GANGTOK’TAN TSOMGO GÖLÜ’NE SİSLER ARASINDA YOLCULUK

Bugün oldukça zorlu bir yolculuğa çıkacağız. O nedenle sağlam bir kahvaltı yapmak için otelin kahvaltı salonuna geçiyoruz. Ama tam bir hayal kırıklığı olduğunu söyleyebilirim. Servis henüz hazır değildi. Açık büfe self servis ama yalnızca pilav vardı. Bir de çay. Burada çaylar hep sütlü ve şekerli. Çayın bulunduğu semaverin içine belli ki çayı az koymuşlar, 4 kişi aldıktan sonra semaverde çay kalmadı. Kahvaltı salonunda en az 10 kişi var. Tekrar çayın gelmesi 10-15 dakikayı buldu. Tabii misafir umduğunu değil, bulduğunu yer. Pilav ve çay ile kahvaltımızı yaptıktan sonra rehberimiz ve şöförümüz ile buluşup gezimize başlıyoruz.

Bugün Tsomgo Gölü’ne gideceğiz. Ancak öncesinde Baba Mandir Hindu tapınağını geziyoruz.

Gangtok

Tepenin üzerine kurulu olan bu tapınakta en çok ilgimizi çeken huni şeklinde bol delikli bir bacanın olmasıydı. Bacanın amacı alttaki odada toplanan rahiplerin dua ederken yaktıkları tütsü duman ve kokusunun rahatlıkla dışarı çıkması içinmiş.

Gangtok-1

Tapınağın 1 kat altında tek oda içinde 10 çocuğa bir öğretmen tarafından dini eğitim veriliyordu. Yanımızda getirdiğimiz defter, kalem ve silgileri öğretmenden izin alarak çocuklara dağıttık.

Gangtok-2

Gangtok şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Home Stay Feels Like Home, Hub Adventure Homestay, Burpeepal güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Enchanted Forest Farmstay, Tagalong Backpackers, Sikkim Villa Tosca - A Boutique Aparthotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Room in a homestay in Zuluk, Gangtok, by GuestHouser 20613, 5-BR homestay in Phadamchen, Gangtok, by GuestHouser 20614, Delight Hotels The Fortuna gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Mystic Valley Gangtok, Denzong Homestay, Hotel Siddharth tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Gangtok aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Tapınaktan üzerine sis çökmüş kenti izliyoruz. Etkileyiciydi.

Gangtok-3

Bu tapınağı gezdikten sonra tapınak karşısındaki yerel bir restorana gittik. Burada yalnızca bayramlarda yapıldığını söyledikleri, aslen Nepal’e özgü olan ve kırılmış pirinçten yapılan ekmeklerinden yedik. Bu arada lezzeti bizdeki mantıya benzeyen, şekil olarak çok daha büyük ve değişik buharda pişirilen momos yemeğinin yapılışını seyrettik. Momos’un içine tavuk, sebze, peynir gibi değişik malzeme koydurma seçeneğiniz olabiliyor.

Gangtok-4

Yemek bitiminde Hindistan’a özgü bir rutin olarak masaya ağızda hoş koku bırakması ve ferahlatması için bir çeşit baharat ve mercimek büyüklüğünde dikdörtgen biçimli şeker servis ediliyor. Bazen de bu baharatın içine şeker karıştırılarak servis ediliyor. Yerel bir restoran olmasına rağmen tuvalet ve mutfağı tertemizdi.

Tsomgo gölüne gidebilmek için önce izin alınıyor. Kişilere alınan izin haricinde oraya çıkan arabaların da izin belgesi gerekli, bu yüzden arabamızı değiştirip 4 çekerli izin alınmış bir başka araca transfer oluyoruz.

Gangtok-5

18 Eylül 2011’de Sıkkım’ın kuzeyinde meydana gelen 6,5 büyüklüğünde depremden en fazla etkilenen bölgelerden biri de Tsomgo gölü çevresiymiş. Bu nedenle yollar da bu deperemden büyük hasar görmüş. Ancak biz şanslıydık ki deprem neticesi oluşan heyelan nedeni ile kapanan yol, 5 gün önce açılmış. Giderken yol üzerinde hasarlı ve çökmüş binaları üzülerek görüyoruz. Depremin üzerinden 40 gün geçmiş olmasına rağmen, halâ insanlar 2-3 derece sıcaklıkta derme çatma çadırlarda kalıyorlar.

Gangtok-6

Tsomgo golüne giden yol çok dar ve virajlı. Üstelik zaten bozuk olan yol depremin etkisi ile daha da bozulmuş. Yolda arka arkaya giden araçlardan biri çamura saplanınca diğerleri de bu aracı beklemek durumunda kalıyor. Çünkü bir tarafı dağ, bir tarafı uçurum olan bu yol sadece tek şeritli. Üstelik uçuruma uçmayı engelleyebilecek bir bariyer de yok.

Yolda halen yapım onarım çalışmaları yoğun bir şekilde devam ediyordu. Bu çalışmalarda taşları balyozlarla kıran kadınları gördük. Yol yapım çalışması gibi ağır bir işte kadınların da erkekler kadar yoğun çalışması bizi çok şaşırttı.

Gangtok-7

Balyozla taş kırsa da çekiçle mıcır kırsa da kürek kullanıyor olsa da gözüne sürmesini çekmiş ve elinin kınalarını yakmış kadınlar gördük ve çok şaşırdık. Kadın her yerde kadın! Bu inşaat işinde diğer dikkatimizi çeken şey ise, bir küreği 2 kişinin kullanıyor olmasıydı. Biri küreği tutuyor, diğeri ise küreğin ucuna bağlanmış olan ipi çekerek, diğer kişiye yardımcı oluyor.

İrtifamız yükseldikçe yoldaki bozukluklar artmaya başladı. Çok büyük kayaların yollara düşmüş olduğunu gördük. Tepeye çıktıkça kar görmeye başladık. Sis artmış, hava soğumuş olsa da göle yaklaşmış olmanın heyecanı içimizi ısıtıyordu.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım. Otuz yıl boyunca Göz Hastalıkları uzmanı olarak Sinop’ta görev yaptıktan sonra emekli oldum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım. Çalıştığım süre içerisinde dünyayı gezmek,...