Cruise ile Dünyanın Keşfi: Karayipler ve Küba - 2

24 kişilik arkadaş ve kuzenler grubumuzda özellikle bu cruise turuna Jamaika için gelenler var. Daha gençliğinde Jamaika’da bir gün denize gireceğim tutkusunu, yapılacaklar listesinin başında tutan Şans ablama buradan hayallerine bir nebze katkı sağlıyabildiysem büyük mutluluk duyacağımı belirtmek isterim. Umarım beklentilerine uygun bir gün geçiririz.

Jamaika

Bugün, gemiden satın aldığımız Montego Bay shuttle servisi için 22$ ödedik. Gemiden öğlen saatinde yemeğimizi yedikten sonra çıktığımızda terminalde bizi bekleyen yerel tur acentasına kabin numaramızı yazdırıp, bileklerimize takılan tur bilekliğini aldıktan sonra 24 kişi olmamız hasebiyle bize özel bir otobüs ile turumuza başladık.

Jamaika-1
Jamaika-2

Eski bir otobüs ve sevimli bir şoför ile turumuz saat 14'te başladı. Tabii ki bizi önce turistik hediyelik eşya dükkanlarına getirdiler. Uyduruk ve pahalı tam turist tuzağı bu 2-3 yerel dükkanlardan ve esrarengiz şeyler teklif eden hanutçulardan zor kurtulduk. Sonrasında 20 km uzaklıktaki daha turistik ve modern bir çarşı olan Rose Hall alışveriş merkezine geliyoruz.

Jamaika

Jamaika-4

Jamaika-5

Jamaika-6

Jamaika'nın yerel hediyelikleri arasında tabii ki yerel el sanatları örnekleri de var. Jamaika'nın ulusal çiçeğinden üretilen krem ve kokular var. Marka ürünler ve saatlerden takılara kadar geniş bir yelpaze var. Bunları görüp, bazılarını satın alıp, yerel romları da tattıktan sonra bize verilen bir buçuk saatlik molamız bitti. Şoförümüzden bizi eski şehre (Downtown) götürmesini istesek de oraya sizi götüremem, mesuliyet alamam diyor. O zaman bizi denize girebileceğimiz bir yere götürmesini istediğimizde bizi yerel bir plaja götürüyor. Buradaki 1 saatlik mola bazılarımıza keyif, eğlence ve gerçekleşen hayaller olarak gelirken, denize girmeyenlerimize ise zaman kaybı gibi geliyor. Ama grup halinde dolaşmayı artık öğrenmiş olmalıyız. Neyse sonuçtan herkes memnun kaldı. Yolumuzda dönüşe geçiyoruz ama bizim downtown ısrarımız hala devam ediyor. Şoförümüz 35 dakikalık bir yolculuktan sonra küçük bir meydanda otobüsü park ediyor ve önümüzdeki şu ana caddeden ara sokaklara sapmadan gidip gelin diye de bizi uyarıyor. Grup iniyor ama biraz gittikten sonra çoğu geri dönüyor. Ben tabii ki önden giden 5-6 kişinin peşinden onları toplamaya gidiyorum. E görüp göreceğimiz de zaten bu caddedeymiş. Yan sokaklarda yanan lastik  dumanları, etrafa sinmiş esrar ve ot kokuları, buradaki sefillik ve fakir halkı görünce, işte gerçek diyorum. İsterseniz biraz da sizlere Jamaika ile ilgili bilgiler vereyim.

Jamaika Para Birimi: Jamaika doları
Nüfus: 2 milyon 890 bin (2016). Nüfusunun çoğunluğunu Afrika kökenli siyahiler oluşturuyor ve ülkede İngilizce ile Patois dilleri konuşuluyor.
Etnik yapı: Yüzde 92,1 siyahi, yüzde 6,1 melez, yüzde 0,8 Doğu Hindistanlı, yüzde 0,4 diğer, yüzde 0,7 bilinmiyor
Yüzölçümü: 10 bin 991 kilometrekare
Din: Yüzde 68,9 Hristiyan, yüzde 1,1 Rastafarianizm’e inananlar, yüzde 6,5 diğer, yüzde 21,3 inançsız, yüzde 2,3 bilinmiyor

10 bin 991 kilometrekare yüzölçümüne sahip Jamaika’nın uzun yıllar İngiliz sömürgesi olarak kalması İngilizce’nin sık konuşulmasının nedeni.

Genellikle dağlık olan ve dar kıyı ovaları bulunan ülkede tropikal, sıcak ve nemli iklim hakimken iç kesimlerde ılıman iklim görülüyor.

Christopher Columbus tarafından 1474’te keşfedilen adaya 16. yüzyılın başında İspanyollar yerleşti. Yüzyıllar boyunca Jamaika’da yaşayan Taino yerlilerinin sayısının bugün çok az olduğu ifade ediliyor.

1655’te İngiltere’nin ele geçirdiği adada şeker, kakao ve kahveye dayalı sömürge ekonomisi oluşurken köleliğin 1854’te ortadan kaldırılmasıyla çeyrek milyon kölenin çoğu küçük çiftçiler haline geldi. İngiltere’den yavaş yavaş bağımsızlığını kazanan Jamaika, önce 1958’te Karayipler’deki Britanya Denizaşırı Toprakları'na katılarak Batı Hint Adaları Federasyonu’nu oluşturdu. Jamaika, 1962’de federasyondan ayrılarak, tam bağımsızlık kazandı. Ülke, 1970’lerde ekonominin kötüleşmesi, rakip çetelerin önde gelen siyasi partilerde etkili olmasıyla sürekli şiddet olaylarına sahne oldu.

Şiddet olayları, uyuşturucu kaçakçılığı ve yoksulluk, bugün Jamaika yönetiminin karşı karşıya kaldığı başlıca sorunlar arasında yer alıyor. Kırsal kesimler ve tatil bölgeleri ülke ekonomisine katkı sağlıyor. Ülkede enflasyonun 2016 tahmini rakamı yüzde 2,5 iken işsizlik oranı yüzde 13,8 civarında.

Siyasi Durum

1962 Anayasası ile ülkede İngiliz modelini esas alan bir parlamenter sistem kurulmuş. Devletin başı olarak Kraliçe 2. Elizabeth, başbakanın tavsiyesi üzerine, kendisini temsil edecek Genel Vali’yi atıyor. Yürütme, Başbakan başkanlığındaki kabineye ait.

Jamaika, üyeleri iktidar ve ana muhalefet partisi liderlerinin önerisi üzerine Genel Vali tarafından atanan 21 üyeli bir Senato (iktidar partisi 13 sandalye ve ana muhalefet partisi 8 sandalyeye sahip) ve genel seçimle 5 yıllığına seçilen 60 sandalyeli Temsilciler Meclisi’nden oluşan, 2 meclisli bir yasama sistemine sahip.

Ülkede şubat 2016’da yapılan genel seçimleri Andrew Holness liderliğindeki muhalefetteki İşçi Partisi kazandı.

Zannediyorum bu kısa bilgi sizi Jamaika hakkında fikir sahibi yapmıştır.

Jamaika denince Bob Marley’den bahsetmemek olmaz. Raggae müziğin öncüsü ve Jamaika’yı tüm dünyaya tanıtan bu ikonun müzesini de görmek istedik. Ama zaman yetmezliği, müzesinin buraya 1,5 saat uzaklıkta başşehir Kingston’da olması bizi bu isteğimizden vazgeçirmeye yetti. Size bir resmini gönderiyorum. Biliyorsunuz Bob Marley 1975 yılından öldürüldüğü 1981 yılına kadar Kingston'da yaşadı ve işte bu evi müzeye çevirmişler ve ilave etmeliyim ki adanın en çok ziyaret edilen mekanı imiş.

Jamaika-7
Kaynak: bobmarleymuseum.com

Turumuz burada sona eriyor. Gemimizin kalkış saatinden önce geri dönüyoruz ve akşam yemeği için hazırlanmaya başlıyoruz. İsterseniz geminin Montego Bay turları için de size birkaç örnek ve fiyat vereyim.

Martha Brae rafting turu – Bambu sallar üzerinde lagun gezisi 90$
Negril plajı turu – 5 saatlik plaj sefası 80$
Dunn’s River Falls –  nehir ve çağlayan gezisi – 5,5 saat -  80$
Canopy ve yağmur orman gezisi 3,5 saat – 80$    vs.
Yani 80$ dan aşağı bir yere gidemezsiniz. Bizim yaptığımız tur bize yetti hem de 22$ yarım gün özel şoforümüz bizi misler gibi gezdirdi.

Evet hepinize iyi geceler diliyorum. Bu gece Jamaika’da yatacağız, yarın sabah offshore banka cenneti Cayman adalarında gözümüzü açacağız.

Cruise ile dünyanın keşfi - Bölüm 3: Cayman Adaları'nı okumak için tıklayın.

H. OĞUZ ESEN kullanıcısının resmi

H. OĞUZ ESEN

İş güç ve çoluk çocuk işlerini bitirdikten sonra emeklik günlerimi tadında geçirmek için, sıhhat ve akıl fikir yerinde iken gezmeyi seçenlerdenim. Cruise ile tüm dünyayı dolaşıp, tüm limanları hatırlayarak yaşlanmayı seçtim.  Cruise tutkum 1980 li yıllarda İstanbul Barselona seferi ile başladı. Son 5 yıldır tüm hızı ile devam etmekte olup her...