MALTA ADASI'NDAN 30 DAKİKA: GOZO ADASI

Malta adasının en kuzey noktasında bulunan Cirkevva limanından feribota binerek yaklaşık 30 dakikalık bir yolculukla Gozo adasındaki Mqarr limanına geliyoruz. Bu yolculuk sırasında Comino’nun görkemli Blue Logon’unu da görüyoruz.

Gozo Adası

Gozo adası 30 bin kişinin yaşadığı 67 km2’lik küçük bir ada. Burada yaşayan halk balıkçılık ve tarımla geçiniyor. Buradaki binaların çoğu kefeki taşı denilen Malta taşından yapılmış. Ada halkının çoğu 2. Dünya Savaşı sonrası adayı terk etmişler. Adada turizm çok gelişmemiş.

Mqarr limanından otobüse binerek adanın başkenti Victoria’ya gitmek üzere yola çıkıyoruz.

Gozo Adası-1

Yolda Ghajnsielem kasabasındaki Anglu Grech anıtını görüyoruz. Bu anıt Anglu Grech adındaki çiftçiye ithafen yapılmış. Kutsal bakire, bu çiftçinin rüyasına girerek buraya bir kilise yapılmasını istemiş. Böylece yapımına başlanan kilise 1820’de tamamlanmış. Bu kilisenin adı Loretto Meryem Ana Kilisesi. Ayrıca bu kasabada bir de özel olarak aydınlatılmış heykeller ve her türlü görsel ve işitsel araçlarla ada tarihinin anlatıldığı Gozo Heritage Müzesi görülmeye değer.

Yolumuza devam ederek Gozo adasının başkenti Victoria’ya geliyoruz. Triq li Pepublica Caddesi şehri baştan başa dolanıyor. Bu cadde üzerindeki cafelere oturup kahvelerimizi yudumlayarak etrafı seyrediyoruz. Biraz ileride Misrah İt Tokk Meydanı’na geliyoruz. Bu meydanda her gün kurulan bir pazar var. Bu pazarda Gozo’ya özgü hediyeliklerimizi alarak yolumuza devam ediyoruz. Biraz ileride tarihi şehir merkezi yer alıyor. Labirenti andıran bu dar sokaklarda kapı önlerinde dantel işleyen Gozo’lı kadınları görüyoruz. Etrafta antika dükkânları, el sanatları ve koleksiyon malzemelerinin satıldığı bölgeye geliyoruz. Burası tam bize göre. Yöresel alışveriş sevenler için birebir.

Bu meydanın yanında Aziz George Bazilikası’nın bulunduğu San Gorge Meydanı’na geliyoruz. Bazilika 1672-88 yılları arasında yapılmış. 1693 depreminde büyük zarar görmüş. Depremden sonra tekrar restore edilmiş.

Gozo Adası-2

Şehrin kurulduğu tepede Victoria hisarı bulunuyor. Bu hisar 8. yy.’da Araplar tarafından yapılmış. Bu bölgedeki yerleşim yerleri Osmanlı saldırıları ve depremden sonra büyük hasar görmüş. 1693 depreminden sonra inşa edilen Meryem Ana Katedrali Mydina’daki Aziz Paulus Katedrali’nin de tasarımcısı olan Lorenzo Gafa tarafından yapılmış. Katedral için yeterli para sağlanamadığından kubbesi tamamlanamamış. Ancak 1739’da İtalyan ressam Antonio Manuele görsel yanılsama yaratan çok güzel bir resim yapmış. Kilisenin ortasına gelip baktığınızda çok gerçekçi bir kubbe görüyorsunuz. Katedral Müzesinde ise katedral hazinesinde yer alan altın, gümüş objeler, dua kitapları, cüppeler görülebilir.

Biraz ileride Gozo Arkeoloji Müzesi bulunuyor. Burada Neolitik çağa tarihlenen kadın heykelcikleri ile ada tarihinin çeşitli dönemlerinde kullanılmış eşyalar sergilenmekte.

Victoria’dan devam ederek batı sahilindeki Dwerja bölgesine geliyoruz. Asırlar önce jeolojik kaymalar sonucu bir ayağı denizde kalmış devasa taş kemer Tiega Zarga’yı (Azure Window) görüyoruz. Bunun hemen yanında iç deniz (Inland Sea) diye adlandırılan, kayalık yamaçtaki gizli bir yarıktan akıp gelen deniz sularının doldurduğu bir iç deniz yer alıyor. Burada demir atmış sandalları, kayıkhaneleri görüyoruz.

Gozo Adası-3

Burada sandal kiralayarak dar tünellerden geçip Tiega Zarga ve kıyı boyunca yükselen kayaları seyretmenizi öneririm. Sandalcı ile mutlaka pazarlık yapın. Buralar dalış yapanlar için mükemmel. Dweria koyundaki general kayalarını da gördükten sonra Dweria’dan ayrılıyoruz.

Bu bölge Truva, Gladyatör, Monte Cristo Kontu gibi pek çok filme sahne olmuş. Mavi Pencere (Tiega Zegra) UNESCO koruması altında olup, kontrollü olarak ziyaret edilebiliyor.

Bu güzel doğadan ayrılarak Victoria’nın güneyindeki sahil şehri Xlendi’ye geliyoruz. Dar bir vadiye kurulmuş. Çok güzel bir yerleşim yeri burası.

Gozo Adası-4

Buradaki restoranlarda oturup manzaranın tadını çıkartabilirsiniz. Ama biz tercihimizi kayalıkların doğu kısmındaki Ta Cenc’ye gitme yönünde kullandık. Pek çok güzel evlerin ve büyük bir otelin bulunduğu bu bölgede antik dolmenleri, tümülüsleri ve el arabalarının tekerlek izlerini gözlemledik. Buradaki kaya oluşumları büyüleyici ve çok ilginç, mutlaka görülmeli.

Daha sonra tekrar Mgarr limanına gelerek feribotla Malta adasına dönüyoruz. Malta defalarca gelinebilecek çok güzel bir ülke.
Gozo Adasında konaklama için tercih edebileceğiniz Rigiana Guest House ve The Heights gibi manzaralı ve konforlu otelleri tercih edebilirsiniz.

NURHAN YILMAZ

1951 İstanbul doğumluyum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım. Küçük yaşlarda babamın mesleği gereği, Türkiye’nin pek çok farklı şehirlerinde yaşadım. Her şehrin kendine has olan dokusu beni her zaman etkilemiştir. Eşimle birlikte kızlarımız daha çok küçükken Türkiye’nin neredeyse tamamını gezme fırsatımız...