DAHİ DELİ DALİ MÜZESİ VE GİRONA

96522 Ağu 2016Gezi Notu
terazihanterazihanGezgin22 Ağu 20169650 Yorum

Bizim gibi kültür ve sanat meraklıları için Güney İspanya'da gidilebilecek en güzel yerlerden ikisine yolumuz düştü: Girona şehri ve Dali Müzesi. Baştan söyleyeyim, her ikisi de ilgiyi hak eden yerler. Girona, Katalonya bölgesinin en kuzey ucunda, Fransa sınırına yakın bir bölgede bulunuyor. Bu sebeple tarih boyunca hep tampon bölge olarak kullanılmış. Aşırı milliyetçi olan Gironalıları zamanında Napolyon 7 aylık zorlu bir direniş sonunda ele geçirmiş ancak gerilla taktiği uygulayan Gironalılar şehri 5 yıl sonra tekrar ele geçirmiştir. Bununla ilgili de rehberimiz Hayati Bey güzel bir hikaye anlattı, hatırladığım kadarıyla size de aktarayım:

Girona
Girona şehrinin girişinde bizleri karşılayan bu kanal seyri hoş görüntüler sunuyor.

Şehri yabancılara karşı korumak için evlerin pencerelerinde demir parmaklıklar ve büyük ordu birliklerini küçük parçalara ayırmak için dar, labirentimsi yollar yapmış bu Gironalılar. Bahsettiğim hikaye ise şöyle: Şehrin girişine koyulan bu aslan heykelini (aslandan çok maymuna ya da çıktığı daldan inemeyen kediye benziyor ama neyse) şehre giren yerli halk poposundan öpüyormuş. Sadece yerel halk bu gizli ritüeli bildiği için şehre giren yabancı birisi heykeli pas geçiyor ve Gironalılar da onu takibe alıp gerekli önlemi alıyorlarmış. Şimdilerde bu aslanın poposunu öpenler şehre tekrar geri geleceklerine inanıyorlar. Biz öpmedik, hayırlısı artık :)

Girona-1

Girona-2
Girona sokaklarında etkileyici bir şehir turu sizi bekliyor.

Girona şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Homely Girona Apartment, Can Vidal, Montjuic Bed & Breakfast. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Apartament l'Encant de la Rambla, Apartaments Girona gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Qlodging San Daniel, Apartaments Pau Casals, Apartamentos Mas Murtra tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Girona aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Girona-3
Girona'da hızlı bir tur için yarım gün yetiyor.

Girona-4
Daha önce bahsettiğim Girona'daki dar sokaklara bir örnek. Ellerinizi iki yana aynı anda yaslayabilirsiniz :)

Girona'dan Figueras kasabasına geçtik ve bu İspanya turunun (bence) en önemli ayaklarından olan Salvador Dali Müzesi'ne geldik. Müze neden burada? Çünkü sevgili okur burası Salvador Dali'nin doğum yeri. Şimdi, Dali kimdir diye uzun uzadıya buraya yazmayacağım zira çoğumuz zaten biliyoruz. Bilmeyenler için de Google veya vikipedi tonla bilgiyle imdadınıza yetişebilir. Burada elimden geldiğince Dali Müzesi hakkında bilgi vermeye çalışacağım.

Öncelikle müzenin olduğu Figueras kasabasına geldiğimizde saatlerimiz öğleyi gösteriyordu ki acıkmıştık. Müzenin hemen yanında bulunan (Hayati Bey'in tavsiyesi ile) birkaç restoran/kafeterya karşımından birinde öğle yemeği kısmına geçtik. Rehberimiz bizi geç gelen yemek ve hesap konusunda uyarmıştı. Bu durum İspanya genelinde olan bir şey aslında, yemekler de hesap da geç gelebiliyor. Bu durum değişiklik gösterse de İspanya geneli böyle.

Girona-5
İspanya'ya özgü bir lezzet Paella. Deniz ürünlüsü veya kırmızı ve beyaz etlisi olarak alternatifleri var.

İspanyolcada iki "L" harfi yan yana geldiğinde "Y" şeklinde okunuyormuş. Üstte fotoğrafı görünen yemeği "Paeya" olarak okumak mümkün :) Kesinlikle çok leziz ve doyurucu bir deneyim. Pirinçlere safran katıldığını ve bu sayede hem rengini hem de tadını değiştirdiğini öğrendik. Cordoba'da bunun deniz ürünlü versiyonunu denemiş ve yine memnun kalmıştık. Dali Müzesi yanında denediğimiz yukarıdaki "Paella"nın içinde tavuk ve tavşan eti bulunuyor. İlk defa tavşan eti yedik, tadını tavuk etine benzettik. Bezelye, taze fasülye, domates ve patatese benzeyen (ama olmayan) sebzeler ile zenginleştirilmiş İspanyollara özgü bir yemek. Şarap ile iyi gittiği söylendi ancak denemedim.

Girona-6
Nereye bakıyor bu adamlar? Tabii ki de Salvador Dali Müzesi'nin girişine! :)

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var: Müzenin tüm tasarımı Dali'ye ait. Tabloların duvardaki sırasından, bina içindeki konumlarına, renklerine, şekillerine kadar her şeyde Dali'nin imzası mevcut. Daha önceleri bir tiyatro sahnesi olarak kullanılan bu bina büyük bir yangın geçirmiş ve hayli yara almış. Dali doğduğu bu kasabaya bir şeyler yapmak isterken aklına bu fikir gelmiş: Kendi müzesini açmak. Yangında harap olmuş bu eski tiyatro binasını almış ve bugünkü haline getirmiş. Girişteki geniş avluda yanmış eski tahta kısımları görmek halen mümkün. Dali bunları bilerek orada bırakmış, elbette bir anlamı vardır onun da. Müzedeki her detayda olduğu gibi :)

Girona-7
Müzeye girdikten sonra karşılaştığımız ilk manzara bu. Bir araba, üstünde anaç bir heykel ve en yukarıda bir sandal.

Girona-8
Burada Cadillac aracı ve üzerindeki heykeli daha rahat görüyoruz.

Giriş kısmı bizi müzenin ortasında yer alan tek açıklık alana getiriyor. Buranın ortasında büyük siyah bir Cadillac var. İçinde kendi, şoförü ve aşkla evlendiği kadın "Gala"nın modelleri yer almakta. Aracın yanındaki küçük kutuya 1 Euro attığınızda arabanın içinde yağmur yağmaya başlıyor. Dali'nin deli/dahi çalışmalarından biri :) Bu araç dünya üzerinde belli sayıda varmış ve sadece tanınan kimselere verilmiş. Bunların arasında Mussolini falan da var. Yukarı baktığımızda ise direğin ucunda duran küçük bir kayık ve altında su damlacıkları görüyoruz. Zamanında bu küçük kayık ile suda vakit geçirmeyi severmiş Dali, sonrasında buraya müzeye aldırmış. Altındaki su taneciklerine bakacak olursak biz denizin altındayız gibi ya da kayık sudan yükselmiş bir şekilde uçuyor, nasıl görürseniz artık. Müze bu ve bunun gibi türlü ilginç çalışmaları içinde barındırıyor. Buradan da Dali'nin sadece resim ile değil; heykel, fotoğraf ve benzeri çoğu sanat ile iç içe olduğunu görüyoruz.

Girona-9

İlk başta çözünürlüğü düşük bir fotoğraf gibi duruyor ama öyle değil. Yaklaşık 2,5 metre boyunda dev bir yağlıboya tablosu. Uzaktan bakınca Lincoln'ün portresi gibi ama yakından öyle değil. Ayrıntılı bilgi için buraya bakabilirsiniz.

Girona-10
İşte benim için müzenin en şok edici yeri: Salvador Dali burada yatıyor. Evet evet, mezarı müzenin tam ortasında.

Müzenin orta yerine geldiğimizde Hayati Bey bize yerdeki dikdörtgen alanı gösterip "İşte Dali burada yatıyor" dediğinde ufak çaplı bir şok geçirdiğimi hatırlıyorum. Tüylerim diken diken olmuştu. Bu konunun hüzünlü bir hikayesi var aslında: Salvador Dali'nin asıl vasiyeti, öldüğünde sevgili aşkı Gala'nın yanına gömülmekmiş ancak Dali'nin vefatından sonra müzenin ve dolayısıyla Figueres'in daha fazla ilgi görmesi adına buraya defnedilmiş. Hüzünlü bir hikaye ama yapacak bir şey yok.

Girona-11

Dali'nin bir başka deliliği... Bu portre Beethoven'a ait. Yine uzaktan bakınca anlaşılıyor. Asıl ilginç nokta ise bu eseri mürekkep balığının kolları ve mürekkebi ile ortaya çıkarmış olması. Yuh! :)

Toplamda iki kattan oluşan bu zengin müzede Dali'nin yatak odasını,  ortaya çıkardığı ilginç sanat eserlerini görebilir; müzenin sonunda yer alan küçük dükkandan ise hediyelik birşeyler alabilirsiniz. Ancak şunu söyleyeyim: Bu müzede daha açıklanamamış yapıtlar var ve halen gizemi çözülmeye çalışılıyor. Zaten sondaki küçük dükkanda "Dali's Secret" isminde kitaplara rastlıyor ve imgelerin gizemini çözdükçe bu adama olan saygınız daha da artıyor.

Girona-12
Dali müzesinin dıştan görünüşü. Buradaki yumurtalar "doğurganlığı" simgeliyormuş. Üzerindeki sarı noktalar aslında yöreye özgü bir çiçek ekmek, yakından bakınca anlaşılıyor. Uzaktan sizce de yolunmuş bir tavuğa benzemiyor mu bu bina? :)

Ayaklarımız yorgun, beynimiz daha da yorgun bir şekilde tekrar otobüsümüze binerek buradan ayrılıyoruz. Özellike sanat ve kültür meraklılarının mutlaka görmesi gereken bir yer olduğunu tekrar belirteyim. Bence pişman olmazsınız.

Girona-13
Dali Müzesi'nde bir deli! :)

Girona şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Sagrada Familia Barcelona Elektrikli Bisiklet Turu (67 €), Barcelona: 1.5 saatlik Segway Tour (45 €), Barcelona 60 Dakikalık Segway Turu (35 €), Barselona Havalimanı'ndan Gemi Limanına Özel Transfer (56 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.