İSFAHAN GEZİLECEK YERLER: 3. GÜN

405828 Ara 2013Gezi Notu
Erdem GürsesErdem GürsesBronz Yazar28 Ara 201340580 Yorum

Sabah kahvaltısı ardından hostelden çıkıp bu sefer her zamanki istikametin tersine yürüyoruz. Yani hostel kapısını arkamıza alıp yolun karşı tarafına geçiyoruz ve 5 dk yürüdükten sonra karşımıza çıkan Takhti kavşağından sağa dönüyoruz. Bu caddenin adı Cemalud-din Rezzag Caddesi. Bu cadde boyunca yaklaşık 45 dakika yürüdükten sonra bir Kapalıçarşı girişi çıkar karşımıza. Burası daha önce bir çok defa örneğini gördüğümüz İran kapalıçarşılarından bir tanesi. Bu çarşıya girin ve adımlamaya başlayın.

İsfahan
Çarşı içinde ilerlerken kavşak noktalarında tabelalar göreceksiniz, medrese, çeşme ve Jameh Mosque tabelası.

Jameh Mosque-Cuma Camisi: Çarşı içinden ulaşabileceğiniz bu cami İsfahan'daki en eski camilerden biri. Unesco Dünya Mirası Listesi'nde olan bu caminin en büyük özelliği İsfahan'da hakimiyet kurmuş Selçuklular, Moğollar, Safeviler'in bu camiye hep bir eyvan eklemiş ve eski yapılanları da korumuş olmalarından kaynaklanıyor. Bu caminin avlusu yaklaşık olarak 20.000 metrekare ve devasa büyüklükte.

İsfahan-1
Cuma Cami Girişi

Avluda 4 adet eyvan bulunmakta ve her biri birbirinden farklı özellikler taşımakta. Bu dört eyvanda Moğollar, Safeviler, Selçuklular ve İran kendi tarzını yansıtmakta.

İsfahan-2

İsfahan-3
Avlu

Bunlardan 1. eyvan olan Moğollar zamanında yapılan eyvandır. Mozaikler ve süslemeler 15. yüzyıldan kalma.

İsfahan-4
1. eyvan

2. eyvan ise Selçuklular Dönemi'nde yapılmış ve Kufi hat sanatı ile süsleme ve yazılar yazılmış.

İsfahan-5
2. eyvan

3. eyvan ise Safeviler zamanında yapılmış.

İsfahan-6
3. eyvan

Cuma Cami içinde en muhteşem ve gezilebilecek olan eyvan, Moğol eyvanı. Moğollar zamanında yapılan bu eyvan ve içi tam bir görsel zevk. Yapılan her sütun birbirinden farklı desenler içermekte, ışık oyunları muhteşem.

İsfahan-7

İsfahan-8

İsfahan-9

Cuma Cami çıkışını yine aynı yerden çarşı kapısından yapın. Çarşı içine girdiğinizde Süpürgeciler pazarına doğru adımlayın. Yaklaşık 30 dakika boyunca çarşı içinde yürüyeceksiniz. İsterseniz 1 saatte yapabilirsiniz, gezin, dolaşın, soluklanın, çay için. Süpürgeciler pazarına çıktığınızda telaşlanmayın, burası İsfahan'ın arka sokakları ama emin olun güvenilir ve tehlikesiz bir sokak. Özellikle bu saatlerde.

İsfahan-10
Buraya geliş amacımız ise İsfahan'da her yerde gözüken, yüksek minaresi ile dikkat çeken Ali Cami'yi görmek.

Ali Cami: 12. yy'da yapılmış olan bu cami hakkında net bir bilgi yok. Minaresinin yüksekliği 48 metre. İçerde tadilat var. 2 yıldan beri bu tadilat sürüyormuş. Farklı tuğlaların kaynaştırılması ile yapılan bu minare tüm İsfahan'dan gözüküyor. Minare üzerinde firuze tekniği ile yazılmış Kelime-i Tevhid yer almakta ve ikinci kısmında mozaik tuğla tekniğiyle yazılmış bir kitabe bulunmakta. Bunları bana cami imamı anlattı. Ne yazık ki detaylı bir katalog ya da broşür bulunmamakta.

İsfahan-11
Ali Cami ve Minaresi

İsfahan-12

Haruniye Camisi: Ali Cami ile aynı sokakta bulunan bu cami, şii inanışında çok önemli bir yer tutar. Burada her yıl şii törenlerinde toplanan binlerce şii geleneksel ibadetlerini yapar, onun dışında zaten ibadete açık bir camidir.

İsfahan-13

İsfahan-14
Haruniye Cami

İçeriye girme fırsatım olmadı çünkü burada da tadilat vardı. Anladığım kadarıyla yaz mevsimi başlamadan genel olarak tüm camiler ve müzeler tadilattan geçiriliyor.

Tekrar aynı dönüş istikametinden Cemalud-din Rezzaq Caddesi'ne çıkıp yaklaşık 45 dakikalık bir yürüyüşten sonra hostele varabilirsiniz. Bu arada bu cadde üzerinde outdoor mağazaları var, Lafuma, Millet, North Face gibi bir çok markayı buradan bulabilir ve satın alabilirsiniz.

İsfahan günlerimi bitirdim artık. Gezmek ve görmek istediğim yerleri tam anlamıyla gezdim dolaştım. Yarın Şiraz yolculuğum başlayacak. Otogar'a gidip Şiraz için otobüs bileti aldım. İsfahan-Şiraz arası yaklaşık 8 saat. Hostele döndüm ve tüm günümü dinlenerek, notlarımı alarak geçirdim. Yarın sabah 10.00'da Şiraz yolculuğum başlayacak.