BURADA İNSANLARIN, TANRILARIN VE ÖLÜLERİN TARİHİ BAŞLAR: KAHİRE

Bu yazı Gezimanya üyesi Ali Yeniay tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Eski kralların yakın zamanda cömert davranıp o binlerce yıllık kalıntıları bugünün insanlığına hediye etmelerinin üzerinden çok geçmedi. Sunulan bu hediyeleri görmek için Mısır’a gitmek gerekir ve gidip görünce de o tarihlerde yaşama istemi uyanır içinizde.

Kahire

Kahire-1

Sizi çeken o tarihin neden çektiğini anlamasanız da özlem duyarsınız o mistik zamanlara. İnsanlığın en eski zamanlarına, antik çağa ışık tutan kalıntıların bu topraklardan çıkmış olmasıydı beni heyecanlandıran ve beni buralara tek başıma getiren…

Kahire-2

Kahire-3

Otelin doyurucu olmayan kahvaltısında, annemin poğaçaları yardımıma yetişti. Kahvaltı yaparken planımda ufak bir değişiklik yaptım. İstanbul'a benzeyen bir yapıdaki bu büyük şehre bir gün ayıracakken iki gün ayırmaya karar verdim. Çünkü dünkü kara yolculuğumda Kahire hakkında okuduklarım bir türlü bitmek bilmedi.

Kahire şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Single Room (Females Only), Green Area Homestay, The Pyramid Lofts güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Sphinx palace, Aisling, new porto cairo ( for families only ) new cairo. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Yaro Apartment, غرفة فى منزل, El-Adel hostel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Safary Hostel, Grand Safari Hotel, Kings Palace Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Kahire aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Kahire-4

Kahire-5

Mısır kitabının üçte biri bu şehre ayrılmış ise bir günde bu şehri geçmek çok akılcı olmaz diye düşündüm ve atladım bir taksiye. Taksi şoförü iyi birisine benzemesine rağmen sonradan beni kazıklamaya çalışacağını hiç kestirememiştim. Kahire’de trafik fazla olmasına ve yollarda şeritler olmamasına rağmen trafik bazı yerlerde oldukça hızlı akıyor. Benim taksi şoförü ise oldukça “hızlı ve imanlı.”

Kahire-6

Kahire'nin görülesi birçok yeri olduğunu bilsem de ilk durağım dünyanın yedi harikasından birisi olan ve Gize Platosu’nda yer alan piramitler. Mısır tarihini en azından yüzeysel olarak okumadan gelirseniz buralara, piramitler sizin için çok fazla anlam ifade etmeyebilir. Onlara sadece basit taş yığınları olarak bakabilirsiniz. En son söyleyeceğimi en başta söylemeliyim ki sakın “uzaylılar tarafından yapılmış, bugünkü teknoloji bile inşa edemezmiş” gibi şehir efsanelerine inanmayın. Çünkü Mısır bilimciler piramitlerin hangi yıllarda inşa edildiğinden tutun, mimarının kim olduğuna dair her türlü bilgiyi ortaya çıkarmış durumdalar.

Kahire-7

Bu taş yığınlarını gizemli yapan, hazineleri ile birlikte gömülen kral mezarları olması; kralların Güneş Tanrısı’na yaklaşma biçimi olması; 4000 yıl öncenin mühendislik harikası olması; astronomi, matematik ve geometriyi o tarihlerde bu kadar ustaca kullanabilmeleridir.

Piramitler bölgesine girmenin bedeli 80 EP (30 TL). İçeri girer girmez bir at arabası kiraladım ve bir rehber bana piramitlerin tarihçesini anlatmaya başladı. Piramitler hemen uzakta gözüme çarpsa da beni girişte Gize Platosu’nun bekçisi niteliğinde “korkunun babası” olarak bilinen büyük bir sifenks (kafası insan, gövdesi ise uzanan bir aslan şeklini alan heykel) karşılıyor. Piramitlere tırmanmanın yasak olduğunu tabelalardan anlasak da, rehber polise rüşvet vererek yarısına kadar tırmanabileceğimi bana söyledi. Ben de gerek olmadığını söyledim. At arabası ile 3 büyük piramidi turlamak için 70 EP (25 TL) anlaşmış olsam da tur bitiminde benden 200 EP istediler, vermedim.

Kahire-8

Kahire-9

Deve ile büyük piramidin çevresini dolaşmak istediğimde 20 EP’a anlaşmama rağmen on dakika sonra 25 EP’a anlaştığımızı iddia eden deve sahibine de vermedim. Mısır’da turistleri fazlası ile yontmaya çalışsalar da net ve sert bir tavır gösterdiğinizde sizi dediğiniz olabiliyor.

Kahire-10

Kahire-11

Bu eserleri Tanrıların ve uzaylıların inşa etmediğini net bir şekilde biliyoruz. Taş blokların altlarına çamur koyarak yukarı katlara çekilen tonlarca ağırlığındaki taş blokları 20.000’den fazla işçinin 20 yılda inşa ettiği tahmin ediliyor. Piramitlerin inşaatı büyüdükçe de taşıma rampalarının yükseltildiğinin kanıtları mevcut.

Kahire-12

Kahire-13

Kahire-14

İnsanlar tarafından yapıldığı konusunda şüphe olmayan piramitlerin o zamanın Mısır Tanrısı Ra’ya (Güneş Tanrısı) yaklaşmak amacı vardı. Firavunları ölümden sonra onurlandırmak için inşa edilen bu yapılara firavunları gömerek güneşe bir merdiven oluşturdular ki kral güneş tanrısı ile bağlantıyı kolay sağlayabilsin.

Kahire-15

Kahire-16

Gize Platosu’nda aslında 9 tane piramit olmasına rağmen bunlardan üç tane büyük olanı görülmeye değer: Keops, Kefren ve Mikerinos. 4000 yıl önce inşa edilen ve 100 yıl öncesine kadar dünyanın en büyük yapıları olma özelliğini koruyan bu inanılmaz yapıların en büyüğü Keops Piramidi. Ortalama 3 ton ağırlığında 2,5 milyon bloktan oluştuğu biliniyor. O dönemde modern makineler yoktu ancak bilgiyi doğru olarak kullandıkları için bu yapıları inşa edebildiler. Örneğin, astronomi bilgileri sayesinde belirli yıldızlarla aynı hizada inşa ettiler.

Kahire-17

Kahire-18

Piramitlerin tavanları tam olması gereken ideal boyutlarda ve açılarda. Yüksekliklerine göre çok iyi bir geometri ve matematik bilgisi kullandıkları biliniyor. Eski Mısırlılar kralların ruhlarının “sonsuz yıldızlar” ile birleşmek üzere göğe yükseleceğine inandıkları için üç büyük piramidin güneydoğu köşeleri belli takımyıldızı kümelerini kusursuz bir biçimde hizalamaktadır. Piramitlerin yakınlarına farklı renklerde camlar koymuşlar ki güneş ışığını farklı zamanlarda piramitlere yansıtıp güzel görüntüler ortaya çıkarsın diye.

Piramitlerden sonraki durağım ünlü Kahire Müzesi. 120.000 parçanın sergilendiği bu müzenin bakımsız hali ve eksik yazıları ve ışıklandırması olsa bile sizi kendine çekmeyi başarıyor. Bu müzeyi Mısır’ın o ünlü Tahrir Meydanı yakınında. Müzeye öğrenci olarak 50 EP’ye (15 TL) girdim ancak içeride mumya bölümlerini görmek istiyorsanız farklı bir gişeden 75 EP’ye ikinci bir bilet almanız gerekiyor. Müzeyi elimdeki kitapla birlikte gezip çıktığımda bu müzede 3,5 saat harcadığımı gördüm. Ama inanın değil 3,5 saat hakkını vermek için daha fazla bile kalınabilir içeride.

Kahire-19

Kahire-20

Müzeye girer girmez içeride rehberler yapışıyor hemen yakanıza. Rehberlerden kurtulmak için güzel bir yol buldum. “Türkçe bilen bir rehber arıyorum” dediğimde yanımdan uzaklaşıyorlar. İçeride Ramses’lerden tutun birçok Mısır kralının mumyalanmış cesetlerini görmek mümkün. Önce kurutulup sonra özel yağlarla ve metrelerce kumaşa sarılan bu bedenlerin bin yıllara meydan okuduğunu görmek oldukça şaşırtıcı. Ayakları ve yüzleri açıkta ve camekanın içerisinde belli bir ısıda muhafaza ediliyorlar.

Akşam tekne ile Nil Turu yaptım. Yaklaşık 80 kişinin bulunduğu ve yüksek sesle Arap Oryantal müzikleri eşliğinde kızların o biçim göbek attığı teknede tek turist bendim. 1 saatlik bu etkinlikte dans eden kızların yanında erkeklerden de güzel kıvıranlar oldu. İki kız bir ara oynamaya kalktılar. Ancak kızların birisinin “sanat için”, diğerinin ise “toplum için” dans ettiği çok belliydi.

Bindiğim tekneden yani Nil’in tam üzerinden izledim batan güneşi. Nil Nehri, Kahire’de iki kola ayrılıp tekrar birleşiyor. İki kola ayrıldığında ise iki ada parçasını sarmalayıp içine alıyor. İşte benim ucuz otelim o adacıkların birisinde.

Tahrir Meydanı’nda bildiğim yemeklerden atıştırdım ve öğle saatlerinde biletini aldığım klasik müzik konserine gittim. Piyano resitali dinleme umudu ile gittiğim konser salonunda içeri parmak arası terlik giydiğim için alınmadım. Daha sonra parmak arası terliğimi bir kenara çıkarıp çıplak ayak gittim, adamlar şaşırdılar benim bulduğum yönteme ama yine almadılar. Ben de turist olduğumu, bu ülkeye “smokin ve klasik ayakkabı” ile hiçbir turistin gelmeyeceğini söylesem de fayda etmedi. Burada katılmak istediğim bir etkinlikti ama olmadı.

Düşünüyorum da bugün en az 10 saatlik yürümüşlüğüm var. Buna rağmen otelime kadar o mükemmel kitabım sayesinde yürüyebildim. Sokakları avucumun içi gibi biliyor ve kimseye hiçbir yer sormadan her yeri bulabiliyorum.

Kahire-21

Mısır yazılarımda özellikle piramitlere gittiğim günü merakla bekleyen ve bu yazıyı sonuna kadar okuyup yorum bölümüne küçük de olsa bir şeyler yazan kişiler arasından bir kişiye küçük bir Mısır piramidinin maketini hediye etmek istiyorum. Bunu yapmamın nedeni yazılarımı kaç kişinin sonuna kadar okuduğunu görmek. Çünkü bunun üzerine de birçok kişi ile bahse girdim. Benim tahminim yaklaşık 200 kişi sadece fotoğraflara bakıyor, en fazla da 30 kişi yazıları sonuna kadar okuyor. Lütfen bu teste katılın ve bir tespit yapmama yardımcı olun. Hediyeyi alacak kişiyi belirleme yöntemini ise yine yorumlar bölümünde yazacağım.

Ali Yeniay kullanıcısının resmi

Ali Yeniay

"Çok gezen mi bilir, çok okuyan mı?" sorusuna "Gezerek, okuyan ve hatta gezi yazılarını paylaşan" diye cevap veren bir seyyahım ben...