Frig Vadisi 6. Bölüm - Aslantaş, Kapıkaya I - II

Frig Vadisi gezimizin sonuna yaklaşıyoruz. Bir güne epey eser sığdırdık, Kümbet Köyünde Kümbet, Solon Mezar Anıtı ve Kaya şehri, daha sonra Yazılıkaya Köyünde Yazılıkaya ve Küçük Yazılıkaya - Midas Anıtlarını, İhsaniye / Kayıhan Kasabası Göynüş Vadisi Aslantaş ve Yılantaş, Ayazini Kasabasında Ayazini Kaya Kilisesini gezdik.

Kapadokya peri bacalarını andıran, oldukça benzerlik gösteren kayalıklar arasından Döğer köyüne doğru ilerlerken sağlı sollu çok ilginç kaya mezarları görüyoruz, sık sık durup fotoğraf çekiyorum.

Döğer köyü küçük, sessiz bir köy, köye gelmeden hemen yol sapağında yine ilginç kayalar ve üzerlerinde kaya mezarları görüp duruyoruz fotoğraf çekmek üzere, nedir bilmeden, zira hiçbir tabela vs yok. Köyün üzerindeki tepenin sırtlarında dalgalanan bir bayrağı ile bir kale var sanırsınız ama tepede de yine ilginç kayalar var, bir kaya kale adeta burası. Zaten köyün her köşesinde ilginç kayalar göreceksiniz.

Döğer kasabasından ayrılıyor ve yola devam ederken yine ilginç kayalar ormanından geçerek Afyon yönüne devam ediyoruz, (asıl rota Kayıhan'dan İhsaniye olacakken yol çalışmaları nedeniyle Gazlıgöl'den İhsaniye, Üçlerkayası Köyünden Doğar Köyüne doğru ilerliyoruz)
Hedefimizde dünyada eşi az bulunur eserlerden Aslankaya ve Kapıkayalar var.

ASLANKAYA
Döğer Kasabası’na 3- 4 kilometre mesafede, Emre Gölü yakınlarında, M.Ö. 7. Yüzyılda yapıldığı sanılan ve görülmeye değer bir anıt.

Yine tüf bir kaya üzerinde yapılmış kabartmalar, oldukça aşınmış, birçok parçası kopmuş bir eser daha. Bu  anıt, yan yüzeyine yapılmış dev bir aslan kabartmasından dolayı Aslankaya olarak bilinir. Kayanın bir cephesi üçgen çatılı bir tapınak görünümünde ve üçgen çatının kiriş boşluklarında karşılıklı iki insan başlı kanatlı aslan bulunmakta. Ana cephede ise bir niş ve nişin içinde iki arasında kübele bulunan geometrik desenli kabartmalarla süslüdür. Aslankaya Anıtı Frigler’e ait anıtlar içerisinde en çok bilinenlerden.

KAPIKAYA I
Frig Kaya Anıtlarının en önemli iki eser Kapıkaya I ve Kapıkaya II.
İhsaniye ilçesine bağlı Döğer Kasabasından Leğen Köyüne giden yol üzerinde, M.Ö. 7. yüzyılda yapıldığı sanılan, sade ve üçgen çatılı bir tapınak, tek parça bir kaya. Üçgen çatılı bir tapınak cephesi. Cephenin alt ortasında bulunan niş içinde ayakta durur vaziyette tanrıça Kibele kabartması, kabartmanın altında ise dört taş basamak merdiven bulunuyor.

KAPIKAYA II
Kapıkaya II ise aynı bölgede Emre Gölü kıyısından Üçlerkayası köyüne doğru uzanan kayaların arasında yine M.Ö.7. yüzyılda yapılmış. Üst başı erimiş bir kaya parçasının bir yüzü kesilerek yapılmış ahşap bir tapınak benzetmesi. Kayanın yapısı gevşek olduğu için üstteki üçgen çatı bölümü erimiştir. Bu anıtta da bir niş bulunmakta, ön yüzde süslü iki bölüm arasında açılan nişin içine tanrıça Kibele’nin ayakta kabartması bulunuyor. Anıtın önündeki sahanlık ise din törenler için yapıldığı sanılmakta.

Sonraki hedefimizde Emre Gölü vardı ancak yol çalışmaları nedeniyle bu küçük göle de gidip gezemedik. Frig Vadisi gezimiz ne yazık ki bu kadar, dedim ya daha görülecek çok eser var, buraya tekrar  gelip birkaç gün gezmeyi çok arzu ederim kısmet.

Geceyi geçireceğimiz Çavdarhisar'a yöneliyoruz. Yarın kasabanın hemen 5 Km. ötesinde bulunan ve tarihi  M.Ö.3000 yıllarına dayanan, antik Frigya'ya bağlı olarak yaşayan Aizanitis'lerin ana yerleşim merkezi Aizanoi Antik Kenti gezeceğiz.

Burada dünyanın en iyi korunmuş Zeus tapınağını göreceğim için heyecanlıyım. Ayrıca dünyanın ilk örneklerinden Stadyum-Tiyatro kompleksi, hamam ve dünyanın ilk borsa binası, köprüler de göreceklerimiz arasında.

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım.