BUDAPEŞTE GEZİ NOTLARI: 3. GÜN

67613 Ara 2017Gezi Notu
sonatdenizsonatdenizBronz Yazar13 Ara 20176760 Yorum

Gezimizin üçüncü günü şehrin tam merkezine gidiyoruz. Günümüzde Budapeşte’nin hareketli şehir hayatının sıfır noktası diyebileceğimiz Vorosmarty Meydanı’ndan (Vorosmarty Ter) gezmeye başlıyoruz. Milenyum metrosunun ilk durağı olan meydana raylı sistemle aktarma yaparak şehrin birçok noktasından ulaşmak mümkün.

Budapeşte

Meydana ismini veren ünlü şahsiyet Macar Şair Mihály Vörösmarty’dir ve kendisinin heykeli meydanın ortasında yer almaktadır.

Budapeşte-1

Meydandaki popüler mekân Gerbeaud Café 1870’den bu yana hizmet vermektedir.

Budapeşte şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri New Design Apartment / Egyetem tér, Downtown apartment Szondi, Danube Apartment Váci. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz De Niro Apartment, Ferenciek tere-Budapest gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Memospace, Studio Hársfa-Budapest, Apartment Budapest 6 tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Budapeşte aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Budapeşte-2

Meydanda ayrıca Aslan Çeşmesi (Oroszlános kút) yer almaktadır.

Meydandan 200 metre kadar yürüyerek Tuna kıyısına paralel uzanan tramvay hattının yanına geliyoruz. Geldiğimiz noktada küçük bir heykel turistlerin ilgi odağı olmayı başarmış. Küçük Prenses Heykeli’ni (Kiskirálylány-szobor) gördükten sonra geldiğimiz yoldan geri dönerek Vorosmarty Meydanı’na geliyoruz.

Budapeşte-3

Bu sefer istikametimiz meydanın güney ucundan başlayan meşhur Vaci Caddesi (Vaci Utca). Şehrin merkezindeki bu yaya bölgesi bizim İstiklal Caddemiz gibi diyebiliriz. Kozmopolit yapısıyla 24 saat hayat olan bir yer. Bu bakımdan gezinizin sadece bir günü değil, her boş kaldığınızda yürüyüş yapmak, yemek yemek veya kafelerinde oturmak için bu caddeye gelebilirsiniz.

Budapeşte-4

Vorosmarty Meydanı tarafından başlayıp Vaci Caddesi’nde güney istikamette yaklaşık 500 metre ilerledikten sonra, yaya yolu trafiğin aktığı bir cadde ile kesişmektedir. Karşıya geçerek Vaci Caddesi’nde yürüyüşe devam etmeden önce sağ dönüp 3. köprü olan Erzsébet Köprüsü’ne (Erzsébet Híd) geliyoruz. Mevcut görüntüsüyle, Budapeşte merkezinde anlattığım dört köprü içerisinde en sıradan görüntüye sahip olan köprü, meğer İkinci Dünya Savaşı’nda yıkıldıktan sonra aslına uygun yapılmayan tek köprüymüş.

Budapeşte-5

Köprünün Peşte ayağında bir kilise yer almakta. Adını Türkçe’ye Merkez Papaz Kilisesi (Belvárosi plébániatemplom) olarak çevirebildiğim kilisenin özelliği Peşte tarafındaki en eski kilise olmasıdır.

Budapeşte-6

Tekrar Vaci Caddesi’ne dönerek güney istikametinde devam ediyoruz. Cadde üzerinde görülecek bir diğer kilise olan Roma Katolik Kilisesi’nin (Római Katolikus Templom) de önünden geçerek yolun sonundaki kapalı sabit pazara (Nagy Vásárcsarnok) varıyoruz. 1800’lerin sonlarında inşa edilen bu pazar Budapeşte’nin en büyük kapalı pazarı. Sabit pazarda ne işimiz var demeyin, burası hem et, peynir, sebze, meyve satılan bir sabit pazar, hem de üst katında yemek yenilebilen ve hediyelik eşyalar alınabilen bir alan var. Hediyelik eşya stantlarından el işi ürünler, magnet, anahtarlık, çanta, biblo gibi rutin ufak hediyelikler dışında Macaristan ile özgünleşmiş paprika dedikleri biberlerden de alabilirsiniz.

Budapeşte-7

Budapeşte-8

Sabit pazardan çıkınca yönümüzü Tuna’ya doğru veriyoruz ve 4. köprü olan Özgürlük Köprüsü’ne (Szabadsag hid) geliyoruz. Köprünün ayaklarının üzerinde Turul adı veren mitolojik bir kuş bulunmaktadır. Birçok diğer eser gibi Macarların milenyumunda açılan bu köprü Buda tarafında Gellert Meydanı ile Peşte tarafında Fövam Meydanı’nı birbirine bağlamaktadır. Köprünün resmî açılışında imparator Franz Joseph’in demir yapıya son gümüş perçini koyması ile yapım tamamlanmıştır.

Budapeşte-9

Özgürlük Köprüsü’nden sonra benim fırsat bulup da gidemediğim Macar Milli Müzesi’ne (Magyar Nemzeti Múzeum) gidebilirsiniz. Köprünün üzerinden gelen yol boyunca, Peşte’nin içlerine doğru yaklaşık 700 metre yürüyerek müzeye ulaşabilirsiniz. İnternette yaptığım araştırmaya göre Macaristan Milli Müzesi ülkedeki en eski halk müzesi. Müzenin şu anki binası 1837-1847 arasında inşa edilmiş, Neo Klasik mimarinin bir örneği.

Şehrin tam merkezinden Tuna’ya paralel güney istikamette gezerek geçirdiğimiz üçüncü günün devamında, geldiğimiz yöne ters istikamette nehir boyunca tramvay gezisi yapıyoruz. 4. köprünün Peşte tarafındaki Fövam Meydanı’ndan kuzey yönüne (1, 2 ve 3 nolu köprüler istikametine) doğru giden 2 numaralı tramvaya biniyoruz. Nehir boyunca ilerleyen tramvay Parlamento Binası’na gelindiğinde binanın arka tarafından dolaşarak az ileride 1 numaralı köprünün yakınındaki Jászai Mari Meydanı’na kadar ilerlemektedir.

Meydanda inerek 1. köprü olan Margit Köprüsü’ne (Margit Hid) yürüyoruz. Köprü Buda ve Peşte taraflarını birbirine bağlamakla beraber köprünün bir ayağı da nehrin ortasındaki Margit Adası’nda yer almaktadır.

Budapeşte-10

Ada, başta koşan ve bisiklete binenler olmak üzere, insanların spor yapması için mükemmel bir alan sunuyor. Büyük ölçüde yeşil alan olan adada az sayıda kafe ve restoran da yer almakta. Adanın Margit Adası girişinde yer alan Müzik Çeşmesi’ndeki fıskiyeler ile müzik eşliğinde ses ve görüntü şovları yapılmakta.

Budapeşte-11

Adada bulunan ağaçların arasında yeşil çimenlik alanlarda insanlar piknik yapmakta. Size tavsiyem havanın iyi olduğu bir dönemde Budapeşte’ye giderseniz bir akşamınızı piknik malzemeleriniz ile adaya giderek burada geçirmeniz.

Budapeşte-12

Budapeşte-13

Yazının birinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının ikinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının dördüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.