BUDAPEŞTE GEZİ NOTLARI: 4. GÜN

Budapeşte'de bu günü nehrin karşı yakasında, Buda tarafında geçireceğiz.

Gezilecek yerler iki ana grupta, daha doğrusu iki ayrı tepede özetlenebilir. İlki Buda Tepesi, ki günün büyük bölümü burada geçecektir, ikincisi ise Gellert Tepesi.

İlk olarak Buda Tepesi’nden başlayalım. Tepeye çıkmanın farklı alternatifleri mevcut; taksi ile çıkma seçeneğini bir kenara bırakırsak otobüs veya füniküler ile tepeye ulaşılabilir. Tabi ki en cazip seçenek tarihî füniküleri kullanmak. Şayet Peşte tarafında kalıyorsanız, öncelikle tramvay veya metro ile Zincir Köprüsü’ne gelin. Köprüyü yürüyerek Buda tarafına geçin. Bu sayede hem köprüyü yakından görme, hem de şehre Tuna’nın ortasından bakma şansına sahip olacaksınız.

Budapeşte

Füniküler istasyonu köprünün Peşte tarafındaki meydanda yer almaktadır.

Budapeşte şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Budapest Apartment, Buda Castle Studio Apartment, Rooms for Wildroses güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Apartment L&A, Apartment 43, My First Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Mercure Budapest Buda, Limara apartment, Y Generation Downtown gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz The Hive Party Hostel Budapest, Casa Nora, Just Like Home Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Budapeşte aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Budapeşte-1

Tepeye çıktığınızda Buda Tepesi’nin orta noktasına varmış olacaksınız. Tepeden nehre doğru baktığınızda sağınızda Buda Kalesi ve Kraliyet Sarayı, sol tarafınızda ise Matthias Kilisesi, Balıkçılar Burcu gibi tarihî yapıların yer aldığı dar sokaklı Buda semtini göreceksiniz.

Önce sağ taraftan başlayalım. Tuna’ya ve Peşte’ye hâkim bir manzaraya sahip olan Kraliyet Sarayı’nın (Kiralyi Palota) etrafında dolaşıyoruz. Sarayın arka tarafındaki avluda Kral Matthias Çeşmesi (Mátyás-kút) ve ön tarafında Balık Tutan Çocuklar Çeşmesi (A Halászó fiú szökőkút) yer almakta.

Budapeşte-2

Yine Saray’ın Tuna’ya bakan ön cephesinde Savoy Prensi Eugen Heykeli görülebilir. Saray’ın bahçesinde, en köşede Mace Kulesi ve kulenin hemen aşağı tarafında Atatürk Sokağı; Buda Tepesinin bu tarafında görülecek diğer yerler.

Füniküler’in sol tarafına geçtiğimizde 2-3 dakikalık yürüyüşten sonra Buda Tepesi’nin kalbi olan Kutsal Üçlü Meydanı’na (Szentháromság tér) geliyoruz.

Budapeşte-3

Meydanda Kutsal Üçlü Heykeli (Szentháromság-szobor) ve görkemli Matthias Kilisesi (Mátyás Templom) yer almakta.

Budapeşte-4

Budapeşte-5

Kilisenin sağından devam ederek yapının arka tarafına doğru ilerlediğinizde Aziz Stephen Heykeli’ni ve Tuna’ya doğru yamaçta yükselen Balıkçılar Burcu’nu (Halászbástya) göreceksiniz. Matthias Kilisesi ve Balıkçılar Burcu Budapeşte’nin kesin görülmesi gereken yerlerinden.

Budapeşte-6

Buda Tepesi’nde gezilecek iki yer daha var, ancak bunların ikisi de yer altında olduğu için vakti az olanlar sadece birini gezebilir. Benim tavsiyem her ikisinin de gezilmesinden yana. Bunlardan ilki Labirent.

Matthias Kilisesi’ne 200-250 metre uzaklıkta, Uri Utca (Uri Caddesi) üzerinde 9 numarada yer alan labirente küçük bir kapıdan, dosdoğru merdivenlerle yerin altına doğru inilerek giriliyor. Yer altında birbirine geçmiş birçok koridordan bulunan bu ilginç labirent oldukça karanlık ve heyecan verici.

Budapeşte-7

Budapeşte-8

Buda tepesinde yer altındaki bir diğer gezi noktası “Kaya İçerisindeki Nükleer Sığınak Hastanesi” (Sziklakórház Múzeum). Hastaneyi ancak saat başı rehberli turlarla gezebilirsiniz. Ben yanımdaki küçük çocuğu almadıkları için giremedim ama resimlerden gördüğüm kadarıyla Budapeşte’nin en ilginç yerlerinden bir tanesi.

Budapeşte-9

Buda Tepesi’nden sonra sırada şehrin yine Buda yakasındaki diğer tepesi Gellert Tepesi var. Tepe adını Hristiyanlığa karşı 11.yüzyılda savaş veren ve paganların tepeden aşağı ölüme attıkları Piskopos Gellért’ten almaktadır. Buda Tepesi’ne göre küçük ama dik olan tepeye yürüyerek veya taksi ya da otobüs ile çıkmak mümkün. Yürüyerek çıkmanın zahmetli olduğu konusunda uyarayım. Ama bilmediğiniz bir şehri keşfetmenin en iyi yolu yürümek olduğu için yürümenizi tavsiye ederim.

Budapeşte-10

Gellert Tepesi Buda Tepesi’nin hemen güney tarafında. Fünikülerle Tuna kıyısına inince, kıyı boyunca güneye doğru yaklaşık 15 dakika yürüyerek, nehirdeki 3. Köprü olan Erzsébet Köprüsü hizasına geliyoruz. İşte tam bu noktada tepeye çıkan birkaç yürüyüş yolu göreceksiniz.

Tepeye tırmanmaya başladığınızda ilk olarak Aziz Gellert Heykeli’ni (Szent Gellért-szobor) göreceksiniz.

Budapeşte-11

Tepeye adını da veren Aziz Gellert’in heykeli ve arkasındaki yarım ay şeklindeki kolonları geride bırakıp tepeye doğru tırmanmaya devam ediyoruz.

Budapeşte-12

Ağaçlık patika yolun sonunda tepeye vardığımızda Budapeşte’nin en güzel manzaralarından biriyle karşılaşıyoruz.

Budapeşte-13

Tepede yer alan Özgürlük Heykeli (Szabadság szobor) tüm şehre hâkim. Heykel şehrin simgelerinden biri durumunda ve komünizm zamanında yapılıp yıkılan diğer eserlere inat halen ayakta.

Budapeşte-14

Heykelin hemen arkasında Citadella denilen kale yer almakta.

Budapeşte-15

Gellert Tepesi’nden aşağıya bu sefer diğer taraftan, 4. Köprü olan Özgürlük Köprüsü’ne doğru iniyoruz. İnerken sağda güzel bir çocuk parkı olduğunu çocuklu aileler için belirteyim.

Aşağıya Tuna kıyısına inildiğinde sol tarafta az ilerde bir mağara, içinde kilise ve biraz daha ilerisinde bir hamam var. Budapeşte’nin mutlaka görülmesi gereken yerleri değil ama vakti olanlar gezebilirler.

Tepelerde yapılan yolculuk yorduğu için günün kalanında, yani akşamüstü saatlerinde veya gece Tuna Nehri’nde tekne turuna katılmanızı öneriyorum. Birçok gezi teknesi 2. Köprü olan Zincir Köprüsü’nün Peşte ayağı civarından kalmaktadır. Benim bindiğim tekne Köprü’nün kuzeyine doğru Macar Bilimler Akademisi Binası önünden kalktı. Biletimi Zincir Köprüsü girişinde kurulan stanttan aldım. Tekne turunu gece yapmanın avantajı şehri gece ışıklandırılmış haliyle nehirden izleme fırsatı bulacak olmanız.

Budapeşte-16

Budapeşte-17

Budapeşte-18

Yazının birinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.
Yazının ikinci bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Yazının üçüncü bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.