Renkli Bir Karnaval: İskeçe Karnavalı

Bir süredir duyduğum İskeçe Karnavalı'na katılmak bu sene kısmet oldu. Gezgin bir arkadaşımın bulduğu uygun bir turla geziye katılmaya karar verdik. Tur kapsamına İskeçe Karnavalı ile birlikte Kavala-Selanik şehir gezisi ve Selanik’te bir gece konaklama da dâhil edilmişti.

İskeçe'ye Nasıl Gidilir?

Karnavaldan oldukça keyif aldığımı söyleyebilirim. Fakat tur otobüslerinin birbirine yakın zamanlarda gümrüklere yığılması nedeniyle Yunanistan’a hem girerken ve hem çıkarken 7-8 saat gümrükte beklemek zorunda kaldık. Tur şirketlerinin bir gece konaklamalı ücretleri oldukça uygun; ama gümrüklerde bu süreyi kaybetmemek için İstanbul veya Bursa’dan her gün kalkan otobüslerle direkt olarak cuma veya cumartesi günü İskeçe’ye gidilebilir. Karnaval coşkusunu pazar gecesi de yaşayarak, pazartesi günü dönülebilir. Tabii bu durumda İskeçe’de bir otelde konaklamak gerekiyor.

İskeçe (Xanthi), Yunanistan’ın kuzeyindeki Batı Trakya’da bir il merkezi. 2014 sayımına göre 70.783 nüfusu var. İskeçe, Yunanistan’da Türklerin en yoğun olduğu bölgelerden biridir.

İskeçe Karnavalı

Hz. Meryem, oğlu Hz. İsa'nın büyüyüp peygamber olacağı söylentileri yayılınca, dönemin yöneticileri tarafından oğlunun öldürüleceği haberini alır. Bunun üzerine halk, İsa’nın askerler tarafından bulunamaması için tüm çocukların yüzlerini boyayarak birbirinden ayırt edilemez hale getirir. Onuncu günün sonunda askerler Hz. İsa’yı aramaktan vazgeçince, tüm çocuklar boyalarından arındırılıp, pazartesi gününe tertemiz girerler. O zamandan beri mart ayı ortasındaki bir pazar gününü halk, İsa’nın hayatının kurtulması şerefine çılgınlar gibi eğlenerek geçirir ve gece olduğunda Temiz Pazartesi için temiz yataklarına girerler.

Günümüze kadar uzanan bu hikâye, her yıl yüzbinlerce kişinin akın ettiği bir etkinliğe ilham olur ve Rio Karnavalı'nı aratmayan rengârenk ve çok eğlenceli İskeçe Karnavalı'nı yanı başımıza kadar getirir. Festival süresince İskeçe, hafta boyu süren çok sayıda etkinliğe ev sahipliği yapmaktadır.

Karnavalın yapıldığı pazar günü İskeçe’ye araç sokulmuyor. Araçlar, İskeçe Havaalanı'na park ediyor. Araçlardan inen ziyaretçiler İskeçe Belediyesi'nin otobüsleri ile ücretsiz olarak şehre götürülüyor. Şehre ulaştığımızda her sokaktan rengârenk, garip giysili gencin tören alanına doğru yürüdüklerini gördük.  Görüntü almak istediğimizde ters davranmayı bir tarafa bırakın hepsi son derece sempatik biçimde makinalarımıza poz verdiler. Biz de tabii bu hoş görüntülerle makinalarımızı doldurmaya çalıştık.

Tören geçidi İskeçe’nin en büyük caddesinde yapılıyor. Bizler de Karnavalı seyredebilmek için kendimize uygun bir yer bulduk ve heyecanla beklemeye başladık. Tören, 15.00 civarında başladı ve iki saate yakın sürdü.

Karnaval geçidine katılan her bir grup, rengârenk kıyafetleriyle farklı bir konsepti yansıttılar. Gruplar, caddenin çeşitli yerlerine yerleştirilmiş hoparlörlerden gelen coşkulu müzikler eşliğinde dans ederek önümüzden geçtiler. Yanımızdan geçerken de ellerindeki boyaları yüzümüze sürmeleri, karnaval coşkusuna bizi de ortak etti. Fotoğraflarının çekildiğini gören gruplar, önümüze gelerek güzel pozlar verdiler.

FOTO 5

FOTO 6

FOTO 7

FOTO 8

FOTO 9

FOTO 10

FOTO 11

İki saatin nasıl geçtiğini anlayamadık. Törenin sonunda tüm grupların yürüyüşlerini bitirdiği İskeçe Alanı'na gittik. Buradaki kiliseyi de ziyaret ettikten sonra belediye otobüsüne binmek üzere durağa yöneldik.

Türkiye’ye oldukça yakın olan İskeçe’ye karnavalı da fırsat bilerek gidilmesini kesinlikle tavsiye ederim.

Erdem Birmeç

Sağlığım ve param elverdiği sürece gezmek isterim. Yeni yerler, farklı kültürlerle tanışmak ve macera yaşamak benim için vazgeçilmez tutkular.