HİTİTLERİN BAŞKENTİ HATTUŞAŞ'TA KEŞİF BİTMEZ

102006 May 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar04 May 201710200 Yorum

Hititlerin başkenti Hattuşa’yı gezmeye devam ediyoruz.

Çorum

ALACAHÖYÜK – Bir grup gezgin tarafından bulunan dinsel tören ve sanat merkezi İmat Höyüğü... Ulu Önderimiz Büyük Atatürk’ün bizzat direktifleri ve yönlendirmesiyle başlayan ilk milli arkeolojik kazılarımızın başlangıç noktası olan ören yerinde, eski Tunç Çağı'na ait 13 Kral Mezarı, kent duvarı üzerindeki kabartmalar, görkemli mabet-saray anıtsal yapı gün ışığına çıkarılmış.

Çorum-1

Yaklaşık 310 metre genişliğinde ve 20 metre yüksekliğinde, dört farklı kültürden kalma on dört yapı katı ya da yerleşimi bulunan, Hititlerin önemli kült (dini) merkezlerinden Alacahöyük. Ören yerinin hemen girişinde, büyük mabede uzanan yolun başında, sağlı sollu kalker temel üzerine andezit bloklarla, arkeolojide Arinna olarak bilinen “Sfenksli Kapılar” ve kapı kuleleri inşa edilmiş. Sfenksli Kapılar üzerlerindeki kabartma süslemelerdeki, yaratıcılık gücünü gösteren, bakışımlı düzenlemeler, Hitit ana ülkesinden sadece Alaca Höyük’de kullanılmış.

Çorum-2

Kazılarda bulunan Bakır - Taş Çağı’na ve Erken Tunç Çağı’na ait kalıntılar, 16 Hatti prens ve prenseslere ait kral mezarları ve birlikte gömüldükleri anlaşılan güneş kursları, altın gümüş ve tunç kap kacaklar, takılar, mobilya aksamlarının replikaları sergilenmekte. Görülmeye değer, tarih hazinelerimizin gerçekleri ise Çorum Müzesi, Ankara’da Anadolu Medeniyetleri Müzesi ve İstanbul’da Şark Eserleri Müzesi’nde korunmakta ve sergilenmekte.

Çorum-3

Alacahöyük Müzesi -  Kalkolitik, Eski Tunç Çağı'na ait 13 kral mezarı buluntusu, Hitit ve Frig dönemlerine ait eserler sergilendiği önemli bir müze. Yöreye ait halı ve kilimler, ahşap tarım aletleri, dokuma tezgâhı ile Osmanlı Dönemi'ne ait delici, kesici ve ateşli silahlar gibi etnografik eserler de görülmeye değer.

Çorum-4

Hattuşa ve çevresindeki antik kentleri, müzeleri gezdik tüm gün, ancak bu önemli yöreye çok daha fazla zaman ayırmak gerekli... Tekrar gelmek üzere diyerek gece konaklamak üzere Çorum kentine gidiyoruz. Biraz yorgunluk olsa da kentin tarihi yapılarını da gezeceğiz elbette. Gezimize başlamadan ve lezzetlerinde buluşmadan söylemek istediğim...

Çorum-5

Hattuşaş’a mutlaka gidin gezin, daha sonra da Hattuşaş'a kazılarında bulunan kanunlar, antlaşmalar ve yazışmaların yanı sıra dini ve edebi metinlerin yer aldığı otuz binden fazla çivi yazılı “Hattuşa tabletleri”nin, ören yerlerindeki değerli eserlerin gerçeklerinin korunduğu ve sergilendiği Ankara ve Çorum’daki  müzelere de mutlaka gitmenizi öneriyorum. (Hattuşaş Çorum yakınlarında, Ankara’ya 2,5 – 3saat)

Çorum-6

Siz daha uzun zaman ayırabilirseniz, yörede görülmeye değer çok fazla yerler var. İskilip, büyük bir Hitit kenti olan Şapinuva ören yeri, Ortaköy ilçesinde bulunan Kybele Kabartması, Kandiber Kalesi gibi tarihi yerlerinin yanı sıra... Kargı yayları ve İncesu Kanyonu, Çatak Tabiat Parkı gibi doğal güzellikleri ile de gidilesi, görülesi kentlerimizden.

Çorum-7

Yarın Çorum Müzesi, tarihi yapıları ve lezzetleri, İskilip dolması tarifi… Eminim hemen İskilip’e gitmek, bu lezzeti tatmak isteyeceksiniz.