İRAN REHBERİ: ŞİRAZ'DA GEZİLECEK YERLER 1. GÜN

Bu yazı Gezimanya üyesi Erdem Gürses tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Şiraz, İran'ın en aydın şehirlerinden biri. Tarih boyunca bu şehirden filozoflar, düşünürler, savaşçılar, şairler yetişmiş. Şehir üzüm bağları, gül bahçeleri ile ünlü. Burada couhsurfing üzerinden tanıştığım mimar olan Hamed'in evinde kalacağım. Yine kalış sürem 4 gün.

Saat 18.30 gibi Şiraz terminaline indim. Hamed beni bekliyordu zaten. Hemen atladık arabaya ve eve gittik. Günün yorgunluğunu çay ve sigara eşliğinde sohbet ederek atlattık. Hamed tam benim kafa dengim bir adam. Aynı yaşlardayız ve tüm zevklerimiz uyuşuyor birbiriyle ve Şiraz günlerimde her gün beni gezdirdi. O olmasaydı gerçekten işim çok zordu. Burada İngilizce konuşan kimse yok ve mesafeler birbiri ile çok uzakta yer almakta. Mecburen taksi ile anlaşmak zorundasınız ama onda da zaten potansiyel kazıklanacak prototip olduğunuz için taksiciler tarafından bulunmaz nimetsiniz. Hamed bu konuda benim elim ayağım oldu hep.

Şiraz tıpkı İsfahan'da olduğu gibi bir büyük ana caddeye sahip; Kerim Khan-e Zend Caddesi ya da bizim dilimizce Kerim Han Caddesi diyelim. Kerim Han Şiraz'ı baştan sona inşa eden 1750 yıllarında hüküm sürmüş bir kral, bu cadde boyunca adımladığınızda karşınıza dev bir meydan çıkmakta; Şüheda Meydanı. İşte Şiraz'da gezilecek ne kadar yer varsa hepsi bu meydan üzerinde ve çevresinde toplanmış.

ŞİRAZ GEZİLECEK YERLER

Şiraz bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Sabah erkenden kalktık ve yollara düştük. Bugün tek gezeceğimiz yer Büyük Pers İmparatorluğu'nun merkezi PERSEPOLİS..

Persepolis'e ulaşmak için herhangi bir otobüs ya da minibüs yok Şiraz içinden. Mecburen terminale gidip oradan Persepolis arabalarına bineceksiniz ve kapısında ineceksiniz. Şiraz - Persepolis arası yaklaşık 1,5 saat sürmekte. Biz de aynen böyle yaptık ve saat 10.00 gibi yolculuğumuz başladı sabahtan.

PERSEPOLİS

Şiraz'ın 70 km. kadar uzağında yer alan bu şehir Büyük Pers imparatorluğu'nun merkeziydi. 1. Darius zamanında M.Ö. 520 yılında yapımına başlanan bu muhteşem kent, 200 yıl süren bir yapım aşamasından sonra tamamlanıyor. Toplam 130.000 metrekare üstüne kurulan bu kent; içindeki eserler, muhteşem kaya figürleri ve taş işlemeleri ile İran'a gelen her gezginin kesinlikle geldiği bir açık hava müzesidir.

Şiraz
Persepolis

Şiraz-1
Sırasıyla Persepolis gezisine başlayalım;

Tüm Milletler Kapısı: Persepolis Antik Kenti'ne girişi bu kapıdan yaparsınız. 1. Xerkes tarafından yapılmıştır ve bu kapıdan geçerek şehrin her tarafına ulaşma imkanı var.

Şiraz-2
Tüm Milletler Kapısı

Kapıdan geçerken, zamanında burada kazı yapmış arkeologların duvarlara kendi imzalarını kazıdığını görürsünüz.

Şiraz-3

Şiraz-4

Bu kapının en üstünde çivi yazısıyla yazılmış Kral Xerkes'in bu kapıyı nasıl yaptığını anlatan bir kitabesi bulunmakta.

Şiraz-5

Şiraz-6

Şiraz-7
Kapıdan geçip kentin meydanına indiğinizde Apadana Sarayı kalıntılarına ulaşırsınız.

Apadana Sarayı: Kral Darius bu sarayda ikamet eder ve konuklarını burada huzura kabul ederdi.

Şiraz-8
Apadana Sarayı

Bu sarayın hemen yanında ise buraya geliş amacımız olan Apadana Merdivenleri bulunmakta.

Apadana Merdivenleri: İşte bu merdivenlerin olduğu ana yürüme yolu tam bir görsel şov ve muhteşem bir tarih sunumu verir bize. Burada yer alan kaya resimleri, işlemeler o kadar iyi durumdadır ki binlerce yıl öncesinde nasıl yapıldıysa aynen öyle durmakta. Bu merdivenlerde devrin en büyük imparatoru olan Darius'a gelen dünya milletlerinin yetkilileri çok ince bir işleme ile duvara resmedilmiştir.

Şiraz-9

Şiraz-10

Şiraz-11

Şiraz-12
Apadana Merdivenleri

Yine bu merdivenlerden ana meydana çıkınca 1. Darius'un taşlara işlenmiş bir çok rölyefi sizi karşılar.

Şiraz-13

Şiraz-14

Şiraz-15
Persepolis ve ben dersime çalışıyorum, konu 1. Darius

Persepolis antik kentinin yamacında dağın eteklerinde iki adet mezar bulunur, bunlar dev kaya bloklarına işlenmiş duvar resimleriyle yaklaşık 2000 yaşındadır. Bu mezarlar 2. Artaxerxes'in mezarlarıdır. Bu kaya resimlerinde dönemin dini Zerdüştlük hakkında ve Zerdüşt dininin sembolleri çokça bulunur. İnsanın aklı ermiyor ama, bu adamlar bunları nasıl yaptı, kaç yılda yaptı, kaç kişi çalıştı? İnanın baktıkça beynim error veriyor.

Şiraz-16

Şiraz-17

Şiraz-18
Kaya mezarları

Persepolis gerçekten büyük bir şehir, tadına vararak adımlamak, kalabalığı da göz önüne alırsanız yaklaşık 3 saat kadar sürmekte, ama burada havada bulunan tarih kokusu buram buram.

Persepolis içinde soluklanacağınız bir cafe var, çayınızı içer, hediyelik eşyanızı alabilirsiniz.

Persepolis'ten çıkınca rotanızı yaklaşık 10 km. uzakta bulunan Nakş-ı Rüstem'e çevirmeniz gerekiyor. Yine yapacağınız tek şey taksi tutmak. Persepolis önünde bekleyen genelde 2 taksi var ama turist olduğunuzu bildiklerinden uçuk fiyat söylüyorlar. Telaş etmeyin ve bekleyin. Halktan korsan taksicilik yapan biri kesinlikle uğrayacaktır. Biz de bekledik yaklaşık 10 dakika kadar. Sonrasında aynen asıl mesleği çiftçilik olan ama işi bitince kendi arabasıyla taksicilik yapan Sait geldi ve tanıştık. Atladık arabasına ve ver elini Nakş-ı Rüstem...

Nakş-ı Rüstem: Burada kayalara oyulmuş devasa büyüklükte 4 tane mezar bulunmakta. Burada yer alan mezarlar 1. Darius ve Xerkes'e ait. Diğerleri de oğullarına ait. İran halkı, bu mezarların İran ulusal kahramanı Zaloğlu Rüstem tarafından yapıldığına inanıyor, ondan dolayı bu ismi vermişler. Mezarlar gerçekten devasa büyüklükte.

Şiraz-19

Şiraz-20
Nakş-ı Rüstem

Burada yer alan bir kaya resmi çok dikkat çekici, İmparator 1. Darius Romalı bir generali teslim alıyor. Kaya resmi o kadar büyük ve o kadar güzel korunmuş ki..

Şiraz-21
Nakş-ı Rüstem çıkışı arabaya atlayıp hemen bu bölgeye yaklaşık 10 dakika uzaklıkta olan Nakş-ı Recep ziyareti yapmalısınız.

Nakş-ı Recep: Nakş-ı Rüstem kaya mezarlarına yaklaşık 10 dakika uzaklıkta olan bu yer, bir toprak alan içerisinde bulunan 4 adet kaya mezarından oluşmakta. Bu mezarlara işlenen kaya resimleri gerçekten iyi korunmuş durumda. Bu resimler Sasaniler zamanında yapılmış.

Şiraz-22

Şiraz-23

Şiraz-24
Nakş-ı Recep

Gezimizi tamamladıktan sonra arabaya atladık ve Şiraz yollarına düştük. Persepolis'ten sonra buralara gelmek için maalesef taksi tutmak zorundasınız, neyse ki benzin ucuz ve fiyatlar bizim ülkemize göre çok ucuz. Buraları kesinlikle görmelisiniz.

Saat 18.00 gibi Şiraz'a geldik ve bugün Hamed seni Zurhane'ye götüreyim dedi. Akşam saat 21.00 gibi başlıyor ve sen yanımda olduğun için rahatça izleyebilirsin dedi. Aklımda hep bu zurhane vardı. Ama kime sorduysam kime dediysem olmadı. Tebriz'de de bizim çocuklara sorduğumda burada sadece bir yer var ama içeri girmen sorun olur demişti. Aklım havalarda gidelim dedim.

Zurhane: Kerim Khan-e Zend Caddesi üzerinde yer alan Şüheda Meydan'na gittik. Burada hemen sağ tarafta bulunan vekil hamamı içinde bir sokağa girdik ve ufak bir mescid önüne geldik. Burada yerin bir kat altına indik ve o andan itibaren hayatımda gördüğüm en ilginç seyirlerden birini yaşadım. Zurhane aslında İran'da bir spor ve bu sporu yerel halktan kişiler yapmakta. Daire şeklinde bir alanda farklı kilo ve yaşlarda kişiler çıkıp hem ayin yapmakta hem de spor. Alanın dışında ufak oturacak yerler var. Lobutlar, büyük ve ağır zincirler ile ahenkli, uyumlu bir şekilde resmen trans halinde hareketler yapıyorlar. Salonun tam köşesinde elinde def dediğimiz vurmalı bir çalgı ile bu ayini yöneten ve bir yandan da şarkı söyleyen biri var. Burada bu hareketleri yapanlar ilk önce ısınıyor, kendi etraflarında deli gibi dönüyorlar. O kadar hızlı dönüyorlar ki takip etmekte zorlanıyorsunuz bazen. Sonra toplu halde Kuran okumaya başlıyorlar. Bu arada müzik yapan kişi durmadan Hz. Ali için beyitler okuyor. Kesinlikle gözlerinizle görmelisiniz.

Şiraz-25

Şiraz-26

Şiraz-27

Şiraz-28
Zurhane

Yaklaşık 2 saat süren bu toplu spor ve ayinden sonra ağzım kulaklarımda dışarı çıktık. Bugünüm nefis, dolu dolu geçmişti. Eve doğru adımlamaya başladık. Eve geldiğimizde bir cigara ve yorgunluk çayı sonrası hemen yatma moduna girdik.

Gezinin ikinci gününe buradan ulaşabilirsiniz.
Gezinin üçüncü gününe buradan ulaşabilirsiniz.

Erdem Gürses kullanıcısının resmi

Erdem Gürses

Kocaeli Üniversitesi İİBF İşletme bölümü mezunu. 1993 yılında girdiği üniversiteyi, 1995 yılında bıraktı ve otostopla tüm Türkiye'yi 4 yılda dolaştı. Bu süre boyunca her gittiği şehirde konaklama ve çok az para karşılığı yüzlerce farklı iş dalında çalıştı. 1997 yılında üniversiteden atıldı. 2000 yılında çıkan af ile üniversiteye geri döndü ve...