GÜZEL BİR İZLANDA GÜNÜ: REYKJAVİK

İzlanda’da turistik bir gün geçirmeye ne dersiniz? Günümüz iyi bir kahvaltı ile başlıyor. Her iyi İzlanda kahvaltısında peynir, meyve ve salam benzeri ürünlerin yanı sıra balık turşusu da olur. Hani bizim lakerda var ya onu şekerle yemek fikrini İzlandalılar hayat geçireli çok olmuş. Bu tat kulağa garip gelse de o kadar kötü değil. Akşama Hakarl yiyene kadar sabredin, kötünün kötüsü var.

İstanbul’a gelip Sultanahmet’e çıkmamakla Reykjavik’e gelip “Altın Üçgen” turuna katılmamak turist dilinde aynı şeyler. Altın Üçgen turunda gidilen kayda değer yerlerin ilki; Gullfoss Şelaleleri.

Reykjavik

İzlanda’nın en çok turist çeken yerlerinden biri olan Gullfoss, Kasım ayında hafiften donmaya başlamış. Kuvvetli rüzgârdan dolayı birkaç fotoğraf çektikten bütün yolcular sıcak otobüse kendimizi zor attık. Bir sonraki durağımızı ise pek bir sevdik, çünkü sıcaktı; Geysir. Türkçe’mize de “gayzer” olarak giren bu sıcak su kaynağı her 10 dakikada bir küçük bir patlama ile aniden 15 metre yüksekliğe kadar su fışkırtması ile biliniyor. Ne kadar rüzgâr olursa olsun Geysir’in civarında hava, sıcak sular sayesinde ılık.

Bir sonraki durağımız; Thingvellir Milli Parkı. Thingvellir, Amerika ile Avrupa’nın cidden tam ortası. Her iki kıtanın altındaki tektonik plakalar (Türkiye’de herkes deprem uzmanı oldu, bilmiyor olamazsınız dimi?) burada buluşuyor. Yüksek bir yerden baktığınızda vadinin duvarlarının aslında nehir tarafından değil de kıtaların birbirini ittirmesi sonucu yükselen kayalardan oluştuğunu anlıyorsunuz (tamaaam, rehber anlatıyor).  Thingvellir’in başka ilginç bir özelliği de dünyanın en eski meclisinin mekânı olması. 930 yılında kurulan millet meclisi 1789’a kadar Thingvellir’de kalmış. Bugün eski meclis binasından geriye hiçbir şey kalmamış. Birleşmiş Milletler Thingvellir Parkı’nı dünya mirası listesine almak için çalıştığında hangi kıtada olduğuna karar verirken bayağı bocalamış. Parkın yarısı Amerika, yarısı Avrupa kıtası topraklarında olduğu için sonunda ne şiş ne kebap yakmışlar ve Thingvellir ikisinde birden listelenmiş.

Reykjavik-1

Reykjavik bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

9 saati aşan Altın Üçgen turu sırasında çok nadir ağaç gördük. İzlanda’nın sadece % 1’i ekilebilir alan, geri kalan yerler ya taş ya da üzerinde ince bir çimen tabakası dışında hiçbir şey yetişmeyen topraklar. Ülkenin üçte biri kum ve kumullarla kaplı, bildiğiniz çöl işte. Avrupa’nın en büyük çölünü örneğin Mısır’ın çöllerinden ayıran tek şey kumların siyah olması. Adanın volkanik yapısı, kumları ve dayanıksız toprağının aya benzemesi başka tür turistleri de İzlanda’ya çekmiş. Ay’a ilk ayak basan astronot Neil Armstrong Ay’a iniş provası için İzlanda çöllerinde antrenman yapmış.

İzlanda, çölün ilerleyip meraları kaplamasını durdurmak için çok uğraşmış. İlk önce toprak erozyonunu engellemek  için koyunların çok otlamasını yasaklamış, koyunlar dinlememiş. Sonra kumların ilerlemesini durdurmak için bariyerler dikmiş, kumlar dinlememiş. Ne yapsın İzlanda o da doğayı korumak için çareyi kendini bombalamakta bulmuş. Şimdilerde İkinci Dünya Savaşı’ndan kalma bir DC 3 uçağı,  sivri tabanı yere saplanmak üzere tasarlanmış özel kaplara konmuş tohum ve gübrelerden oluşan “bombalarını” İzlanda çöllerine bırakıyor. Bırakıyor ki doğa yeniden canlansın ve İzlanda yeşersin. Tüm dünyada olduğu gibi İzlanda’da iyi gözüken isteklere de muhalefet edenler var. Muhalefet de “İzlanda Çıplak Daha Güzel” kampanyası başlatmış.

*** Başar Kurtbayram'ın diğer yazılarına www.simdigezelim.com'dan da ulaşabilirsiniz.

Reykjavik şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Árós Guesthouse, Guesthouse Bina, JodEmm Homestay güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Downtown Reykjavik Apartment Odin, Matador apartments Reykjavík, Vaktahouse. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Valhalla Apartments, Guesthouse Pavi, Hotel Klettur gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hlemmur Square, The Capital-Inn, Guesthouse Vikingur tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Reykjavik aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Başar Kurtbayram

Gezmeyi çok seviyorum. Bugüne kadar 130'dan fazla ülkede bulunma şansım oldu.Bana çok sorulan "nasıl oluyordu bu kadar çok geziyorsun?" sorusuna hemen cevap vereyim. Haberleşme sektöründe proje neredeyse oraya giderek tam on altı sene çalıştım. Böylece beş ülkede yaşadım, elliden fazla ülkede de çalışma şansını elde ettim. Ee gezmeyi de...