HAYATI YARIM YAŞAYAN İNSANLAR: KATMANDU

228626 Mar 2015Gezi Notu
Ali YeniayAli YeniaySilver Yazar26 Mar 201522860 Yorum

Başka ülkede olup, her öğün aklıma düzenli olarak annem geliyorsa, annemin yemeklerini annemden daha çok özlemişim demektir. Buna rağmen ortalama bir insanın, yabancı bir ülkeye alışması tahminimce 3 gün. Yeni bir yere gittiğinizde doğasına, insanlarına ve yemeklerine alıştınız mı iş tamamdır. Dünyanın en geri kalmış en fakir ülkelerinden birine gittiğinizde ise yemekler alışma sürecinde en son sırayı alıyor.

Katmandu

Gezimizin 3. gününde yine 29 milyon nüfuslu Nepal’in başkenti Katmandu’dayız. Bilmeyenler için kısa bir bilgi; Nepal, Hindistan ve Çin arasında “tost” olmuş bir ülke. Kuzeyi boyunca uzanan Himalayalar adeta Çin ile Nepal’in doğal sınırını çizmiş durumda. Temel geçim kaynağı tarım olan bu fakir ülkede kişi başına düşen milli gelir yılda 1675 dolar. Bu haliyle 175 ülke arasında 152. sırada yer alıyor. Bu olumsuz duruma rağmen ülkede suç oranı oldukça az. Bu insanlar hırsızlık nedir bilmiyorlar. Oldukça sevecen, hoşgörülü insanlar…

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

Katmandu-1

Katmandu-2

Sabah erkenden Hindistan Büyükelçiliği’ne giderek vize kuyruğuna girdik ve Nepal’deki işleyişi gördükten sonra ülkemdeki bürokrasiden yakınmamaya karar verdim. Aslında burada bürokrasi yok ama yine de bekliyorsun. Siz siz olun Hindistan vizenizi önceden alıp Nepal’e gelin. Hindistan Büyükelçiliği’nde her milletten insan var ve çoğu Avrupa ülkelerinden gelmiş. Hatta gelenlerin bazıları küçük çocuklarını da getirmişler. Bizim Türk aileler olsa genellikle “aman çocuk var” diyerek böyle gezileri imkanları varken ertelerler. Avrupalı insanların küçük yaştan buraları gezmeye başlamaları, ufuklarının ne kadar geniş olacağının bir göstergesidir bence.

Katmandu-3

Katmandu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Paulines Guesthouse, Chef House Resort, Hotel Grand Prince. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Kathmandu Homestay, Kathmandu prince hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Yeti Guest Home, Hotel Impala Garden, Karma Travellers Home tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Katmandu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Katmandu-4

Nepal’in büyük caddelerinden birisinde yürürken ilk defa bir üst geçidi gördük ve oradan bu karmaşık caddenin görüntüsünü fotoğrafladık. İlk defa boyanan kaldırımlar gördük ki sonradan buranın büyükelçilikler caddesi olmasından dolayı böyle bir işe girişildiğini anladım.

Motorsikletler trafikte inanılmaz ustalar. Acaba bir dahakine motosikletim ile buralara gelsem buradaki trafikte rahat gezebilir miyim diye düşünmeden edemiyorum. Ama yine de denemeye değer. Karşıdan karşıya geçerken motosikletler üzerine üzerinize gelir gibi olduğunda doğru olan duruvermek. O durumda onlar ya sağınızdan ya da solunuzdan geçip gidiyorlar. Dükkanlarda ise Hinduların inacına göre yazılı olan kartposal şeklinde dualar asılı ki bizim ülkemizde insanların astığı nazar duasının bir benzeri. Hinduların alınlarındaki kırmızı boyayı gördüğümde yine İslamiyet ile benzer bir durum ortaya çıkıyor ki babaannem aklıma geliyor. Çünkü Kurban Bayramlarında kesilen kurbanın kanına parmağını batırıp benim alnımın ortasına o kanı sürerdi ve “yavuz olur” derdi. Hindular da alınlarına kırmızı boyayı kendilerini kötülüklerden koruyacağına inandıkları için sürüyorlar.

Burada sırtında yük taşıyan kimselerin ilginç bir metodu var; taşıdıkları her neyse bunun desteğini başlarından geçirdikleri bir ipten alıyorlar. Hava kirliliğinin fazla olması ve yollardaki tozdan dolayı birçok kişi ağızlık kullanarak yaşamlarını sürdürüyorlar. Sokaklarda sık sık tütsüler yakılıyor ve bu da şehrin kokusunu oldukça etkiliyor.

Katmandu-5

Katmandu-6

Öğlen vakti acıktığımızda canımız dışarıda öğle yemeği yemek istemedi. Bu durumda sokakta meyve satan seyyar satıcılar kurtarıcımız oldu. Çünkü yediğiniz muz en fazla olgunlaşmamış olabilir ama pis olamaz. Mandalina ve muzu soyup yemenin rahatlığı ile öğlen öğünümüzü meyve kokteyli ile geçirdik. Bazen başkentte olduğumuzu düşünüp kırsal kesimleri tahmin bile edemiyorum. Ama yakın zamanda oraları da görüp tecrübe edineceğiz.

Katmandu-7

Katmandu-8

Akşam çarşısını gezmeye başladığımızda o kadar kalabalık olacağını tahmin etmemiştik. Bu pazarda her şeyin iki fiyatı var; birisi yerli Nepal halkına söylenen fiyat, diğeri ise gerçek fiyatın 2-3 katı olarak söylenen turist fiyatı. Eğer bizim gibi bunu bilerek gelmişseniz sıkı pazarlık yapmaya başlıyorsunuz ve çoğu kez dükkandan çıkarken verdiğiniz fiyatı kabul ediyorlar. Son günlerde sinemalarda oynayan başrolünde Johnny Depp’in oynadığı "Evrim" adlı filmde bir replik dikkat çekiciydi. Yapay zeka üzerinde çalışan Dr. Will Caster’a başka bir bilim adamı: “yoksa kendi Tanrınızı mı yaratıyorsunuz” dediğinde, doktor “tarih boyunca zaten hep böyle olmadı mı?” diye başka bir soru ile karşılık veriyor. Çarşıdaki karmaşada gezerken oyma sanatı ile kendi tanrılarını yapan insanları gördüğümde filmin o sahnesi aklıma geliverdi.

Katmandu-9

Çarşıdan otele dönmek için 3 tekerlekli bisikletlerden kiraladık. Bizi taşıyan 14 yaşındaki Maruit olunca bir süre sonra onu arkadaki misafir koltuğuna oturtup direksiyonu bir süreliğine ben devralıyorum. Benim bisiklet konusunda iyi olduğumu İngilizce olarak dile getiriyor ve arada bir bu trafiğe alışık olmamamdan dolayı “slow” diyerek beni uyarmayı ihma etmedi. Yanında geçen arkadaşlarına bile kendi dilinde bir şeyler söyleyerek arka koltukta oturmanın keyfi ile hava bile attı. Bize bildiğini söylediği oteli bir türlü çıkaramadı ve çarşıda dönüp durduk.

Katmandu-10

Katmandu-11

Otele gidip yarının planını yaptıktan sonra İtalyan restoranında ilk kez içime sinerek somon balıklı makarna yedim. Bizi İtalyan zannetmiş olmalılar ki “çav” diye uğurladılar.

Katmandu şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Nepal: 3 Saatlik Gizli Yemek Turu (11.8 €), Katmandu Yaklaşık 3 Gün Yürüyüş (106.03 €), Katmandu Bir Gün Vadisi Şehir Turu (29.69 €), Kathmandu: Tam Gün Dağ Bisikleti Turu (33.928 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.