” olur.

Saraybosna-4

Bosna-Hersek Ulusal Müzesi
Arkeoloji, etnoloji, doğal bilimler bölümlerinin, bir de kütüphanenin bulunduğu kompleks bölgedeki en eski müze. Şehrin en popüler yerlerinden olan Bosna Hersek Müzesi de savaştan payını almış ve hayli zarar görmüş. Arkeolojik kısımda heykel parçaları, mücevher, silah, mozaik, eski yazı örneklerinin yer alıyor. Dünyanın yuvarlak olduğunun anlatıldığı, 15. yüzyıldan kalma bir İspanyol-Yahudi eseri de müzede bulunan eserlerden. Müze ne yazık ki, kaynak yetersizliği ve siyasi bölünmeler nedeniyle 2012 de kapatılmış, hatta elektrik parasını ödeyemediği de söylentiler arasında.

Yarın Bosna-Hersek’in son bölümünü yayımlayacağım. Biraz acıklı olabilir ama gerçekler de değiştirilemiyor… “Umut Tüneli” diye bir tünel duydunuz mu bilmiyorum; duymadıysanız yarın size Umut Tüneli’ni, acıklı hikâyesini ve yerel rehberimizin sekiz yaşındayken yaşadığı savaşın acı anılarından bazılarını anlatacağım.

Saraybosna-5

Ankara doğumluyum. TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...