MAKEDONYA GEZİSİ 2. BÖLÜM: OHRİ, STRUGA, KALKANDELEN, ÜSKÜP

İkinci gün sabah kahvaltısından sonra Ohri'nin eski şehrini gezmeye başlıyoruz. İlk olarak kaldığımız pansiyonun tam karşısındaki Aya Sofya'yı gezdik. Ardından St. John Kaneo Kilisesi'ni, Aziz Panteleymon Kilisesi'ni, antik tiyatroyu ve son olarak da şehre tepeden bakan kaleyi gezdik. Ohri gerçekten güzel bir şehir…

Üsküp

Üsküp-1

Merak edenler için Ohri meydanından Aya Sofya'ya giden Çar Samoil Sokağı üzerinde el yapımı kâğıt yapılan bir dükkân bulunmaktadır. Dileyen bu dükkâna giderek el yapımı kâğıdın nasıl yapıldığını öğrenebilir.

Üsküp bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Şehirde göle karşı bir kafede oturmak isteyenlere Aya Sofya Kilisesi'nin önünde göl kenarına doğru yürümelerini tavsiye ederim. Göl kenarına vardıklarında gölün üstünde, göle paralel olarak uzanan tahta iskelelerden bir yol göreceksiniz. Yolu takip ettiğinizde gölün kenarındaki kayalıklarında arasında kurulmuş güzel bir kafeye ulaşacaksınız. Özellikle kaleye çıkarken kaybettiğiniz enerjiyi burada geri depolayabilirsiniz. Sabah erken başladığımız Ohri eski şehir turumuzu saat 11.00 gibi tamamlayarak arabaya biniyoruz. Eski şehir dışındaki Ohri'yi arabayla geziyoruz. Sakin sokaklarda turladıktan sonra Ohri Gölü kıyısındaki bir başka kasaba Struga'ya gidiyoruz.

Üsküp şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Del Toro Apartment, Apartment Alek, Skopje Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Apartment Skopje, Skopje Apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Saso Apartment, Downtown Skopje Apartment, Debar Maalo Apartment tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Üsküp aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Struga

Ohri'den 16 km batıya doğru yol alarak Struga'ya varıyoruz. Yol üzerinde Yahya Kemal Koleji'ni görüyoruz. Adını Üsküp doğumlu Türk yazar ve şair Yahya Kemal Beyatlı'dan alan okulun internette yaptığım araştırmaya göre Makedonya genelinde 5 ayrı şehirde okulları olduğunu öğreniyorum.

Not: Vakti olanlar veya dileyenler Ohri'den 30 km güneye doğru giderek Ohri Gölü kenarındaki St. Naum Manastırı'nı ve Sarı Saltuk Türbesi'ni gezebilirler.

Struga, Makedonya'nın güneybatısında turistik bir şehir. Şehir Arnavutluk sınırına çok yakın bir konumda. Şehirde nüfusun çoğunluğu Arnavut. Şehrin merkezinde Ohri Gölü'nden doğan Kara Drim Nehri, şehri ikiye bölerek kuzeye doğru akmaktadır. Nehir ile gölün kesiştiği noktada güzel fotoğraf kareleri yakalıyoruz.

Üsküp-2

Nehrin her iki yakasında kafe ve restoranlar var. Nehir boyunca yukarı doğru yaklaşık 400 metre boyunca bu kafelerin arasından yürüyerek çarşının olduğu, araç trafiğine kapalı caddeye varıyoruz. Burası oldukça canlı… Öğle yemeğini çarşıdaki bir restoranda yiyoruz.

Üsküp-3

Gostivar

Struga'dan sonra kuzeye doğru 110 km yol alarak Gostivar'a varıyoruz. Gostivar'a gidiş nedenimiz Üsküp'ten sonra en fazla Türk nüfusunun yaşadığı şehir olmasıdır. Gerçekten de Gostivar sokaklarında dolaşırken birçok mağazanın vitrininde Türkçe yazılar ile karşılaşıyoruz. Türk otobüs firmalarının acentelerini şehirde görmek mümkün…

Şehir merkezindeki en gösterişli yapılardan biri olan Ortodoks Kilisesi'ni gezdikten sonra meydandaki parkın arkasındaki bir dondurmacıya gittik. Birçok Makedonyalı ile olduğu gibi bu dondurmacıdaki personelle de Türkçe konuşarak dondurma siparişimiz verdik.

Kalkandelen

Gostivar'da yaklaşık 1 saat vakit geçirdikten sonra 23 km daha kuzeye devam ederek Kalkandelen'e (Tetova) vardık. Ülkenin üçüncü büyük şehri olan Kalkandelen'in Üsküp'e olan uzaklığı yaklaşık 45 km.
Kalkandelen'in merkezinde Alaca Camii, tarihi taş köprü, günümüzde sanat galerisi olarak kullanılan Türk hamamını gezdik.

Üsküp-4

Bunlar birbirine çok yakın mesafede yer alan eseler olup, yayan olarak 45 dakika-1 saat arası bir sürede gezmek mümkün. Daha sonra araba ile yaklaşık 1,5 km uzaklıktaki Harabati Baba Tekkesi'ne gittik. Tarihi 500 sene öncesine dayanan tekke, yemyeşil bir bahçenin içerisinde kurulmuş.

Üsküp-5

Ohri, Struga, Gostivar ve Kalkandelen derken artık hava kararmaya başlamıştı. Geceyi geçirmek üzere yarım saatlik bir yolculuk sonrası Üsküp'e varıyoruz.

Üsküp

Üsküp'e vardığımızda ilk iş internetten kiraladığımız evi teslim alarak eşyalarımızı bırakmak oldu. Şehri en önemli meydanı olan Makedonya Meydanı'na 10 dakikalık yürüme mesafesindeki eve yerleşir yerleşmez Vardar Nehri kenarındaki meydana yürüyoruz.

Üsküp-6

Vardar Nehri kıyısında sağ tarafa dönüldüğünde nehir boyunca uzana restoran ve kafelerden birinde akşam yemeğimizi yedik. Yemekten sonra tekrar eve dönerken meydan ve meydana inen araç trafiğine kapalı sokaklarda dolaştık. Meydana 5 dakika yürüme mesafesinde, bir Migros iştiraki olan Ramstore alışveriş merkezi yer almaktadır. AVM'de birçok Türk mağazası bulmak mümkün.

3. Gün

Makedonya gezimizin son gününü Üsküp'ü gezerek geçirecektik. Ancak zamanımız kısıtlı olduğu için yine güne erken başlıyoruz.

Önce meydana inen araç trafiğine kapalı caddelerden birindeki bir kafede kahvaltımızı yapıyoruz. Yurtdışında damak zevkimize uygun güzel bir kahvaltı bulmak her zaman mümkün olmuyor. Ancak Makedonya'da bu konuda zorluk yaşamıyoruz.

Aynı cadde üzerindeki Rahibe Teresa evi ve müzesini gezerek gezi programımız başlamış oluyor.

Üsküp-7

Rahibe Teresa evinden sonra meydana devam ederek gündüz gözüyle meydandaki Büyük İskender Heykeli’ni ve Makedonya doğumlu Bulgar Kralı Çar Samuel Heykeli’ni fotoğraflıyoruz.

Üsküp-8

Ardından meydana bakan caddelerden birindeki Zafer Kapısı’nı görmek için o istikamete yürüyoruz. Meydan ve çevresini gezdikten sonra meydan ile Vardar Nehri'nin kuzey tarafını birleştiren tarihi Taşköprü'nün üzerinden geçerek Türk Çarşısı'na doğru ilerliyoruz. Taşköprü 15. yüzyılda Fatih Sultan Mehmet tarafından yaptırılmıştır. Köprüyü geçince hemen sağ tarafımızda Arkeoloji Müzesi binasının inşaatını görüyoruz. Gezi tarihimizin 02.06.2013 olduğunu düşünürsek günümüzde müzenin hizmete açılmış olduğunu düşünüyorum.

Üsküp-9

Taşköprü'yü geçince vardığınız meydanda Aziz Kiril ile Metodius'un heykelleri ve  Makedon Kralı II. Philip'in heykelini görüyoruz.

Üsküp-10

Kuzeye, çarşının içine doğru yürürken sağda Davut Paşa Hamamı yer almakta. Hamam'dan kuzeye doğru yürümeye devam ediyoruz ve çarşının içine girmiş oluyoruz. Çarşıda yoğun olarak Türkçe konuşulmakta. Hediyelik eşya almak için çarşı, en uygun yer.

Üsküp-11

Bir yandan çarşıyı gezip, bir yandan kuzeye doğru devam ederken St. Spas Kilisesi'ne geliyoruz. Kiliseden sonra Balkan Üniversitesi'ne varıldığında sol tarafımızda Üsküp Kalesi, üniversitenin arka tarafında ise Mustafa Paşa Camii yer almakta. Buraları da gezdikten sonra kuzeye doğru ilerleyişimiz sona eriyor ve doğu istikametinde ilerlemeye başlıyoruz.

Adını sonradan öğrendiğim Krste Petkov Misirkov Caddesi'nden karşıya geçerek; bu bölgedeki İsa Bey Camii, Sultan Murat Camii ve Saat Kulesi'ni gezdik.

Tekrar Krste Petkov Misirkov Caddesi'nin çarşı tarafına geri döndük. İstikametimiz güneye doğru ilerleyerek meydana geri dönmek. Çarşıdaki yürüyüş sırasında Çifte Hamam (sanat galerisine dönüştürülmüş) ve Kapan Han'ı gezmek mümkün. Böylelikle Üsküp'ün eski şehir turu tamamlanmış oldu.

Bu sıkı yürüyüşten sonra Üsküp köftesi yemek için en ideal yer; Çifte Hamam'dan kuzeye doğru yürürken sağ tarafımızda kalan "Destan".

Yemekten sonra arabaya binerek şehre güneyden bakan Vodno Dağı'na doğru gidiyoruz. Araba ile 15 dakika yol aldıktan sonra dağa tırmanan teleferiklerin kalktığı bir parka geliyoruz. Teleferik ile dağa tırmandık.

Üsküp-12

Vodno Dağı'nın tepesinde 66 metre yüksekliği ile dünyanın en büyük haç anıtı yer almaktadır.

Üsküp-13

Milenyum Haçı adı verilen anıtın altında bir kafe yer almakta ve buradan tüm Üsküp'ü görmek mümkündür. Güzel bir manzaraya sahip olan Vodno Dağı'na çıkılmasını tavsiye ediyorum. Artık uçuş saatimiz yaklaştığı için Makedonya turumuzu sonlandırmak üzere havaalanına doğru yol alıyoruz.

Not: Vaktimiz olmadığı için gidemediğimiz ancak internette hakkında övgü dolu yazılarla karşılaştığım Matka Kanyonu'na da gidilebilir. Kanyon şehre  yaklaşık 20 km mesafede.

Daha önce de belirttiğim gibi, Makedonya gezisi için en az 3 gece Makedonya'da kalmak gerekiyor.

www.sonatizm.com

TC Orhan Demir kullanıcısının resmi
TC Orhan Demir
Sa, 10/07/2014 - 11:18
Ne kadara mal oluyor peki ?
sonatdeniz kullanıcısının resmi
sonatdeniz
Sa, 10/07/2014 - 11:31
Adam başı 1000 TL'ye mal oldu. Bunun 300'ü uçak bileti.