GALAPAGOS VE SANTA CRUZ

Bu yazı Gezimanya üyesi TUĞÇE YILMAZ tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Galapagos Adaları’na Ekvator’un başkenti Quito’dan uçuyoruz. Uçak önce Ekvator’un ikinci büyük kenti Guayaquil’e uğruyor. Kısa bir bekleme ardından tekrar havalanarak yaklaşık 2,5 saat süren yolculuk sonrası Galapagos Takımadaları’na ulaşıyoruz.

Havaalanı Baltra’da. Baltra, üzerinde yerleşim olmayan sadece havaalanına ev sahipliği yapan ufak bir ada. Havaalanı da bir hayli küçük ve açık bir havaalanı.
Galapagos Adaları

Uçaktan indiğimiz gibi, çantalarımız sıkı bir kontrolden geçiyor. Çünkü Galapagos takımadalarına herhangi bir canlı organizma sokmak yasak. Girişte size adada hiçbir canlıya zarar vermeyeceğinize dair bir form dolduruyorsunuz. Ve takımadalara giriş için 100 dolar giriş ücreti ödüyorsunuz.

Ada 1959 senesinde Milli Park Alanı ilan edilmiş. Adanın çevresindeki 7 bin kilometrekarelik alan ise 1986’da deniz koruma alanı statüsüne kavuşmuş. Bu deniz koruma alanı, Avusturalya’daki Barrier Mercan Resifi’nden sonra dünyanın ikinci büyük doğal deniz koruma alanı. 1978’dene beri UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alan Galapagos adaları, 1985 itibariyle Biyosfer Koruma alanı ilan edilmiş.
Galapagos Adaları-1

mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Bu nedenle adaya girişte, adada uyulması gereken kuralları içeren bir broşür veriyorlar. Buna göre hayvanları beslemek, dokunmak, flaş kullanarak fotoğraflarını çekmek yasak. Adadan dışarı herhangi bir hayvan yada bitki çıkartmak kesinlikle yasak.

Galapagos Adalarının anlamı “Dev Kaplumbağalar”. Güney Amerika kıtasının 1.000 kilometre kadar batısında yer alan adalar grubu, toplam 50.000 kilometrekareye (Trakya’nın iki katı kadar) yakın yüzölçümüne sahip olup Ekvador’a bağlı.

14’ü büyük, 8’i küçük ve 18’i çok küçük olan 40 adadan oluşan Galapagos Takımadaları’nın sadece beşinde yerleşim var. Toplam yüzölçümünün %3’lük kesiminde insan yerleşimi var, kalanı tamamen bakir alan.
Galapagos Adaları-2

Galapagos adaları ilk olarak 1535 senesinde Peru’ya yolculuk yapan Panama piskoposu Tomas de Berlanga tarafından keşfedilmiş. Ancak pek çok müzede yer alan Inka eserlerinde bu adalar topluluğunun İspanyol egemenliğinden önce Güney Amerika’daki yerliler tarafından keşfedildiği resmedilmiş.

Bu adalar keşfedildikten sonra buraya hiçbir ülke sahip çıkmamış. 1822 senesinde Ekvador’a katılmış. 20. yüzyıl başlarında ABD, bu adaları 90 milyon dolar karşılığında 99 sene için kiralamak istese de Ekvador bu teklifi geri çevirmiş. Sadece Ekvator, İkinci Dünya Savaşı sırasında ABD’ye Baltra Adası’nı üs olarak kullanmasına izin vermiş.

Adadaki ilk insan yerleşimi 1930’lara rastlıyor. Adanın toplam nüfusu 20.000 civarında. Başkent San Cristobal Adası’ndaki Puerto Baquerizo Moreno,  turizmin merkezi ise Santa Cruz Adası’ndaki Puerto Ayora.

Turizm merkezi Santa Cruz’a gitmek için öncelikle havaalanı shuttle’ları ile küçük limana, buradan da tekne ile Santa Cruz ile Baltra arasındaki boğazdan geçerek Santa Cruz Adası’ndaki limana ulaşabiliyorsunuz.

Tekne yolculuğu sırasında dubaların üzerinde güneşlenen fokları görmek bir hayli ilginç.
Galapagos Adaları-3

Kısa süren tekne yolculuğu sonrası Santa Cruz adası’na ulaşıyoruz. Buradan yine bizi bekleyen araçlara binerek, merkez Puerto Ayora’ya yolculuk yapıyoruz.
Galapagos Adaları-4

Puerto Ayora’ya varış ve otele yerleşmenin ardından şehir merkezini keşfetmek üzere dışarı çıkıyoruz. Puerto Ayora’nın küçük bir ana caddesi  var. Tüm önemli restoranlar, barlar ve hediyelik eşya dükkanları da bu cadde üzerinde sıralanmış. Çok ilginç tasarımlı mağazalar yer alıyor.
Galapagos Adaları-5

Galapagos Adaları-6

Bu bölgede balıkçılık çok yaygın olduğundan (doğal koruma alanı dışındaki bölgelerde) merkezde bir balıkçı heykeli ve buna çok yakın bir alanda da balıkçı tezgahları yer alıyor.
Galapagos Adaları-7

Balıkçı tezgahları çeşitli kuşlar için adeta bir cennet bu nedenle çevrede çok sayıda kuş bu tezgahları kolluyor.
Galapagos Adaları-8

Galapagos Adaları-9

Kıyıya yanaşmış kayıklar üzerinde güneşlenen ve iskele merdiveninde oynaşan fokları görmek çok olası.
Galapagos Adaları-10

Hatta balıkçıların ayakları dibinde balık yemek için bekleşen foklar oldukça orijinal bir görüntü sergiliyor. Hepsi de insana çok alışkın.
Galapagos Adaları-11

Biraz daha yürüdüğümüzde yine aynı cadde üzerinde yer alan başka bir meydana ulaşıyoruz. Burada da adaların simgelerinden biri haline gelmiş olan Galapagos kaplumbağası heykelini görüyoruz.
Galapagos Adaları-12

Bu çevrede çok sayıda tekne turu yapan firma yer alıyor. Takımadaları gezmenin en güzel yolu 5 günlük ya da 1 haftalık tekne turlarına katılmak. Çünkü her adanın kendine has bir dokusu var. 100 kişilik gemilerde her şey dahil beş gün konaklama yaklaşık 2.000 dolar civarında.

Uzun tekne turları dışında kısa günübirlik geziler de var bu turlarda şnorkel ile dalış, iguanalar ile ya da resif köpekbalıkları ile yüzme, volkanik adalarda yürüyüş gibi pek çok olanak var. Ancak biz merkez olarak Santa Cruz adası’nı seçtiğimiz için diğer adalara günübirlik gittik.

Santa Cruz adası, takımadaların en turistik noktası olmasına rağmen çevrede çok fazla turist yoktu.

Kenti biraz dolaştıktan sonra yorgunluk atmak için bir cafede oturduk. Burada en fazla tüketilen içeceklerden biri Hindistan cevizi suyu.
Galapagos Adaları-13

Yemek konusunda da kesinlikle deniz ürünleri. Tabii yanında da güney Amerika ülkelerinin pek çoğunda da oldukça yaygın olan muz kızartması. Yemekler hem lezzetli hem de çok uygun fiyatlı.
Galapagos Adaları-14

Yemek sonrası otele dönüyoruz. İguanalar her yerde. Otelin denize bakan kısmında Santa Cruz Polis departmanı yer alıyor.
Galapagos Adaları-15

Hemen önünde yer alan kayalıkların üzerinde ise düzinelerce iguana var. Bu iguanalar insana o kadar alışkın ki, bu bölgedeki basketbol sahasına kadar ilerlemişler. Hiçbir şekilde rahatsız olup sizden kaçmıyorlar.
Galapagos Adaları-16

Iguanaları da gördükten sonra bir sonraki gün yapacağımız Darwin enstitüsü gezisi için dinlenmek üzere otelimize geçiyoruz.

TUĞÇE YILMAZ kullanıcısının resmi

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...