MİNİ BALKAN TURU - 1. DURAK: SARAYBOSNA

213430 Oca 2017Gezi Notu
AnnaHiraethAnnaHiraethGezgin30 Oca 201721332 Yorum

Bilançolardaki zararlardan, açıklardan, bankanın elit ancak mutsuz insanlarından uzaklaşmak adına 6 günlük mini Balkan turumuza Saraybosna'dan başladık. Rotayı gidiş dönüş biletlerinin uygunluğu nedeniyle çeşitli kombinasyonlar sonunda Saraybosna - Belgrad ve Üsküp olarak belirledik. Tura Kosova'yı da eklemeyi planlıyorduk ki Sırbistan ve Kosova arasındaki gerginlik nedeniyle turdan çıkardık.

Saraybosna

Öneri 1: Ülkeler arasındaki güncel durumları kontrol etmek önemli. Biz Kosova'yı çıkardık ve gittiğimiz gün Sırbistan ve Kosova arasındaki tren seferlerinin iptal edildiğini öğrendik. )

Saraybosna'da havaalanı Bascarsıja (Başçarşı)'ya araçla yaklaşık 20-30 dakika uzaklıkta. Biz ilk gün heyecanıyla çok zorlamadan taksiye bindik. 15 Euro'ya bizi airbnb'den kiraladığımız eve kadar getirdiler.

Öneri 2: Otobüsle: Havaalanından Başçarşı'ya Havataş benzeri saat başı kalkan otobüsler var. 6 MARK civarında tutuyor. Ancak saatleri uçak saatleri ile uyumlu olmayabilir.

Saraybosna şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Modern City Apartments, Sarajevo Hills Apartment, Apartman Tomic. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Luxury apartment in the center of Sarajevo, Yellow Brick Apartment gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Lotus Apartments, Sarajevo Apartment Visnjik, Apartment D Misfits tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Saraybosna aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Trenle: Bunun dışında kısa bir taksi yolculuğu ile ulaşabileceğiniz tramway hattı mevcut. 103 ve 107 numaralı trenler Bascarsija'ya kadar getiriyor. Fiyatları tek yön 1,6 MARK tutarında.

Taksiyle: Biz 15 Euro'ya eve ulaştık ancak pazarlıkla daha düşük tutarda anlaşılabilir. Nitekim benzer bir yolu 10 Euro'ya geri döndük.

Saraybosna-1

Minik Saraybosna bizim kendimizi evimizde hissettiğimiz bir şehir oldu. Yürüyerek Umut Tüneli dışındaki tüm yerleri gezebildik ve yürürken hiç canımız sıkılmadı. Günde ortalama 10 kilometre yürüyen bir çift için keyifli bir şehir. Kar tüm şehri kaplamıştı ve henüz vıcık vıcık hale dönüşmeden şehri karlı halde görebilme şansına erişmiştik.

Bizden önce gelen gezginlerin bloglarından derlediğimiz yerlere gittik:

Sebil, Gazi Hüsrev Cami, Bakırcılar Çarşısı, Latin Köprüsü,

Sonsuz Ateş... Başçarşı içinde yürümeye devam ettiğiniz sürece  ana görülmesi gereken yerlerin tamamını rotanız boyunca görecek ve diğer güzel binalar arasında yeni yerler keşfedebileceksiniz. Biz Türkiye'den aldığımız mini seyahat rehberiyle gezdik, içinde harita yeterli. Öyle ki Latin Köprüsü'nün tarihi hakkında konuşurken (1.Dünya Savaşı'nın başlangıç nedeni sayılan Avusturya Veliahtı'nın eşiyle birlikte öldürüldüğü köprü) köprünün sonundaki park bizi büyüledi. Karlı havada Saraybosna'da olmamızın etkisi de yadırganamaz tabi.

Umut Tüneli ise tamamen ayrı bir hikaye oluşturdu aklımızda. Ulaşım için 3 numaralı tramvaya bindik. Bir süre ilerleyip şehrin içine girdikten sonra tramvay durdu. Bakıyoruz kimse inmiyor ama makinist inmiş sigara içiyor! Bir süre sakince sürüye uyduk bekledik. Sonra Emre dayanamayıp amcaya sormaya gitti, meğerse elektrik kesilmiş aslında yolda kalmışız, ne zaman geleceği de belli değilmiş! Biz de indik ama nerdeyiz ne kadar uzaklıktayız bilmiyoruz. Taksiye - can kurtarıcı - binerek Umut Tüneli'ne ulaştık.

Saraybosna-2

Burada kredi kartı ya da Euro geçmiyor. Kişi başı 10 BAM, öğrenci 5 BAM olarak müzeye girebiliyorsunuz. Bizde toplamda 10 BAM vardı, gişedeki amca iyilik yapıp öğrenci bileti kesti de öyle girebildik.

Müzede wifi kanalında girebildiğiniz Türkçe olarak açıklamalı olan sesli rehber var. Onunla birlikte gezin ki ne olduğunu tam anlayabilin.

Öneri 3: Gitmeden Srebrenitsa Katliamı'na dair yazılanları detaylı okumakta fayda var tünelin hissettirdiklerini anlamak için.

Bizim şansımıza tam belgeseli izlerken bir grup geldi. Rehber savaş döneminde bu köprüyü kullananlardan biriyle. Yaşadıklarını birebir anlattığı için bizim için ciddi bir deneyim oldu. Ne de olsa savaşı bire bir yaşamış , dizinde kurşun izi olan birinden her gün savaşı dinlemiyorduk.

Umut Tüneli'nden dönüş ayrı bir macera oldu. Otobüsle tramvaya kadar gitmemiz sonra da Başçarşı'ya geçmemiz gerekiyordu ancak otobüs gelmiyordu! Havanın soğukluğu nedeniyle otostop çekmeye başladık kimse durmadı, kimse dediğim de topu topu 3 araba geçti. Bunlardan birisi şansımıza taksiydi. İlk başta almayan taksi 10 dakika sonra bizi almaya geri geldi, meğerse ilk gördüğünde müşteriye gidiyormuş, sonra bizi kontrol etmek için geri dönmüş.10 Euro'ya Başçarşıya geri bıraktı.

Saraybosna-3

Öneri 4: Taksici numarası yanınızda olsun; bizi kurtaran taksici; Zuti Ratio Taxi-Dolazak Beslepan- 033/ 663 555, 033/657 307 ,033 /618 912.

Tüm yürüyüşümüz boyunca insanların iyi niyetli ve oldukça yardımsever olduklarını gördük. İstanbul'da yaşayan paranoyak insanlar olarak arkamdan koşan amcanın sırf bağcığımın açık olduğu için bana seslenmesini, çantamız açık olduğu için önümüze gelen kızın haber verdikten sonra koşarak geri dönmesini mutlulukla karşıladık.

Mutlulukla karşıladığımız, özellikle Emre'nin de favori yemekleri arasına giren mükemmel tadlar da gezimize renk kattı. Cevapcici'yi daha önce denemiş biri olarak Bosna'dakinin en güzeli olduğunu söyleyebilirim. Boşnak mantısı ise favorilerimizden biri oldu. Hem de tüm hayatımızda yediğimiz mantılar arasındaki favorilerden... Ancak gönlümüze taht kuran tabi ki Boşnak Boreği! Böreğin üzerine kaymak dediklerini bizde süzme yoğurda benzer bir sos döküyorlar. Eğer size servis ettiklerinde sos yoksa hemen kaymak isteyin, gülümseyerek getireceklerdir.

Şehirde özellikle benim yaşadığım tek problem tuvalet problemi oldu. Kışın da etkisiyle üşüdükçe lavaboya ihtiyaç duydum ancak tüm kafeler küçük olduğu için oldukça az sayıda yerde lavaboya ulaşabildik. Yaz mevsiminde gidilmesi durumunda bunun önemli bir sıkıntı olacağını zannetmiyorum.

Bizim gittiğimiz ve memnun kaldığımız yerleri not aldık, ancak gitmeden önce açık olup olmadığına dair kontrol etmekte fayda var. Biz trip advisordan bir kaç bar ismi not almıştık, gittiğimiz zaman bu barların kapandığını öğrendik. Küçük sokaklara girerek şahsi deneyimlerimizle ulaştığımız bar ve restauranlardan:

Coffe Bar Monument: Sırp Katedrali'nin hemen karşısındaki sokakta kalan minik tatlı bir kafe. İlk durak olarak karnımızın zil çalması nedeniyle burayı seçtik, pişman kalmadık. Pizzası bizdeki büyük pizzalar boyutunda ve iki kişi için doyurucuydu. Sarajevski biralarımızı da ( Radlerini deneyin başarılı ) içtikten sonra yürüyüşümüze devam ettik.

Barhana Restaurant:  Burası şans eseri bulduğumuz ve otantik havasıyla bizi mutlu eden bir restaurant oldu. Trip advisordan bulduğum barın kapalı olması nedeniyle bira içebileceğimiz bir yer arıyorduk. Emre de küçüklüğünde yediği havuçların yardımıyla keskin gözleri sayesinde ara sokakta bu barı buldu. Denenebilir, biz sevdik.

Minis Dunja: Burası çok şirin, minicik bir çayhane. Çeşitli çayları var, naneden ,çikolata çayına kadar. Nitekim biz sıcak çikolata istediğimizde Emre'ye çikolata çayı geldi, mükemmel kokuyor diyerek yudumladı.

Kolobara Han: Cevapciciyi ve mantıyı yediğimiz yer. Başarılı. Sigara içilmeyen alan da var. Biz sıradan kafe tarafında oturmuşuz ancak iç taraflarında otantik dekore edilmiş kısmı var. Orası daha keyifli olabilir.

Zembilj: Son akşam birahanemiz. Barhana Restaurant'a oldukça yakın. Küçük , samimi ve tahtadan oluşan dekorasyonuyla en sevdiklerimiz arasında. Gerçi Saraybosna'da gittiğiimiz her yeri beğenmiş durumdayız.

Öneri 5: Şehirde nakitle gezmekte fayda var. Kredi kartı heryerde geçmiyor. Biz sadece market alışverişlerimizde kullandık. TL'yi de döviz bürolarında çevirebiliyorsunuz. Euro'nun yanımızda kalması amaçlı biz de TL'yi BAM'a çevirerek gezimizi geçirdik. Saraybosna'da 2 gece geçirdikten sonra minibus yolculuğu ile Belgrad'a doğru sabah kargalar dahi uyanmadan yola çıktık...

Moda girmek için dinleyin; OLIVER DRAGOJEVIĆ & DELFINI - Ljubav je.

Hiraeth- Olmayan Yere Özlemle...

Saraybosna şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Saraybosna: Walking Tour Scars and Smiles Küçük Grup (24 €), Saraybosna'dan: Tam Gün Jajce & Travnik Turu (75 €), Konjic, Mostar ve Blagaj: Hersek Day Trip (75 €), Saraybosna: 3 saatte Balkanlar Dark Side & Savaş Turu (25 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.