EL HAMRA (ALHAMBRA) SARAYI - GRANADA

410219 Eki 2016Gezi Notu
terazihanterazihanGezgin19 Eki 201641020 Yorum

UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan El Hamra Sarayı, İslam sanatının doruğa çıktığı eserlerin başında geliyormuş. Şahsen ben, bir müslüman olarak böyle bir eserin varlığından İspanya'ya gelinceye kadar haberdar değildim. Üzücü bir durum.

İsmini, Nasiriler devletini kuran I. Muhammed'in sakallarından alan sarayın genel rengi (tuğla ve kiremitlerden dolayı) kırmızı. I. Muhammed'in sakalları da kızıl renkteymiş, konu buradan bağlanıyor yani. Sarayın olduğu El Hamra Tepesi'ne vardığımızda ne ile karşılaşacağımızı bilmediğimden pek de heyecanlı değildim açıkçası. Sadece şu ünlü "Game of Thrones" dizisinin 5. sezonunda görme şansı yakaladığımız Dorne'un ünlü su bahçeleri sahnesinin çekildiği yer olduğunu duymuştuk. Meğer yanılmışız, orası burası değilmiş (Dorne'un su bahçeleri sahnesi Sevilla'daki "Alcazar Sarayı"nda çekilmiş, yani bu sarayın diğer ikizinde) ama çekilse bile aynı güzellikte bir yerle karşılaşmamız olasıymış. Zira dıştan bakınca pek de bir şeye benzemeyen bu devasa saray asıl güzelliğini içinde saklıyormuş meğer, biz de gezince anladık :) Zaten Yahya Kemal Beyatlı'nın İspanya'daki elçilik görevi sırasında El Hamra Sarayı hakkında kaleme aldığı bir yazı, sarayın giriş kısmını şu sözlerle betimler: "...Elhamra'ya basit bir dış kapıdan giriliyor. Girerken hârikulâde bir mekân içine girileceğinin farkına bile varılmıyor. Girdikten sonra bir alemden başka bir aleme geçmiş, sanki bir rüyanın ortasına düşmüş gibi gözlerimi kapadım ve açtım, öylesine bir hayret içindeydim."

Granada
Sarayın girişindeki merdivenleri çıktıktan sonra bizi karşılayan uzun havuzlar

Granada-1
Havuzların sonunda sarayın iç havlusuna geçiş yapacağımız asıl giriş kısmı

Granada-2
Nereye baksak yeşillik! Tıpkı Granada gibi yeşille iç içe geçmiş enfes bir yerleşke!

Granada şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Rosa de Comares, Apartamentos Turísticos Mauror, Hostal Rodri. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Friendly Rentals Plaza Nueva, Apartment Alhaja Granada gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Casa callejon de Echevarria, Apartment Realejo Granada, Holiday home Casa Agrela Granada tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Granada aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Yazıyla anlatılamayacak güzellikteki bu sarayı sizlere fotoğraflar aracılığı ile aktarmaya çalışıyorum. El Hamra Sarayı'nın "Hadi gidelim" diyebileceğiniz bir yerde olmadığının farkındayım; ancak yine de olur da bir gün yolunuz İspanya'ya düşerse buraları görmeden gitmeyin derim. Tam bir gününüzü rahatlıkla geçirebileceğiniz, geldiğinize de değmiş olarak çıkacağınız nadide bir yer.

Granada-3
Saray içindeki işlemeler olağanüstü!

Granada-4
El Hamra Sarayı'nın henüz başlangıç kısımlarındayız.

Granada-5
Konum itibariyle manzaraya hayran kalmamak elde değil

Granada-6
Sarayın orta kısımlarına geldiğimizde manzara ve güzellikler değişiyor :)

Sarayın orta kısmına geldiğimizde rehberimiz bize bir çıkış kapısı gösteriyor ve burası ile ilgili yaşanmış bir olayı anlatıyor: Sarayın son Arap hükümdarı ve sahibi Ebu Abdullah Muhammed bin Ali, 1492 yılında şehri ve sarayı İspanyollara teslim ederken bu kapıdan göz yaşları içinde ailesi ile birlikte çıkmış. Bu esnada annesi Valide Sultan Ayşe tarihe geçecek şu sözleri oğluna sarfetmiş: "Erkek gibi dövüşseydin şimdi kadın gibi ağlamazdın!"

Granada-7
Ebu Abdullah'ın ağlayarak çıktığı o kapı

Granada-8
Gezi ekibimiz sarayın içinde kaybolurken :)

Granada-9
Sarayın eskiden harap edilmiş bölgeleri de yok değil

Granada-10
El Hamra bahçelerinde dinlenmek ayrı güzel

Granada-11
İspanya Kralı 5. Carlos'un El Hamra bahçesi içine yaptırdığı sarayının avlusundan bir kare

Granada-12
Alcazaba kalıntılarının olduğu kısma geçtiğimiz kapı

Sarayın en eski bölümü sayılan Alcazaba kalıntılarının olduğu kısım, belki de tepenin en panaromik görüntüsüne sahip yeri. Buradan tüm Granada'yı ve daha sonra bahsedeceğim çingene mahallesini görebilirsiniz. Dikkatimi çeken nokta, buraya giriş için ayrı bir ücret alınıyor oluşu. Zaten El Hamra sSarayı için önceden bilet almanız gerekli; zira kapısına gidip de dilediğiniz vakit içeri giremiyorsunuz. Biraz rezervasyonlu gibi bir durum var burada, günlük satılan bilet sayısı belirli ve önceden biletinizi almış olmanız gerekiyor. Ayrıca saray için belirtilen giriş saatinde kapıda bulunmanız gerekli. Giriş-çıkışlar kontrollü burada, aman dikkat. Biz, değerli rehberimiz sayesinde bu Alcazaba kısmını ve sonrasındaki Generallife Bahçeleri'ni elimizdeki tek bilet ile gezebildik.

Granada-13
Alcazaba kalıntılarına geçtiğimiz kapının önü

Granada-14
İçerideki kalıntılar bir dönemi gözler önüne seriyor

Granada-15
Kulenin yanındaki balkondan Granada şehrine bir bakış

Granada-16
Yavaş yavaş kalıntıları geride bırakıp çıkışa doğru yöneliyoruz

Granada-17
Sarayın çıkışına doğru giderken

Granada-18
Generallife Bahçeleri diye çektiğim ama emin olamadığım enfes güzellikte bir giriş kapısı

Granada-19
Sarayın görkemi yeşillikler arasında bir başka güzel

Sonuç, akşamı ettiğimiz bir saray gezisi oldu. Gidip de o güzelliklere dokunmak, havasını solumak bambaşkaydı. Tavsiye olunur.

Granada şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Albaicin Kılavuzlu Turun Çapraz İslam Anıtı Atlayın (32 €), Private Tour: Alhambra, Nasrid Saraylar ve Albaicín (120 €), Malaga'daki Roman Tiyatrosu ve Alcazaba Turu (15 €), Granada: 1 Saatlik Geleneksel Flamenko Şovu (18 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.