CUSCO VE DÜNYA’NIN DÖRT BUCAĞI

Cusco şehir merkezinin yaklaşık 3 kilometre dışında yer alan Sacsayhuaman, Cusco’nun en önemli İnka kalesi harabeleridir. Burası deniz seviyesinden 3.800 metre yükseklikte yer almaktadır.

Sacsayhuaman Kalesi 1460’da Kral Pachacutec tarafından Chanazlar’a karşı kazanılan zafer anısına yapılmış bir kaleymiş. İnşası 50 yıl sürmüş ve yapımında yaklaşık 30.000 kişi çalışmış. Bir teoriye göre ise bu kale şehri korumak için inşa edilmiştir. İspanyollar’ın istilası sırasında da çok sayıda İspanyol bu kalenin duvarları önünde can vermiştir.

Ancak İspanyollar’ın istilası sırasında ve zaman içinde yaşanan depremler ile kale kısmen tahrip olmuş ve günümüze sadece üçte biri kalmıştır.

Cusco

Cusco bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Bu kale aynı zamanda dini, politik ve askeri bir merkezdi. Buradaki surlar 3 sıra halinde yapılmış. Bu taş blokların ağırlığı 80-120 ton. Hatta bazılarının 300 ton olduğunu söylüyor rehberimiz. Surlar zikzak şeklinde dizilmiş. Her sur sırası, diğer sıranın arkasını koruyor. Yine bu dev blok taşlar yalnızca yivlerle birbirine kenetlenmiş. Asla harç kullanılmamış.

Cusco-1

Bu bölge bir hayli yüksekte yer aldığından ağır ağır yürüyoruz, biraz hızlanınca hemen nefesimiz kesiliyor. Bu nedenle yaşanabilecek olumsuzluklara karşı yer yer ambulanslar bulunuyor burada.

Cusco şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Hospedaje Familiar Cusco Perú, Delvalle Home Habitaciones Privadas, Comodo y Seguro Homestay güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri YONED'S APARTAMENT II, Cities of the World - Hotel Cusco, Mallku Guest House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Ashiyana Cusco, Euler House, Robertos Hostel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Casona Pumacahua, The Grasshopper Hostel, Cobra Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Cusco aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Biraz ilerideki tepede ise dev bir İsa heykeli bulunuyor. Bu heykel tabii ki çok yeni yapılmış, Brezilya’daki İsa heykelini andırıyor.

Cusco-2

Yine bu bölgede İnkalar’ın savunma amaçlı yaptıkları labirenti görüyor ve labirentin içinde biraz kayboluyoruz. Labirentin sonunda ise asillerin mumyalandığı bir mumyalar mağarası var. Ayrıca bu mağaranın önünde bir de adak taşı yer alıyor. Bu sunakta, önemli günlerde Tanrılarına Pumaları kurban ediyorlarmış. Pumaların başları da işte buradaki sunakta kesiliyormuş.

Cusco-3

Labirent çıkışında seyyar satıcılar karşılıyor bizi. Taş oyma heykeller, lama ve alpaca yününden hırkalar, pançolar, şallar, kullandıkları yerel müzik aletleri ve buna benzer bir çok ürün satılıyor. Bu tezgahları dolaşırken ayaküstü iri taneli haşlanmış mısırları da afiyetle yiyor ve otobüse geri dönüyoruz.

Cusco-4

Sırada Cusco’nun en renkli ve hareketli meydanı var; Plaza Das Armas… Bu meydanın bir tarafında 16. yüzyıla tarihlenen 4.000 m2 alan üzerine kurulmuş olan devasa bir katedral bulunuyor. Katedralin tam karşısında is 17. Yüzyılda Huayna Capac’ın sarayı üzerine inşa edilmiş olan Cizvit kilisesi yer alıyor.

Cusco-5

Katedralin inşası 94 yıl sürmüş. Yalnızca mihrabının süslemelerinde kullanılan gümüş 1.200 ton. Katedral içinde 3 kilise ve 13 şapel bulunuyor. İçindeki freskler çok etkileyici. Ayrıca içindeki ağaç oymaları muhteşem. İnkalar bu ağaç oyma işçiliğini İspanyollar’dan öğrenmişler. Sedir ve maun ağaçları ile gümüş işçiliğinde çok ileriler.

Katedralde içeriyi daha iyi aydınlatmak amacı ile aynalar da çok güzel kullanılmış. Burada Hz. İsa esmer tenli olarak sembolize edilmiş. Bunun nedeni ise siyah tene sahip yerlilerin kendilerini Hz. İsa’ya daha yakın hissetmekerini sağlamakmış. Bu nedenle İspanyollar bu katedraldeki Hz. İsa heykellerini esmer tenli yapmışlar. Hz. İsa’nın edep yerinde bir örtü var ve bu örtü her Perşembe günü değiştiriliyormuş.

İspanyollar buraya bolca kilise yapmışlar. Şehirde yaklaşık 20 kilise mevcut. İsa’yı da siyaha boyadıklarına göre misyonerlik burada çok iyi çalışmış. İspanyollar İncil’le gelip, altınla geri dönmüşler.

Plaza Das Armas’ın gündüzü kadar gecesi de güzel. Etrafta çok sayıda restoran var.

Cusco-6

Restoranlar genelde binaların ikinci katında yer alıyor. Katedralin karşısında yer alan şık bir restoran olan Tunupa’ya gidiyoruz. Burada And dağları müziği dinleyerek ve dansları izleyerek keyifli vakit geçiriyoruz. Yöresel yemeklerinin yanında Peru’ya özgü bir içecek olan Pisco Sour deniyoruz. Sert bir içki olduğundan ve yüksek rakımda bulunduğumuzdan sadece birer kadehle yetinmek durumunda kalıyoruz.

Cusco-7

Cusco’da bayanların giydiği şapkalar asalet simgesi imiş. Kısa boylu şişman yerel kıyafetli bayanların hepsi şapkalı. Özellikle alpaca yününden yapılmış melon şapkalar giyiyorlar.

İnkalar Cusco vadisinde 12. yy.da görülüyorlar, ancak 15. yy.da İspanyol Pizarro tarafından hükümdarlıkları sona erdiriliyor. İnka adını İspanyollar vermiş. Asıl isimleri “Dünya’nın dört bucağı” anlamına gelen “Tahuantinsuyo” imiş.

Cusco'da populer konumu, yemek ve kahvaltı servisleri ile kaliteli hizmet sunan otellerde konaklayabilirsiniz bunlardan birkaçı; Garden of San Blas ve Samana Inn & Spa..

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım. Otuz yıl boyunca Göz Hastalıkları uzmanı olarak Sinop’ta görev yaptıktan sonra emekli oldum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım. Çalıştığım süre içerisinde dünyayı gezmek,...