BUDAPEŞTE’YE GİDİŞ MACERASI

Budapeşte’ye gidiş hikayemiz şöyle başlamıştı. İşte bilgisayar başında otururken, her zamanki gibi nereye gitsem, nereye gitsem diye düşünüyordum. Bir den bire promosyonlu bir uçak bileti çıktı karşıma... Malev Havayolları ile Budapeste gidiş dönüş 139 Euro. Üstelik vergiler de dahil.

Hemen otel bakayım dedim. Sonra ne oteli ev kiralasak daha mantıklı olacak diye düşündüm. Hemen Only apartments... Bir de merkezi ev buldum 4 kişilik... 2 gece 140 Euro. Yani 2 gece kişi başı 35 Euro. 2 gece 3 gün 1 kişi konaklama dahil 174 Euro’ya geliyor. Bu fırsat kaçmaz.

Arkadaşlara hemen bir mail tabiii... Sorular başladı. “Ne zaman?” “2 gün sonra” “Kaç para?” “174 Euro” “Nasıl yani?” “Öyle işte. Ben gidiyorum. Geliyorsanız biletleri alıyorum” “OK mi?” “OK”. 1 saat içerisinde 4 kişi olmuştuk bile.

Bunun dışında da Budapeşte’de konaklama konusunda birkaç tavsiye verilebilir. Ó Street Apartments’de ev kiralayabileceğiniz bir diğer alternatif.  Popüler alışveriş caddesi Andrassy ut’a yürüyerek sadece 3 dakikalık mesafede bulunuyor, fiyat olarak ise biraz daha pahalı. Bunun dışında otellere gelecek olursak, Budapeşte'nin kültürel ilgi çekici yerlerine ve Andrassy Bulvarı'na yürüyerek kolayca ulaşılabilecek bir mesafede yer alan King Apartments’i düşünebilirsiniz. Fiyat olarak da gayet uygun. Turistik mekanlara yakın olmak isteyenler için ise bazilikaya 50 metre mesafedeki 19.yüzyıldan kalma tarihi bir binada hizmet veren Hotel Central Basilica, şehrin tam kalbinde yer alıyor ve çevresinde ise birçok eğlence mekanları, kafeler, restoranlar ve mağazalar bulunuyor. Ulaşım ağlarının da içinde. Bu otel önerilerinin dışında, Budapeşte’de ki diğer otel seçenekleri için buradan booking.com’a girip göz atabilir, isterseniz rezervasyon da yapabilirsiniz.

Evet, Cuma günü ve havaalanında buluşuyoruz. Herkes hazır, herkes heyecanlı. 2 saat süren uçak yolculuğumuz ardından Budapeşte Ferihegy Havaalanındayız. 2 tane uluslararası havaalanı var; Ferihegy 1 ve Ferihegy 2. Ferihegy 1 daha çok çok ucuz tarifeli uçuşlar için kullanılıyor. (Germanwings, Wizzair, SkyEurope gibi)

Budapeşte şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Panka-Lak, Budapest Apartment, Buda Castle Studio Apartment güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Apartment L&A, Apartment 43, My First Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Mercure Budapest Buda, Limara apartment, Y Generation Downtown gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz HomePlus Hostel, Avenue Hostel, Treestyle Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Budapeşte aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Ferihegy 2 şehir merkezine yaklaşık 20 km uzaklıkta. Buradan Shuttle servisler kalkıyor şehir merkezine. Fiyatı ise tek yön için 9,5 Euro. Diğer alternatif ise; 93 numaralı ve 200 numaralı otobüs. Fiyatı 1 Euro ve 15 dakikada bir geliyor. Diğeri ise Metro. Ancak metro gece saat 23:00 ile sabaha karşı 04:30 arasında çalışmıyor.

Taksi ise şehir merkezine 24 Euro. Dolayısı ile biz taksiyi tercih ettik ve sağa sola bakına bakına kiraladığımız evin oraya geldik. Telefonla evi kiraladığımız kişiyi aradık ve 5 dakika içinde kıvır kıvır saçlı uzun boylu iri yapılı güleç suratlı karikatür tipli ev sahibimiz geldi. Eve girdik gayet güzel. 1 apartmanın giriş katı. Teras gibi bir alanımızda var ne güzel. Ev sahibimiz, elinde harita, ilk defa mı geldiğimizi sordu. “Evet” dedim. “Nereden geliyorsunuz?” “İstanbul, Türkiye” Bu cevabın üzerine adam gülmeye başladı. “İlk defa olur mu, siz yüzyıllarca buradaydınız” diyor ve harita üzerinde görmemiz gereken önemli yerleri bize anlatıyor. Ödemeyiş de başta yaptığımız için İstanbul’a dönerken anahtarı evde masanın üzerine bırakıp çıkacağız.

Macaristan’ın başkenti olan Budapeşte, Tuna nehrinin iki yakasındaki Budin(Buda) ve Peşte'nin 17 Kasım 1873 yılında birleşmesiyle oluşmuş bir şehirdir. Şimdi keşif zamanı...

İlk olarak Tuna nehri’nde tekne turu alıyoruz. Teknelere Peşte tarafındaki Mariott Otel’in önünden binebiliyorsunuz. Akşam yemekli tur aldığınızda yaklaşık 1,5 saat sürüyor ve 28 Euro civarında tutuyor. Eğer sadece 1 içecek ve turu alırsanız fiyat yaklaşık 12-13 Euro civarında tutuyor.
Budapeşte

Gün içinde birçok sefer yapan farklı şirketler mevcut. Biz tekneye binmek için sıra beklerken, karşımızdaki Buda tarafının etkileyici görüntüsünü izliyoruz. Bu turu yapmamızdaki amaç bir ön keşif niteliği taşıyordu bizim için. Teknemiz hareket etmeye başladı bile...İlk olarak Elizabeth Köprüsünün altından geçiyoruz. Elizabeth Köprüsü 1903 senesinde yapılıyor ve adını İmparator Franz Joseph’in Eşi Kraliçe Elizabeth’ten alıyor. 1945’te Alman saldırıları ile hasar görmesinin ardından 1964 senesinde Pal Salvoly tarafından yapılıyor. Elizabeth Köprüsünün hemen arkasından Libert Köprüsü çıkıyor karşımıza. Asıl adı Franz Joseph Köprüsü. 1899’da yapılmış ama bu da 1945’te hasar görüyor. Ancak 1 sene içinde yeniden yapılandırılması bitiriliyor. 1946 senesinde yeniden yapılırken üzerine kraliyet armaları ve kuş figürleri ekleniyor. Bununda altından geçip, Petöf köprüsünü görüp altından geçmeden dönüyoruz. Sol tarafımızda Teknoloji Üniversitesi ve yanında Gellert Otelini görüyoruz.
Budapeşte-1

Tekrar Liberty köprüsünün altından geçerken sol tarafımızda Gelbert tepesi tüm ihtişamı ile yükseliyor. Döneminde Habsburg Hanedanlığından kişiler burada eski şehir kurmuşlar. 1848-1849 senesindeki bağımsızlık savaşı yapılmış. Bu tepe üzerinde bir de Liberty Statue adı verilen elinde defne yaprağı tutan bir kadın heykeli var. En tepede 14 metre yüksekliğinde 1947 senesinde bağımsızlığı hatırlatmak amacı ile yapılmış. Buraya mutlaka çıkın, çünkü Budapeşte’nin manzarasının en net ve muhteşem göründüğü yer bu tepe.
Budapeşte-2

Tekne ile ilerlerken solumuzda bu kez de Bishop Gellert’in Heykelini görüyoruz. Bir efsaneye göre Gellert misyoner olduğu gerekçesiyle, 11. yy’da bir fıçının içine konularak tepeden aşağıya doğru tekmelenmiş. Gellert fıçının içindeyken Tuna nehrine doğru yuvarlanmış. Tam bu sırada şu an heykelinin bulunduğu yerden su çıkmaya başlamış ve bir şelale oluşturmuş. Gellert anısına da tam bu şelalenin üzerine heykeli yapılmış.

Ve evet Elizabeth Köprüsünün solunda tüm görkemi ile duran Kraliyet Sarayı... Bu saray 13.yy’dan beri birçok savaşa işgallere tanıklık etmiş, 3 kere büyük hasarlar almış ve 3 defa restore edilmiş. Şimdiki neo-klasik tarzı ise İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yapılmış. Kraliyet Sarayı sadece Buda tarafının değil aynı zamanda tüm Macaristan’ın bir simgesi haline gelmiş. Peşte tarafının simgesi ise Parlamento binası.

Biraz daha ilerliyor ve Budapeşte’nin 1839 – 1849 yılları arasında yapılan ilk köprüsü Chain Bridge’in (Zincir Köprü) altından geçiyoruz. Diğer adı ise Aslanlı Köprü. Gerçi bu köprü de 2. Dünya savaşında yıkılıyor ve 1949’da yeniden yapılıyor. Bu köprünün geçe ışıklandırılması ve bunun Tuna nehrine yansımasını kaçırmayın. Solumuzda Birçok kilise gözümüze çarpıyor; Calvanist Kilisesi, St. Anna Kilisesi, Biraz daha tepelere bakınca Sandop Sarayı – oldukça ufak bir saray, Matthias Kilisesi ve St. Francis Kilisesi,... Bir de Buda tarafında çok fazla hamam var. Zaten Budapeşte Kaplıcalar şehri olarak ta anılıyor. Tedavi edici özelliğe sahip termal sularıyla ünlenen şehirde 1.300 civarında kaplıca bulunmaktadır. 16. yüzyıl’dan kalan Türk hamamları şehre ayrı bir doku katıyor. En önemli hamamları; Gellert, Kiraly ve Lukacs hamamlarıdır.

Buda tarafındaki diğer önemli yapı ise, Matthias Kilisesi yanında yer alan Balıkçılar Burcu. 1800’lerin sonunda bir balık pazarı üzerine yapıldığı için adı Balıkçılar Burcu olarak kalmış. Burada Tuna’ya ve Peşte’ye tepeden bakan yedi burç, etkileyici bir manzara sunuyor.

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...