Güney Hindistan Gezisi (4): Aurangabad’ın Mağaraları

Bu yazı Gezimanya üyesi nevinsalman tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

“Kapılar Şehri’’ Aurangabad’ın Mağaraları - Ellora Mağaraları

Trenimizde bize sunulan tropik meyvelerin de dahil olduğu nefis bir kahvaltının tadını çıkarırken trenimiz Maharashtra eyaletinin kuzeyinde bir sanayi kenti olan Aurangabad'a ulaşıyor. Mumbai, Pune, Nagpur ve Nashik’in ardından eyaletin 5. büyük kenti ve turistik alanlarının ve üniversitelerin yanı sıra önemli bir ipek ve tekstil üretim merkezi.

Hem şehrin hem bölgenin adı “Aurang”, bu adı Moğol imparatoru son Büyük Babür Aurangzeb'den almış, şehrin kendisi de Babür'ün etkilerine sahip birkaç anıt eser barındırmakta. (Aurangabad’da görebileceğiniz eserler, Sufi derviş ve ermişlerinden Syed Shirazi Türbe ve Camii, Daulatabad Kalesi ve içinde yer alan, 1445 yılında kaleyi fethetmesi anısına yapılan 73 metrelik Kutup Minar’dan sonra Hindistan’ın en uzun ikinci minaresi 64 metrelik Chand Minar, Bibi-ka Makbara Bharatmata (Mother India) Tapınağı ve şehrin her biri kendi tarihine sahip olan 52 kapısı.)

Hindistan

Biz ise, kenti dünyaca ünlü yapan Unesco Dünya Mirası Listesi’nde bulunan Ellora Mağaraları’nı görmek için Aurangabad’dayız. İstasyonda yine bando, dans gösterileri ile karşılanıyor, boynumuza asılan çiçek kolyenin mis kokuları ile bizi bekleyen otobüse biniyor ve yola koyuluyoruz. Çok güzel manzaralar eşliğinde, bazal bir tepenin kenarına oyulmuş dünya mirası olan mağaralara doğru ilerliyoruz.

Aurangabad kentinin 30-40 km uzağında, Hindistan'daki mağara-tapınak mimarisinin en güzel örneklerini sergileyen mağaralar dünyanın en büyük kaya-oyma-manastır ve tapınak içeren mağaralar topluluklarından biri. İnşası yaklaşık 150 yıl süren mağara tapınaklar, dikey bazalt tepelerden 200.000 ton taş, 400.000 ton kaya çıkarılarak, en önemlisi de sadece keski ve çekiç kullanılarak yontularak, oyularak oluşturulmuş. Dev bir dağın içinde devasa boyutlardaki gerçek birer şaheser heykellerin bulunduğu çok sayıdaki mağara-tapınaklar inanılmaz, kesinlikle görülmeye değer.

Hindistan-1

Birden fazla dine hizmet eden bu mağaraların içindeki tapınakların ilki Budistler adına inşa edilmiş, daha sonra Hindu, sonra olarak da Jain adına inşa edilen toplam 34 mağara bulunuyor. İlk 12 mağara Budist mağaraları, 17'si Hindu, son 5'i de Jain tapınakları. Bu arada çok sayıda maymun da size eşlik edecek. :)

Budist Mağaraları

M.S. 5 ila 7. yüzyıllar arasında inşa edilmiş, geniş ve çok katlı manastırlardan oluşan ve içinde yaşama, uyuma alanları, mutfaklar gibi bölümler bulunan 12 mağara.

Hindistan-2

Budizm inancının aydın kişileri ile azizlerinin oymaları ve ahşap görünümlü heykelleri gerçekten görmeye değer.

Hindistan-3

12 Budist mağaradan sadece 10 numaralı mağara bir tapınak, üst kattaki “müzik gelerisi” ve oyma cephesi olağanüstü özelliklere sahip. 11 numaralı mağara ise üç katlı büyük bir manastır.

Hindistan-4

Hindu Mağaraları

İçerisinde 6 ila 8. yüzyıllarda inşa edilen ve Ellora’daki en görkemli, dünyadaki en büyük ve tek parça kaya oyma yapısı Kailasa Tapınağı’nın inşası yaklaşık otuz yıl sürmüş. Hint kaya oyma sanatının bu görkemli örneği olan eser Hint Tanrısı Shiva’nın yaşadığı ve evi olarak bilinen Kailasa Dağı’nı hatırlatmak amacıyla tasarlanmış, adını da buradan almış.

Tarihçiler, bu görkemli tapınağın yapımının 150 yıl sürdüğünü ve yaklaşık 7.000 ila 10.000 işçi bu tapınakların yapımında görev aldığını düşünüyorlar. Kaisala’nın bir önemi de 200.000 ton kayaların etrafında oyularak oluşturulan bir avluya sahip olması. Mağaralarda bulunan, ibadetleri ve törenlerini anlatan resimler ve odalarda bulunan kayadan oyma şaheser heykeller birer işçilik harikası.

15 numaralı mağara-tapınakta bulunan ve fetihlerinin anlatıldığı Rashtrakuta Dantidurga Yazıtı da muhteşem işçilikler sergileyen gerçekten bir sanat eseri.

Hindistan-5

Jain Mağaraları

Ellora’daki beş Jain mağara 9. ve 10. yüzyıllara ait. Budist ve Hint mağaralarındaki tapınaklar kadar büyük olmasalar da eserler ince ve güzel işçilikler sergilemekte.

İlginç olduğu kadar müthiş güzelliklerle dolu, hoş bir günün sonuna geldik. Bana göre harika güzellikteki ve beni çok etkileyen Angkor Wat ve Borobudur kadar muhteşem, mutlaka görülmesi gereken ve kesinlikle görülmeye değer olağanüstü eserler.

Hindistan-6

Güzel bir günün ardından trenimize dönüyor ve kısa bir dinlenme ve akşam trenimizdeki bar vagonunda, Maharashtra'nın hinterlandını izlerken barmenlerimiz tarafından düzenlenen kokteyllerin tadını çıkarıyoruz. Ardından muhteşem bir akşam yemeği ve trenimiz Jalgaon'a doğru ilerlerken biz de rahat odalarımızda dinlenmeye çekiliyoruz. Mağaralara oyulmuş muhteşem tapınaklardaki müthiş heykel fotoğraflarına bakarken bir kez daha buralara geldiğim için çok mutlu oluyorum.

Yarın dünyaca ünlü ve yine kayaya oyulmuş muhteşem bir mağara daha göreceğiz, Acanta Mağara - Tapınaklar. Birbirine çok yakın olan bu iki mağara arasındaki farkları görmek için sabırsızlanıyorum...

Güney Hindistan Gezisi Önceki Yazıları

Güney Hindistan Gezisi (1): ''İhtişamlı Hindistan''
Güney Hindistan Gezisi (2): Mumbai
Güney Hindistan Gezisi (3): Kutsal ve Mitolojik Şehir Nashik

nevinsalman kullanıcısının resmi

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...