HAFTA SONU YAKIN YÖRELERE GEZİ ROTALARI – 3

Bu yazı Gezimanya üyesi nevinsalman tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

ULUABAT GÖLÜ (Apollont) Efsanelere konu olan göl ve çevresi tamamen sit alanı olarak belirlenmiş ve koruma altına alınmış.. nilüfer yatakları, göçmen kuşları, balık türleri ile ünlü cennet gölümüz.

Göl, sazan, kerevit, yayın, turna gibi ünlü su ürünleri ile ünlü olduğu kadar, nostaljik özelliklerini halen korumakta olan tarihi evleri ve göçmen kuşların durağı olması ile da turist çekmekte. 1996 yılında yapılan sayımda 429,424 su kuşu sayılmış.

Gölyazı

Biz bugün göl kenarında yer alan, 250 yıllık Rum evlerinin antik çağlardan kalma kalıntılarının bulunduğu, önce Apollon Krallığı‘nın başkenti, daha sonra Bizans, Osmanlı ve son olarak eski bir Rum köyü olan Gölyazı’ya gidiyoruz. Cumalıkazık’tan köye ulaşmamız sadece yarım saat sürüyor.

GÖLYAZI KÖYÜ - (Apollont)

Tarihi Romalılar Dönemi'ne kadar uzanan, birçok imparatorluğun iz bıraktığı köy sakin bir Rum balıkçı köyü iken mübadeleden sonra bir balıkçı köyü olarak yaşam devam etmiş. Şimdiki adı Gölyazı olan bu küçük balıkçı köyüne bağlı birkaç adacıktan en ünlüsü ise Halilbey Adası, ihmal edilmiş de olsa, antik bir cennet.

Gölyazı-1

Köyün hemen girişinde restore edilmiş olan, Anadolu Rum Ortodoks kiliselerinin önemli ve özgün örneklerinden Aziz Panteleimon Kilisesi’nin önünden geçeceksiniz. Yola devam ettiğinizde ise, köyün yarımada olan antik bölümüne bağlandığı noktada, hemen solda dev bir çınar ağacını mutlaka göreceksiniz. Yaşı tam bilinmese de asırlık olduğu belli yaşlı  “Ağlayan Çınar” tarihin verdiği yorgunluktan mı yoksa hüzünlü efsanesinden mi bilinmez boynunu bükmüş, yan yatmış.

Gölyazı-2

Ülkemizdeki birçok köy gibi Türk ve Rumların yıllar boyunca birlikte dostça yaşadığı bir Rum köyü iken Kurtuluş Savaşı sonrası başlayan sancılı mübadelede Rumlar  zorunlu göç etmek zorunda kalınca, birbirlerine aşık Mehmet ile Eleni de ayrılmak zorunda kalırlar, ancak Mehmet sevgilisinin peşinden gider. Artık düşman olduklarını düşünen Eleni’nin abisi Mehmet’i hançeri ile yaralar. Hem yüreği hem kendisi yaralı Mehmet son bir gayretle Eleni ile her zaman buluştukları çınar ağacının altına gider. Bunu öğrenen Eleni de çınar altına koşar, ancak sevdiceğinin ölüsüyle karşılaşınca oracıkta intihar eder. Efsaneye göre gölgesinde yaşanan bu hazin olaydan sonra çınar ağacı o günden bugüne ağlamaktadır.

Gölyazı-3

Ulu çınarın fotoğraflarımızı çektikten sonra, çınarın hemen yanından ince uzun bir köprü yoldan antik yarımadaya geçiyoruz. Uluabat Gölü üzerinde kıyıya bağlanmış bir gemiyi andıran küçük bir yarımaya kurulmuş bu minik köyü, gölün kıyısına paralel çepeçevre dolaşan yoldan yürüyerek gezmelisiniz. Çok güzel manzaralar eşliğinde, rengarenk sandalları, güneşin suyun üzerindeki ışıltılarını ya da bulutların yansımalarını fotoğraf makinelerinizin karelerine alarak, Apollon Krallığı tapınak kalıntılarını ve Roma döneminden kalan eski evleri de görerek, adanın etrafından yürüyün. Bu yol aşağı yukarı 1.5 kilometre olduğundan kolayca yürünebiliyor. Köyü, kısa bir molada bile gezebilirsiniz, hatta havanın güzel olduğu aylarda tekne turu da yapabilir, çok daha güzel kareler yakalayabilirsiniz. Ben kış mevsimine rağmen şiirsel güzellikte fotoğraflar çektim.

Gölyazı-4

Bursa yakınlarındaysanız ana yola çok da uzak olmayan bu küçük ama sevimli köyü rotanıza alın derim. Fotoğraf tutkunları kadar kuş meraklıları ve gözlemcileri için de önemli ve kaçırılmaması gereken bir adres. Yavrulama döneminde Manyas Gölü’nde konaklayan göçmen kuşlar, balığın bol olması nedeniyle beslenmek için bu yöreye geldikleri için yöre göçmen kuş cenneti.
Bence gidip görmeye değecek bir yer.

Gölyazı-5

Biz gidemedik ama Uluabat gölü çevresinde Gölyazı'nın yanı sıra Ayvaini Mağarası, Kocaçay Deltası, Suuçtu Şelalesi, Eskikaraağaç Köyü ve Uluabat Kuş Cenneti de eminim görmeye değer yerlermiş. Biz hava kararmadan otelimize dönmek üzere hareket ederken, bir sonraki gelişimde, belki günlerin daha uzun olduğu aylarda, bu yöreleri de planlarım arasına alıyorum.

Gölyazı-6

Böylece üç günlük kısa tatilimizin ilk gününü dolu dolu ve tarihle iç içe geçirdikten sonra otelimize gidiyoruz.

Yarın Bursa içindeki tarihi eserleri gezeceğiz.

Yazı dizisinin tüm bölümlerini aşağıda bulabilirsiniz.
Birinci Bölüm
İkinci Bölüm
Üçüncü Bölüm
Dördüncü Bölüm
Beşinci Bölüm
Altıncı Bölüm

nevinsalman kullanıcısının resmi

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7-8 ay Bodrum’da yaşadıktan sonra artık tamamen Bodrum’lu oldum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim seyahat...