KARS KAZ EVİ 5. BÖLÜM

270706 Nis 2016Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar06 Nis 201627070 Yorum
Kars’a giden herkese “kaz yemeden dönmeyin” deniyor. Artık Kars şehri ile özdeşleşen kaz nerede yenir sorusunun yanıtı da Kars Kaz Evi oluyor, eminim bu yemeği çok güzel yapan birçok işletme vardır ama bizim yolumuz Nuran Hanımın ‘Kars Kaz Evi’ne düştü.

Kars

Nuran Özyılmaz, genç yaşta evlenip çocuk sahibi olarak yıllarca evinin hanımı olmuş, sonra bir gün iş hayatına atılmaya karar vererek, bileziklerini bozdurur ve çalışma hayatına başlar. Dikiş dikerek başladığı iş hayatı bu sektörün hazır giyime yenilgisinden sonra 2008 yılında restoranını açarak, kaz spesiyali ile ilk yöresel yemekler yapan işletmeci olmuş. Kendisine yönelttiğim soruları içtenlikle yanıtlıyor.

Kars-1

“Nereden aklınıza geldi yemek işine girmek ve neden kaz ?”

“Bizler, bu yörenin insanları evlerimizde hep yöresel yemekler yaparız, bu lezzetli yöresel yemeklerimizin yeterince tanıtılmadığını ve belki de kaybolup gidecekler diye düşündüm. Şehrime özgü bu yöresel yemeklerin içinde belki de en eski ve en değişik olan kaz yemeğini de ön plana çıkararak bunu ilk yapan kadın olarak girişimci oldum ve yöre kadınlarına da rol model oldum.” diyerek özgüvenini de hiç gizlemiyor.

Kars-2

Bu girişimi ile Kars’ta kendi sektördeki ilk girişimci kadın unvanını alarak bugünlere gelmiş Nuran Hanım, bence çok da başarılı olmuş. Kendinden emin, yaptığı işten memnun ve gururlu, masası aldığı çok sayıdaki ödüllerle, duvarı da bu ödüllerle yer aldığı birçok dergi ve gazete ile TV de çıktığı yemek ya da diğer programlardaki fotoğraflarıyla dolu.

Kars-3

Ekonomist, Türkiye Kadın Girişimciler DerneğiGaranti Bankası tarafından düzenlenen Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda, markalaşan kaz yemeği ve restoranıyla  "Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimci" ödülü, Kars'ta kazcılığı geliştirmek için Unesco'ya sunduğu "Sürdürülebilir Kars Kazı Projesi" ile aldığı ödül bunlardan bir kaçı.

“Aldığınız ödüller için ne düşünüyorsunuz ?” soruma da bakın güler yüzüyle ne yanıt veriyor;  “Emeğimin ödülünü aldığım için mutlu ve onurluyum, başarı hepimizin” sözleriyle de bu başarısını da Kars halkıyla paylaşacak kadar alçakgönüllü.

Kars-4

Kars şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Kars Konak Hotel, The Gala Palace Suits, Kafkasya Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Kars Oz Toprak Hotel, Hotel Kent Ani gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hotel Temel, Gungoren Hotel, Sim-Er Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Kars aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Kızlarıyla işlettiği restoranında çalışanlarının da hepsi hanım, bence güzel düşünmüş, hanımların hepsi de yörenin tertemiz ve güleç yüzlü şipşirin hanımları, hem müşterilerinin isteklerine koşuşturuyorlar hem de halk oyunları ekibine yöre danslarında eşlik ediyorlar. Bu işletme kazları sadece hanım yetiştiricilerden alıyor, böylece onlara da istihdam sağlarken, onların da ekonomiye katkıda bulunmalarına destek veriyor. Kadına şiddet, kadın tacizi ve cinayet haberleri ile sarsılan ülkemizde kadına dair güzel haberlerin olması, böyle cesur, girişimci kadınların olduğunu bilmek, görmek içimi ferahlatıyor.

Kars-5

Kars-6

Nuran Hanım hem Kars’ı hem de kaz etini tüm ülkeye tanıtmış, aldığı ödüllerle de dikkatleri çekmiş, şimdi aklında bunları dünyaya tanıtmak var, hatta daha da büyük düşüncesi var, bir kaz tüyü fabrikası kurmak, umarım başarır. Ancak İstanbul’da ve başka şehirlerde de şube açma düşüncesi beni biraz düşündürdü. Lezzetiyle ünlenen bir müessese büyüdüğü ve fazlaca şube açtığında kalite ve lezzet değişiyor diye düşünüyorum ve bunlara örnek birkaç mekana aynı lezzeti bulamadığımız için artık ne ben ne de bazı dostlarım gitmiyoruz. Umarım ve dilerim lezzetinden taviz vermeden büyük hedeflerini gerçekleştirir.

Kars-7

Kars’ın en özgün yemeği kaz ile ilgili son birkaç ilginç bilgi isterseniz; yöre halkı çok sevdikleri kaz yemeğini masalarının etrafına ailecek oturarak bir seremoniyle yerlermiş. Benim İstanbul’daki Karslı dostlarım da kaz yemeğine özlemlerini dile getirir ve arada köyden gelecek kazları dört gözle beklerler :)

Kars-8

Siz hiçbir yemek üzerine şiirler, maniler yazıldığını duydunuz mu? Evet kaz yemeğinin lezzeti için övgüler, tekerlemeler, maniler, şiirler yazılmış, dinlediğimiz aşıkların işi olmasın :) Mesela;

Kazı saldım tandıra /Ye bandıra, bandıra /  Yartan'dan dileğim, /Seni bana göndere
Kaz kazanda kaynadı / Bir köy yedi doymadı / Seni gördüğüm zaman, / Şah damarım oynadı
Kazı aldım on beşe / Sırtımı verdim döşe / Beni senden edenin / Evine şıvan düşe

Kars-9

Kars-10

Son olarak şu bir gerçek ki, Kars'a gelip de kaz yemeden dönülmezmiş, ama Kars'a gidemiyorsanız Kars Kaz Evi telefonla da sipariş alıyor ve kargoyla gönderiyormuş, ilgilenenler için bilgi.