CHE’NİN İZİNDE, ROSARIO

Che Guevara’nın Küba-Santa Clara’daki anıt mezarını ziyaret etmiştim. Şimdi de doğduğu ve büyüdüğü yer olan Rosario‘ya gelip doğduğu evi, gittiği parkı ve adı verilen meydanı ziyaret ediyorum. Ernesto “Che” Guevara, kısaca Che Guevara ya da el Che, 14 Mayıs 1928 günü burada, Rosario’da doğdu.

Che’nin ilk fotoğrafı
Arjantinli minik Che’nin soldaki panoda gördüğünüz ilk fotoğrafı 1928′de tam burada, Bağımsızlık Parkı’ndaki (Parque independencia) oturmakta olduğum bankta anne ve babasıyla birlikte çekildi.

Rosario
Che'in ilk fotoğrafının çekildiği banktayım. Parque independencia, Rosario, Arjantin.

Rosario-1
Ernesto'nun ilk fotoğrafı. Parque independencia, Rosario, Argentina.

Rosario bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Ernesto (Che) Guevara de la Serna tıp eğitimi alırken Latin Amerika’yı baştan başa dolaştı ve bu sayede birçok insanın karşı karşıya kaldığı yoksulluğu doğrudan gözlemledi. Bu deneyimler sonucunda bölgedeki ekonomik eşitsizliği ortadan kaldırmanın tek yolunun devrim olduğuna ikna olarak Marksizm’i incelemeye başladı ve Başkan Jacobo Arbenz Guzmán’ın önderliğinde Guatemala’nın sosyal devrimine katıldı.

Bir süre sonra 1959 yılında Küba’da yönetimi ele geçiren Fidel Castro’nun askerî nitelikli 26 Temmuz Hareketi’nin bir üyesi oldu. Yeni hükümette çeşitli önemli görevlerde bulunduktan, gerilla savaşı teorisi ve uygulamaları üzerine makaleler ve kitaplar yazdıktan sonra diğer ülkelerdeki devrimci hareketlere katılmak üzere 1965 yılında Küba’dan ayrıldı. İlk olarak Kongo-Kinşasa’ya, daha sonra da CIA ve Amerikan Ordusu Özel Harekât Birlikleri’nin ortak operasyonu sonrası yakalanacağı Bolivya’ya gitti. Guevara 9 Ekim 1967’de Vallegrande yakınlarındaki La Higuera’da Bolivya Ordusu’nun elinde iken öldürüldü. Son saatlerinde yanında bulunanlar ve onu öldürenler, yargısız infaz edildiğine tanıklık ettiler.

Rosario-2
Che'nin doğduğu evin karşısındaki Hostel Guevara. Rosario, Arjantin.

Rosario şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz La casa de Hostal del Sol, Chalet de las Tejas, Casatuya güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Apartamento El Circulo, Rincón Rosarino, Moderno Departamento. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz La Casa De Arriba Hostel Rosario, Club Summerhouse, Rosario Global House gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Be King, Hostel La Casona de Don Jaime 2 and Suites HI, Freedom Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Rosario aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Che’nin doğduğu ev
Rosario-3
Che’nin (Ernesto Guevera de la Serna) 14 Mayıs 1928 tarihinde doğduğu ev. Entre Rios Caddesi No:480, Urquiza Caddesi No:1298. Entre Rios ile Urquiza Caddeleri’nin kesiştiği noktada.

Rosario-4
Che'nin doğduğu ev. Urquiza 1298 - Entre Rios 480 numara. Rosario, Arjantin. 29 Temmuz 2012.

Rosario-5
Che'nin doğduğu ev. Urquiza 1298 - Entre Rios 480 numara. Rosario, Arjantin.

Ernesto Che Guevara’nın doğduğu evin çok yakınındaki küçük bir meydanda (Plaza de la Cooperación) aşağıdaki tabela ve Carpani’nin eseri var. Tabelada şu yazıyor: BU MEYDANDAN BİRKAÇ METRE ÖTEDE, DAHA ADİL VE DAYANIŞMA İÇİNDE BİR TOPLUM İÇİN SAVAŞAN ERNESTO CHE GUEVARA DOĞDU.

Rosario-6
Rosario'da Che.

Bu dev Che portresini yapan sanatçılar Norma Miranda, Cecilia Figueredo ve Doris (Ricardo?) Carpani.

Rosario-7
Rosario'da Che ile. Arjantin.

Ernesto “Che” Guevara Meydanı
Ernesto Che Guevara‘nın ilk bronz heykeli, 80. doğum günü anısına Rosario’da 14 Haziran 2008 günü açıldı.

Rosario-8
Plaza Ernesto Che Guevara Meydanı, Rosario, Arjantin. 29 Temmuz 2012.

Heykeltraş Andres Zerneri‘ye bu anıtın düşüncesinin nasıl ortaya çıktığı sorulunca şu yanıtı verir: “Bir plastik sanatçı olarak ortak çalışmanın kat kat arttırdığı güce daima inandım. Che‘ye adanan eserleri araştırdıktan sonra ülkemiz Arjantin’de çok sayıda heykeli var olsa da büyük bir bronz heykeli olmadığını öğrendim.”

Kilden yapılan model, Arjantin ve komşu ülkelerin vatandaşlarının bağışladığı 3 ton bakır ve bronz ile kaplandı. Bu metaller insanların artık kullanmadıkları anahtarlarını vermeleriyle 2 yılda toplandı. Heykelin yapımı Küba devletinden istenseydi bence mutlaka karşılanırdı, ancak Che Guevara‘nın ideallerini paylaşan Arjantinliler Che’nin ortak emek harcanarak yapılan işlerden mutlu olduğunu biliyorlardı; tıpkı kendisinin Küba’da bakan iken bile her Cumartesi tarlalarda gönüllü çalışması gibi.

Rosario-9
Che Heykeli, Ernesto Che Guevara Meydanı. Rosario, Arjantin.

Sanatçı Andres Zerneri ile Che Guevara hayranlarının ortaya koydukları tamamen sivil bu çalışma, Che’nin en önemli sloganlarından birine uygun: “En iyi çalışma gönüllü çalışmadır”. İnsanlar 2 yıldan fazla süre boyunca bakır anahtarlarını ve bronz eşyalarını Andres Zerneri’nin Palermo Mahallesi’ndeki atölyesine bıraktılar ve bu girişim yavaşça şekillendi.

Rosario-10
Ernesto Che Guevara Meydanı, Rosario, Arjantin. 29 Temmuz 2012.

Rosario-11
Plaza Ernesto Che Guevara Meydanı, Rosario, Arjantin.

Rosario-12
Ernesto Che Guevara Meydanı, Rosario, Arjantin.

Rosario-13
Plaza Ernesto Che Guevara Meydanı, Rosario, Arjantin.

Arjantin’den Paraguay’a Mezopotamya yolculuğu
Bu gece Rosario’ya veda edip uzun bir otobüs yolculuğuyla Mesopotomia’yı aşarak Paraguay’a gidiyorum. İşte biletim. Buradaki Mezopotamya, adını bizim Fırat ve Dicle arasındaki bölgeden alıyor, Parana ve Uruguay Nehirlerinin arasındaki “iki nehir arası”.

Rosario-14
Arjantin-Rosario'dan Paraguay-Asuncion'a otobüs biletim.

Buenos Aires’ten hareket edip benim Rosario’dan bindiğim Arjantin – Paraguay otobüsünde ikram edilen yemeğim.

Rosario-15
Arjantin - Paraguay otobüsünde verilen yemek. Mesopotamia.

Paraguay pek gidilen bir ülke değil. Buenos Aires’ten Paraguay’a günde bir tane otobüs var, o da dolu değil. 15 kadar yolcu içinde gördüğüm kadarıyla tamamı gurbetçi Paraguaylı olup, Buenos Aires’ten memleketlerine gidenler.

Rosario-16
Arjantin - Paraguay otobüsüm. Mesopotamia, Arjantin.

Arjantin – Paraguay otobüsündeki yol arkadaşım sevgili Brahma.

Rosario-17
Yol arkadaşım sevgili Brahma. Mesopotomia, Arjantin.

Arjantin gezim bitiyor, sabah Paraguay’da olacağım!

ALPER METİN

Alper Metin - Dünya Gezgini Tekirdağ’da doğdu, Şarköy’de büyüdü. Teknik Lise ve Marmara Üniversitesi, Bilgisayar Teknolojisi Bölümü’nden mezun oldu. Kocaeli Üniversitesi’nde Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi dalında yüksek lisans yaptı. Halen KOÜ’de öğretim görevlisi. Yıllardır bütün tatillerinde ve her fırsatta dünyayı geziyor. Tamamı tursuz...