GİRİT: LASSITHI PLATOSU VE DİKTEON MAĞARASI

Bu yazı Gezimanya üyesi TUĞÇE YILMAZ tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Girit yazı dizimin ilk bölümünde Girit’in başkenti Heraklion’dan bahsetmiştim. Ama aynı zamanda Girit’in çok dağlık bir ada olduğunu da belirtmiştim. Zaman zaman zirvelerin kar altında kaldığı tepelere doğru tırmanıyoruz bugün.

Girit Adası sahip olduğu yüksek dağlar ve bu dağlar arasına sıkışmış plato ve yaylaları ile coğrafi özellikleri olarak diğer Yunan Adaları'ndan biraz daha farklılık gösteriyor.

800 metrenin üzerinde yer alan Lassithi Platosu 25 kilometrekarelik bir alanı kaplıyor. Genel olarak platonun doğu–batı yönü 11 km, kuzey-güney yönü ise 6 km. Akdeniz Bölgesi'nde 800 metrenin üzerinde yerleşim olan ender bölgelerden biri.

Girit

Dikti Dağı eteklerinde yer aldığından, ilkbahar ve yaz aylarında Dikti Dağı’nının eriyen kar suları ile sulanıyor plato. Bu nedenle de tarıma oldukça elverişli. Bölgede en fazla yetiştirilen ürünler elma, armut, ceviz, kiraz ve badem. Tarıma uygun yapısı nedeniyle de yine bu bölge Neolitik Çağ'dan beri yerleşimin olduğu bir alan.

Girit şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Sandika apartments, Sonia Center II, Idolio Suite. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Europa Beach Hotel, Georgia Seaside Villa, Stella Island Luxury Resort & Spa (Adults Only) gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Sun And Sea Apartments, Camping Caravan, The Blue Apartments tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Girit aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Lassithi Platosu'nda yaklaşık 10.000 civarı yel değirmeni olduğu için plato "yel değirmenleri platosu" olarak da anılır olmuş. Tabii günümüzde bunların büyük kısmı çalışmıyor, sadece turistik amaçlı ziyaret edilebiliyorlar.

Girit-1

Yol, tepeye doğru kıvrıla kıvrıla çıkarken, bir noktada aracı sağa çekip, buradaki yel değirmenlerinin yanına kadar gidiyoruz. Yanına gidince daha bir büyüyor sanki. :)

Girit-2

Platoda yaklaşık 20 tane Rum köyü yer alıyor. Bu köylerden bir kısmı tarım ile ilgilenirken, bir kısmı da son dönemde turizme ağırlık vermiş. Bu köylerde çanak çömlek atölyelerine rastlıyoruz.

Girit-3

Hatta bu atölyelerden birine giriyoruz.

Girit-4

Orada hem kendimiz kilden vazo yapmayı deneyimliyoruz, hem de yöresel ürünleri tadıyoruz.

Girit-5

Burada benim en çok ilgimi çeken şey adalet kadehi oldu. Bu kadeh nasıl bir kadeh?

Eski dönemde herkesin eşit olduğunu vurgulamak amacıyla kullanılan bu bardağın özelliği şöyle: Kadehin iç kısmında bir çizgi var. Tüm kadehlerde çizgi bu seviyede. Şarabı, bu çizgiyi geçmeyecek şekilde doldurursanız problem yok, afiyetle içebiliyorsunuz. Ama aç gözlülük yapar da çizgiyi bir milim bile geçerseniz, kadehin içindeki tüm şarap aşağıdaki bir delikten boşalıyor ve elinizde bir yudum bile şarap kalmıyor.

Buradan sonra yaylanın en yüksek noktalarından birine gidiyoruz. Buranın özelliği Zeus’un da doğduğu yer olan Dikteon Mağarası'na ev sahipliği yapması. Mağara, İngiliz Arkeolog David Hogarth tarafından keşfedilmiş. Rivayete göre RheaZeus henüz minicik bir çocukken, Zeus’u babası Chronos’un zulmünden korumak için bu mağarada saklamış. Zeus da burada bir nimf tarafından büyütülmüş.

Girit-6

Mağaranın giriş noktasına ulaşmak için öncelikle yaklaşık 20-25 dakika süren kıvrımlı patika bir yoldan çıkıyorsunuz. Bu yolu yürüyerek çıkmak istemezseniz eşekler ile de çıkmanız da mümkün.

Girit-7

Tepeye ulaştıktan sonra da bu kez mağaranın içine doğru basamaklardan iniyorsunuz. Mağaranın içi epey geniş ve çok büyük sarkıt ve dikitler var.

Girit-8

Güzel ışıklandırılmış, etkileyici bir mağara. Mağara gezisi sonrası hemen bölgedeki HALAVRO isimli yerel restoranda yemek yiyebilirsiniz. Buradaki tüm yemekler platoda yetişen bitki ve sebzeler ile yapıldığı için çok çok lezzetli.

Girit-9

Özellikle de kuzu çevirme öneririm. :)

Girit-10

YAZAN: TUĞÇE YILMAZ

Girit yazı dizisinin diğer bölümleri için:

- KARLI DAĞLAR, TURKUAZ SULAR GİRİT VE HERAKLİON

- GİRİT: AGİOS NİKOLAOS, ELOUNDA VE SPİNALONGA

GİRİT'İN EN GÜZEL KENTİ HANYA

- GİRİT'İN EN RENKLİ KENTİ RETHYMNON

TUĞÇE YILMAZ kullanıcısının resmi

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...