HAFTA SONU YAKIN YÖRELER – 5

510613 Oca 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar13 Oca 201751060 Yorum

TRİLYEZeytinbağı - Deniz kıyısında tepelere kadar uzanan ünlü zeytin bahçeleri, zeytin ve zeytinyağı, çam ormanları, eski mahallelerindeki dar sokaklarında, harap vaziyetteki cumbalı tarihi Rum evleri, kırık dökük olsa da sevimli dükkanları, kiliseleri, tarihi çeşmeleri, mis gibi havası ile mavi ile yeşilin dans ettiği şipşirin masalsı bir beldemiz.

Bursa

Sabah Bursa Botanik Bahçesi içindeki otelimizden ayrılıyor ve Mudanya’ya, oradan da Trilye’ye doğru kıyı boyunca uzanan, oldukça virajlı yoldan ilerliyoruz. Muhteşem manzaralar eşliğinde köye geldiğimizde tepe bir noktada bulunan “Tarihi Çamlı Kahve” de karlar içindeki güzel bahçesi ve Marmara Denizi manzaraları eşliğinde kahve keyfi ile başlıyoruz gezimize.

Bursa-1

Sıcacık bir kahveden sonra daracık ara sokaklardan, soğuğa aldırmadan sahile doğru inerek gezimize başlıyoruz. Karşımıza ilk olarak harap bir kilise kalıntısı çıkıyor.

Bursa şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Bursa Apartment, Blue Detached House, Bursa House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Bursa Modern Studio, Eyanka Apartments gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Red House, Apartment in Bursa, Odak Konaklama tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Bursa aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Kemerli Kilise - 13. yüzyılın sonları tarihli yapının kubbe ve çan kulesi büyük bir depremde yıkılmış, sonra onarılmışsa da özgün niteliğini yitirmiş. Ortodoks dünyası için önemli kilisenin dünyada duvarına resim yapılan ilk kilise olduğu söylenmekte, dört büyük meleğin resmedildiği fresklerin bazı kısımları zamana direnerek günümüze kadar gelmeyi başarmış.

Bursa-2

Tarihi Evler – 1980 yılında sit alanı ilan edilen eski bir Rum köyünün, mübadele ile göçenlerden kalma Rum mimarisinin örnekleri, çoğunluğu cumbalı ve inanılmaz güzellikteki ahşap kerpiç tarihi evler. Çoğunluğu tarih yorgunu, kimi harap düşmüş ama yüzyıllara meydan okumuş, yıkık dökük mahsun bakışlı ama halen ayakta, kimi ise restore edilmiş, renkli cepheleri ile gülümsüyor.

Bursa-3

Fatih Camii - Aya Todori – Bizans sütun başlıkları, 19 metre yüksekliğinde bir kubbesi ve haç formundaki yapı 610 – 850 yıllarından günümüze kalan bir Bizans mimarisi örneği (Hinolakkos Kilisesi) bölge Türklerin eline geçince, yapıya pek de yakışmamış bir minare ve mihrap eklenerek camiye dönüştürülmüş, neyse ki kilisenin genel yapısı korunmuş.

Bursa-4

Osmanlı hamamı (Avlulu Hamam) – Caminin hemen yanındaki hamam Yavuz Sultan Selim tarafından yaptırılmış. Sivri kemerler ve kubbelerle örtülü, içerisine küçük dikdörtgen bir havuz bulunan eski hamamın Kültür Merkezi olarak kullanılmak üzere restore edildiği söylenmekte.

Bursa-5

Taş Mektep – Tarihi 1909 yılına uzanan görkemli yapı Neo-Klasik tarzda inşa edilmiş.

Aya Yani, Aya Yorgi, Aya Sorti adlı aforoz edilmiş 3 papaz  bu bölgeye gelerek (bölge bu nedenle üçlü anlamına gelen Trilye adını almış) 5 kilise 2 manastır inşa ettirir, gelecek neslin burada bir ruhban (papaz yetiştirme) okulu yapmasını vasiyet ederler. Kazım Karabekir Paşa tarafından 1924 de şehit, öksüz, yetim çocukların okudukları ‘Darel Eytam Okulu’ olarak açılmış. Daha sonra çürük raporu verilerek okul boşaltılır, 30 yıldır da kaderine terk edilmiş müthiş bir yapı. Umuyorum UNESCO koruması altına alınır.

Bursa-6

Aziz Vasil Kilisesi – Günümüzde Tirilye Kültür Merkezi olan Triİlye’nin kiliselerinden.

Bursa-7

Sofalı Çeşme - Üzerindeki mermer kabartmalarla, su terazisi kullanılmış, Bizans dönemine ait bir çeşme, 70 tonluk sarnıcı günümüze kadar korunmuş.

Çok sayıdaki tarihi yapılara ev sahipliği yapan köyü kolayca gezebilirsiniz, Rumlardan kalma, geçmişi Bizans’a kadar uzanan kiliseler, manastırlar ve ayazmaların kalıntıları ise Trilye’nin dışında, karlı bir havada gitmemizin çok zor, hatta iyi havada bile yüksek araba ile ancak gidilir diye uyarıyor köy halkı. (Aya Yani, Medikion ve Batheos Rhyakos Soteros Manastırları - Aziz Yuannes Kilisesi)

Biz de bu küçük sevimli köyün daracık sokaklarında tarihin içindeki yolculuğumuzda her köşede bir sürpriz tarihi eserle karşılaşıp, bu harika yapıları hem fotoğraf karelerimize hem de anılarımız arasına alıyor. Atatürk Meydanı yakınında tarihi evlerin altındaki rengarenk tezgahlı dükkanlardan hediyelikler, mis gibi zeytinyağ ve lezzetli zeytin çeşitleri de almadan geçmiyoruz.

Bursa-8

Feribota binmek üzere Mudanya’ya hareket etmeden önce Trilye Limanı'nda denizin kokusunu, karlı ve tertemiz havayı içimize çekerek sahil boyu yürüyoruz. Yan yana dizilmiş balık restoranlarından birinde balık keyfi yapmadan da dönmüyoruz elbette. (dostlarımızdan değişik bir restoran tavsiyeleri almıştık ama soba üzerinde kızarmakta olan ekmek ve kestanelere dayanamayıp ‘Savarona Balık’a girdik, çok da memnun kaldık)

Bursa-9

Feribota binmeden Mudanya’da kısacık ama çok anlamlı gezi de gördüklerimizi de anlatmadan yazı dizimi bitiremedim.

Bursa şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; İstanbul: Giriş Biletlerini İçeren Topkapı Sarayı ve Harem Turu (64.8 €), Ayasofya Kabul Biletleri ve Kısa Karşılama Yürüyüşü (25.92 €), İstanbul: Tam Gün İmparatorluk ve Asya Küçük Grup Turu (65 €), İstanbul: Türk Eğlence Boğaz Gecesi Cruise (35 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.