İSFAHAN GEZİLECEK YERLER: 2. GÜN

232828 Ara 2013Gezi Notu
Erdem GürsesErdem GürsesBronz Yazar28 Ara 201323280 Yorum

Sabah erkenden kalkıp güzel bir kahvaltı sonrasında tekrar adımlamaya başladım İsfehan'ı. İsfahan'da her parkta aşağıda gördüğünüz güzellikler var ve prizler bedava. Yani adamlar yapmış arkadaş, bizde 1 TL istiyor adamlar, burada tak takabildiğin kadar.

İsfahan

İsfahan-1

Yine Char Bagh caddesini takip ediyorum ve hemen yolun sol tarafında gözüken dev tabelanın gösterdiği yöne sapıyorum, esas hedefimiz burası çünkü; İmam meydanı..

İmam Meydanı: 1612 yılında Şah Abbas tarafından yaptırılan ve1979 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi'ne alınan, rivayete göre dünyanın en büyük meydanı burası. 163 metre eni ve 512 metre boyu ile gerçekten bu rivayet doğru olabilir dedirtiyor.

İsfahan-2

İsfahan-3

İmam Meydanı yapıldığında, Şah Abbas polo oynarmış bu meydanda ve polo oyunlarını izlermiş. Bu polo direkleri halen muhafaza ediliyor meydanda.

İsfahan-4

İmam Cami: İmam Meydanı'nda en başta bulunan bu cami 1612 yılında yapılmış. Eşsiz çini işlemeleri ve mimarisi ile muhteşem bir eserdir. Caminin 2 minaresi var ve bunların yüksekliği 30 metre.

İsfahan-5

İsfahan-6
İmam Cami kapısının eşsiz çini işlemeleri

İsfahan-7
İmam Cami

Cami içinde büyük bir avlu ve ortasında büyük bir havuz var. Diğer açık alan ise medrese olarak yapılmış ama şimdi tüm bunlar tadilattaydı. İmam Cami'nin çok ilginç bir özelliği var; namaz kılınan kümbet bölümünde ne kadar kısık sesle konuşursanız konuşun kümbetin her tarafından konuştuğunuz duyuluyor. O kadar çok kısık sesle konuştum ki kendimi bile duyamadım ama bir zaman sonra kümbetin her tarafından benim sesim geldi. Dilimi falan yutuyordum az daha; ama daha bitmedi; namaz kılınan alanın tam ortasında bir taş var, tam bu taşın ortasına gelip bağırdığınızda kümbetin her tarafından hepsi birbirinden farklı eko sesler geliyor. Hatta elime bir kağıt para aldım ve pıt pıt diye vurmaya başladım, her yerden farklı eko sesler gelmeye başladı. Tam bu noktadan 10 cm. uzağa gidin, bağırın, ses falan gelmiyor. İlla bu noktaya geleceksiniz. Adamlar kafayı yedirtti bana, nasıl olur diye beynimi yedim durdum.

İsfahan-8
İmam Cami Kümbet

İsfahan-9

Tam bu resimde ayağımı bastığım nokta insana beynini yediren nokta

İsfahan-10

İsfahan-11
Deney üstüne deney yapılır itinayla

İsfahan-12

İsfahan-13

İsfahan-14

İsfahan-15

İsfahan-16
İmam Cami

Bazaar ve Kayseriye Kapısı: İmam Meydanı'nda meydanın ana giriş bölümünde bulunur. Bu kapı ile meydanın o devasa çarşısı içine girer ve çarşı içinde kaybolabilirsiniz. Kapı ince ince el işçiliği ile işlenmiş ve duvarlarda Şah Abbas'ın yaptığı savaşlar resmedilmiş.

İsfahan-17

İsfahan-18

İsfahan-19
Kayseriye Kapısı

Bizim kapalıçarşının daha ufağı olan bu çarşı içinde farklı esnaf grupları farklı bölümlerde yer alıyor. Baharatçısından kuyumcusuna kadar her şeyi bulabilirsiniz.

İsfahan-20
Bazaar

Şeyh Lütfullah Cami: İmam Meydanı'nda havuzun karşısında bulunan bu cami 1602 yılında yapılmış. Bu cami o kadar muhteşem turkuaz taşlarla işlenmiş ki mavi renkler içinde adeta bir rüyada gibi hissediyorsunuz kendinizi. Mozaik ve çini işlemeler muhteşem ve güneş ışığı vurduğunda o parlamasını kesinlikle görmelisiniz.

İsfahan-21

İsfahan-22

İsfahan-23

İsfahan-24
Şeyh Lütfullah Cami

Ali Gapu Sarayı: Bu saray 48 metre yükseklikte ve meydanda Şeyh Lütfullah Cami'nin hemen karşısında yer almakta. 6 kattan oluşan bu saray zamanında ihtişam ve lüksün bir göstergesiymiş. Şimdi harap vaziyette ve tadilatta. Duvarlarında yer alan mozaik ve duvar resimleri yağmalanmış.

İsfahan-25

İsfahan-26

İsfahan-27
Ali Gapu Sarayı

Sarayın en tepesine çıkıp İmam Meydanı manzarası izlemek gerçekten çok keyifli.

İsfahan-28
İmam Meydanı

İmam Meydanı'nı adım adım gezip tadına varmanız yaklaşık 5-6 saat sürmekte, bu 4 gezilecek eser, çarşının içinde gezmek, oturmak, çay içmek, soluklanmak.. O yüzden bu meydanı gezmeye erkenden gelmenizi tavsiye ederim.

İmam Meydanı gezisi sonrası tatlı cenneti olan bu memlekette yine İsfahan'a özgü bir tatlı olan, "Gez" yemek için ufak bir mola verdim. Kesilmiş dondurma parçaları, limon suyu ile harmanlanıyor ve ayaküstü yediğiniz buz gibi bir tatlı oluyor.

İsfahan-29
Gez Tatlısı

Bir de yine aynı adı taşıyan; helva benzeri, kutularda satılan tatlıları var ki onun adı da Gez. Yani Gez dediğinizde karşınıza çıkacak olan tatlı seçeneği 2 tane, seçim size kalmış.

Chehel Sütun - Kırk Sütun Sarayı: İmam Meydanı'ndan ayrılıp yine geldiğiniz yön olan İmam Hüseyin Meydanı'na yürüdüğünüzde karşınızda bir alan içinde sizi selamlayan sarayın adı Kırk Sütun Sarayı. 1650 yılında Şah Abbas tarafından yaptırılmış. Sarayda kırk sütun yok, bu adı almasının sebebi sarayda bulunan 20 sütunun yansıması havuzda görüldüğü içinmiş, bu sebepten Kırk Sütun Sarayı olarak adlandırılmış. Şimdi gelelim bu sarayın önemine; içerde devasa büyüklükte duvarlarda 6 adet resim bulunmakta. Bu resimler İran tarihinin kısa bir özetini geçmekte bizlere. İsterseniz gelin sıra ile bakalım fotoğraflara..

İsfahan-30

İsfahan-31
Avlu ve Havuz

İsfahan-32

İsfahan-33
Resim 1: Türkistan Kralı, misafiri olan Şah Abbas için bir tören yapıyor.

İsfahan-34
Resim 2: Şah Abbas, Moğol Hükümdarı ile konuşuyor.

İsfahan-35
Resim 3: Şah İsmail, Osmanlı Padişahı Yavuz Sultan Selim ile Çaldıran Ovası'nda savaşıyor.

İsfahan-36
Resim 4: Şah Abbas sarayda eğlence yapıyor.

İsfahan-37
Resim 5: Nadir Şah, Hindistan'da Hint ordusu ile savaşıyor.

İsfahan-38
Resim 6: Şah İsmail, Özbek Kralı ile savaşıyor.

Duvarda bulunan bu resimler gerçekten etkileyici. Genel olarak İsfahan halkı da bu tip yerlere çok sık ziyarette bulunmakta.

İsfahan-39

İsfahan-40
Kırk Sütun Sarayı

Bu saray öyle bir saray ki tüm duvarları, tavanı, sütunları, odaları baştan başa resim ile dolu ve her yerde yapılmış duvar resimleri bize başka bir hikayeden söz ediyor. Yine sarayın içinde 14. ve 15. yüzyıldan kalma eserler, el yazmaları ve kapı örnekleri sergileniyor.

İsfahan-41

Kırk Sütun Sarayı gezisi sonrası artık saat 19.00'a yaklaşmakta ve hostele dönüş vakti. Akşam hostelde diğer sırtçantalı arkadaşlarla sohbet ettik. İsfahan'da gece hava sıcaklığı çok güzel, Tebriz gibi soğuk değil burası. Çok rahat yatabiliyor ve terlemeden uyuyabiliyorsunuz. Günün yorgunluğu ile bende uyku moduna geçtim.